24 Nov 2012

Skandal RM40 Juta: UBS Bank Switzerland Siasat Musa Aman

UBS Bank di Switzerland membuka siasatan kes pengubahan wang haram berjumlah USD90 juta yang didakwa melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Ia didedahkan Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah pada ceramah Merdeka Rakyat di Padang Bola Apartment Damansara Damai, di sini malam tadi.

“Nama Musa Aman dikaitkan dengan siasatan kes ‘money laundering’ (pengubahan wang haram) berjumlah USD90 juta di Switzerland.

“Nama Musa dikatakan sebagai salah seorang pemegang akaun yang disiasat,” katanya depan lebih 5,000 rakyat.

“Bukan itu sahaja, kes melibatkan Musa Aman juga kini akan dibuka di Hong Kong melibatkan wang pemberian oleh jutawan balak Michael Chia berjumlah RM40 juta,” kata Ahli Biro Politik KEADILAN itu.

Sivarasa berkata, puluhan laporan dibuat terhadap pemimpin Umno BN kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), namun hingga kini tiada seorang pun didakwa.

“Bila kita buat laporan, dia tutup fail. Bila kita tanya di Parlimen, mereka tak jawab,” jelasnya.

Beliau juga menyentuh berkenaan kekayaan yang dikumpul Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan keluarganya sepanjang lebih 20 tahun memerintah.

“Harta atas nama Taib Mahmud sahaja RM15 bilion. Dicampur dengan nama anak-anak dan adik beradiknya yang berjumlah RM6 bilion, bermakna keseluruhan harta keluarga Taib Mahmud berjumlah RM21 bilion.

“Macam mana dia dapat? Kalau nak cerita hal rasuah pemimpin Umno BN, ceramah sampai esok pun tak habis,” sambung Sivarasa.

“Kerajaan Malaysia ini seperti orang yang sudah nyanyuk. Tapi mereka takkan boleh tutup mata rakyat (dari penyelewengan),” tegasnya.

Turut hadir, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan, Elizabeth Wong dan Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin. -KD

Skandal RM40 juta Musa Aman cetus 6 persoalan baru

KENYATAAN MEDIA ANGKATAN MUDA KEADILAN MALAYSIA & PEMUDA PAKATAN RAKYAT

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) bersama-sama Dewan Pemuda Pas Malaysia serta Pemuda Sosialis DAP di bawah Pemuda Pakatan Rakyat terpanggil untuk memberikan respon balas kepada penafian yang dilakukan oleh Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan berhubung isu skandal RM40 juta melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Di dalam perbahasan Dewan Rakyat pada 22 Oktober yang lepas, Rahman yang juga merupakan Setiausaha BN Negeri Sabah, menyatakan bahawa beliau menolak dakwaan bahawa Michael ditahan di lapangan terbang Hong Kong kerana menyeludup ‘secara fizikal’ wang tunai berjumlah RM40 juta oleh pihak berkuasa Hong Kong.

Malah beliau menganggap tindakan Pakatan Rakyat yang berterusan berada di dalam ‘imiginasi’ apabila berterusan mempertegas isu tersebut.

AMK bersama Pemuda Pakatan Rakyat ingin menegaskan bahawa Rahman seharusnya tidak berterusan mengelirukan rakyat dengan teori yang merepek dan menjengkelkan.

AMK melalui saya telahpun mengemukakan laporan rasmi kepada Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) pada OKtober 2009, yakni setahun selepas media antarabangsa mendedahkan penahanan seorang rakyat Malaysia bernama Michael Chia, confidante Musa Aman yang telah ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong kerana disyaki membawa wang haram di dalam matawang Singapura berjumlah 16 juta Dollar Singapura bersamaan RM40 juta.

Terdahulu beberapa laporan telah dibuat termasuklah melalui AMK Sabah terhadap Musa Aman sebelum laporan ke ICAC dilakukan pada tahun 2009.

Dan sepanjang tempoh itu jua, tidak ada sebarang penafian pun dilakukan oleh Musa Aman mahupun Umno serta BN Sabah bersabit skandal berkenaan.

Penafian Rahman, yang berhujah dan berselindung di sebalik imuniti Parlimen, tidak sekelumitpun menamatkan polemic berhubung isu ini.

Sebaliknya ia lebih menimbulkan pelbagai persoalan berbanding merungkai permasalahan.

