15 Ogo 2012

Beberapa Pemimpin Sabah Akan Sertai PAS Raya Ini

PAS sedang bersiap sedia untuk menerima kemasukan beberapa pemimpin Sabah ke dalam parti selepas sambutan Hari Raya tidak lama lagi.

Mengumumkan persediaan parti untuk perhimpunan 5000 orang di sini pada 1 Sept nanti, Ketua Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu berkata Mursyidul Am merangkap Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat akan menerima kemasukan pemimpin-pemimpin tersebut pada majlis itu.

"Tok Guru (Nik Aziz) akan mengumumkan nama-nama beberapa pemimpin Sabah yang akan menyertai PAS. Beliau akan mengumumkan nama-nama pada perhimpunan khas pada 1 Sept.

"Perhimpunan khas dipanggil Himpunan Hijau ke Putrajaya dan akan turut dihadiri oleh pemimpin-pemimpin PAS Pusat, termasuk Presiden TG Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden Mohamad Sabu, naib presiden dan ahli jawatankuasa," kata Lahirul.

Juga dijangka hadir ialah Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Hassan Tantawi, Timbalan Ketua Nik Abduh dan Naib Ketua Pemuda, Dr Raja Ahmad Al-Hiss.

Ini merupakan kali pertama PAS Sabah akan mengadakan satu acara secara besar-besaran.

Menurut Lahirul, acara ini juga disambut dengan semangat kemerdekaan dan memperingati serta menjulang 49 tahun kemerdekaan Sabah".

Sabah telah menjadi pusat tumpuan misi Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya.

Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim telah berjaya menarik Ahli Parlimen di negeri ini, meminta mereka untuk tinggalkan BN dan berdiri sebagai calon bebas atau di bawah panji-panji Pakatan.

Menurut Anwar, apa yang penting ialah bahawa mereka menyokong agenda Pakatan.

Ramai Lagi Yang Akan Tinggalkan BN

Dua ahli parlimen BN telah pun melompat parti - Lajim Ukin (Beaufort) dan Wilfred Bumburing (Tuaran). Pada hari Ahad lepas, Naib Presiden UPKO Senator Maijol Mahap juga mengisytiharkan sokongan untuk Anwar.

Semalam, Lajim mendakwa bahawa tiga lagi ahli parlimen dari BN akan ikut serta menyeberang ke Pakatan Rakyat selepas Hari Raya.

"Ini bukan spekulasi atau khabar angin tetapi sesuatu yang benar. Walau bagaimanapun, kami tidak akan mendedahkan nama-nama mereka.

"Mereka akan mengumumkan peletakan jawatan mereka daripada parti dan menyokong Pakatan secara berperingkat-peringkat dari selepas Hari Raya sehingga pembubaran Parlimen," katanya kepada Keadilan Daily.

Beliau juga mendakwa bahawa 18 daripada 35 ahli jawatankuasa Umno Bahagian Beaufort telah meletak jawatan dan menyertai Pakatan Perubahan Sabah (PPS), yang merupakan sekutu Pakatan.

"Beberapa lebih ketua-ketua cawangan Umno di Sabah, bekas ahli parlimen dan pemimpin yang telah dilantik sebagai menteri juga akan meninggalkan parti itu.

"Pengumuman akan dibuat pada masa yang sesuai," katanya. -FMT/Terjemahan bebas: GB

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ramai-ramai yg keluar bn itu nanti akan bertanding atas tiket parti apa ?

saya tak fikir PKR sabah sedia beri peluang. sesama pakatan pun PKR berebut kerusi & meja.

Tanpa Nama berkata...

Anon5:45,Tolak ansur la..jgn ingat pkr ni mcm bn,dsai pasti mmpu lakukn yg terbaek utk sabahan..