(i) Sedari tahun 2009 sehingga 2012, tidak pernah sekalipun penafian dilakukan oleh pihak Musa sendiri mahupun Umno Sabah bahawa wang sejumlah RM40 juta tersebut adalah merupakan dana untuk Umno Sabah. Justeru mengapakah hanya baru-baru ini sahaja isu bahawa wang tersebut merupakan dana untuk Umno Sabah muncul? Mengapa ianya mengambil masa 3 tahun ini didedahkan? (ii) Bagaimanakah pembuktian yang kredibel dapat dilakukan oleh Umno Sabah bahawa RM40 juta tersebut adalah merupakan dana Umno Sabah? Apakah mereka bersedia untuk diaudit secara professional untuk membuktikan penafian mereka tersebut boleh diterima? (iii) Apakah wujud kebarangkalian RM40 juta tersebut sebenarnya ialah wang haram yang dialirkan kepada Umno melalui Yayasan Sabah menggunakan pemalsuan pelan kawasan pembalakan? Sekiranya ini berlaku, maka tidak mustahil ia juga berlaku di negeri-negeri lain yang dikuasai oleh Umno.

(iv) Sekiranya wang RM40 juta tersebut ialah wang Umno Sabah, apakah wang sejumlah USD90 juta yang didakwa dimiliki oleh Musa dalam proses pembekuan aset oleh Jabatan Peguam Negara Switzerland ke atas bank UBS, juga merupakan wang Umno Sabah? (v) Sekiranya USD90 juta itu juga merupakan wang Umno Sabah, maka wujud satu persoalan baru bagaimana Umno Sabah begitu produktif menerima tajaan dan sumbangan ikhlas mencecah puluhan dan ratusan juta ringgit seolah-olah ada skandal tersembunyi yang berlaku di sebalik penindasan berterusan kepada rakyat Sabah.

(vi) Layanan berbeza ke atas Musa juga dilihat ketara oleh Perdana Menteri jika dibandingkan dengan kes melibatkan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib pada tahun 1990-an tatkala disabitkan dengan kesalahan membawa keluar wang secara tidak sah ke luar negara.

AMK dan Pemuda Pakatan Rakyat dengan ini membangkitkan enam persoalan baharu yang perlu dijawab secara berfakta oleh Umno umumnya dan Musa khususnya berbanding hanya mengatakan Pakatan Rakyat berimiginasi untuk mencemarkan reputasi Musa.

Butang panik yang ditekan oleh Perdana Menteri melalui pelbagai siri lawatan di samping serangan demi serangan ke atas Pakatan Rakyat di Sabah menunjukkan bahawa Sabah kian dalam bahaya.> Bahaya bagi Umno kerana ia menghilangkan fixed deposit mereka zaman berzaman.

Sungguhpun begitu bahaya bagi rakyat Sabah kerana berpemimpinkan seorang Ketua Menteri yang rakus dan obses kepada wang dengan mengenepikan agenda memacu pembangunan Sabah secara holistik.

Dan kewajaran untuk berubah bukan lagi satu kompromi, tetapi wajib dilaksanakan.

Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia
YB Loke Siew Fook
Ahli Parlimen Rasah
Pengerusi Kebangsaan DAPSY

YB Mohd Nasir Bin Zakaria
Ahli Parlimen Padang Terap
Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Parlimen
Dewan Pemuda Pas Pusat


6 ulasan:

Amuraria berkata...

PENYAMUN & PENYANGAK HANYA DILUAR NEGARA TAPI DALAM NEGARA 'TIADA KES' DAA BAGI PEMIMPIN PARTI PANDI KUTTI ! ABU !

Tanpa Nama berkata...

Ya lah selalunya dok Aman, sekarang nie Musa yang tak Aman lagi dah.
Rafizi, you are brilliant! We need a lot more this kind of man in our party.

Sykadeer.

Tanpa Nama berkata...

Rafizi.
Kalau pergi Hong Kong tu,
jagalah diri baik2.
Takut pisang berbuah 2 kali.
Ingat tak skandal
Bank Bumiputera?

Tanpa Nama berkata...

Habis kayu balak Sabah di curi oleh pukimak entah bani pukistan ini.apa hukuman menyeleweng wang negara?kalau seperti di Vietnam hukuman nya tembak.jadi wajar lah di guna pakai di Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin BN semua banyak harta bukan setakat dalam negara ttpi juga di luar negara. Itu sebab berebut2 nak jadi wakil rakyat. Inilah masanya merompak aset negara.

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin BN semua banyak harta bukan setakat dalam negara ttpi juga di luar negara. Itu sebab berebut2 nak jadi wakil rakyat. Inilah masanya merompak aset negara.