31 Jul 2012

[BERGAMBAR] Mahkamah: Rampasan Buku Kartun Zunar Oleh Polis Tidak Sah

Kartunis politik Zulkiflee SM Anwar atau dikenali sebagai Zunar, hari ini menang kes saman ke atas kerajaan dan empat yang lain berhubung tindakan pihak berkuasa merampas 66 buku dan satu lukisannya dua tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Vazeer Alam Mydin Meera membenarkan permohonan Zunar.

Pada 15 Jun tahun lalu, Zunar memfailkan saman sivil ke atas kerajaan Malaysia dan empat defenden berhubung penangkapannya dan rampasan terhadap 66 buku Cartoon-O-Phobia serta sebuah lukisan kolaj pada 2010.

Beliau menamakan pegawai yang menahannya ASP Arikrishna Apparau, pegawai penyiasat ASP Marina Hashim, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar, Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan Malaysia sebagai defendan.

Dipetik oleh The Star hari ini, Zunar berkata, keputusan mahkamah hari ini sebahagian kemenangan bagi kesemua kartunis politik memandangkan Vazeer memutuskan bahawa tindakan menahan buku-buku berkenaan adalah sesuatu yang bercanggah dengan undang-undang, tetapi penahanan Zunar adalah sah pada waktu itu. -SH

KENYATAAN ZUNAR TERHADAP KEPUTUSAN MAHKAMAH


Keputusan mahkamah terbahagi dua. Pertama Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Vazeer Alam Mydin Meera memutuskan bahawa tindakan polis merampas buku saya, Cartoon-O-Phobia dan sebuah lukisan pada September 2010 adalah salah dari segi undang2 dan polis diminta membayar gantirugi kepada saya. (Jumlah akan ditentu kemudian). Namun hakim juga berkata tangkapan yang dilakukan terhadap saya juga pada September 2010 sah dari segi undang-undang.

Komen: Saya bersukur atas keputusan mahkamah. Kejayaan ini bukanlah kejayaan peribadi saya, tetapi adalah kejayaan kartunis-kartunis Malaysia, khususnya yang bergabung di bawah Kumpulan Kartunis Independen (KKI).

Saya dengan ini mencabar pentadbiran Najib supaya mengikut keputusan mahkamah secara moral dengan melaksanakan tuntutan seperti berikut:

* Menarik balik pengharaman ke atas buku-buku saya: 1 Funny Malaysia, Perak Darul Kartun, Isu Dalam Kartun Vol 1, Isu Dalam Kartun Vol 11 dan Isu Dalam Kartun Vol 111.

* Memulangkan buku-buku saya yang dirampas. Terdapat lebih 1000 naskah buku-buku yang masih dalam simpanan polis/KDN. Ini termasuk 408 naskah Gedung Kartun yang dirampas di pejabat saya pada tahun 2009.

* Menghentikan tekanan dan ugutan ke atas pengilang yang mencetak buku-buku saya dan peniaga serta pengedar yang menjual buku-buku saya.

Selain itu, saya telah mengarahkan peguam saya supaya mengemukakan rayuan ke mahkamah lebih tinggi mengenai keputusan hakim yang menyatakan bahawa penahanan saya sah dari segi undang-undang.



DIANTARA KARTUN-KARTUN MENARIK ZUNAR






















3 ulasan:

zool whid berkata...

Umno-BN semacam hilang segala ‘sentuhan berbisa’ dan ‘tarikan’ yang satu masa dahulu merekalah segala-galanya semasa zaman awal pasca-Merdeka. Mungkin ketika itu memang mereka punyai kepimpinan yang berkorban untuk rakyat atas nama Kebangsaan Melayunya. Tetapi tidak lagi kini. Pembolotan dan kerakusan penguasa elit Umno-BN sangat menyerlah. NFC dan Felda lambang kegagalan Umno kini. Ceramah bekas tokoh-tokoh Umno seperti Tan Sri Kadir Sheikh Fadzil dan Tamrin Ghafar, adalah sangat tajam mendedahkan ‘kebobrokan’ dan ‘kerakusan’ kepimpinan Umno bermula era Tun Mahathir sehingga Najib kini.

Masa untuk berubah telah sampai. Mampukah rakyat lakukan perubahan ini? Mampukah Pakatan Rakyat mengisi pengharapan rakyat nanti? Apakah PRU ke-13 benar-benar akan menjadi “Waterloo” Najib Tun Razak?

BLOGWALKING TEGAR berkata...

betapa traumanya UmnGok ngn zunar nie..tak payah antar zunar,antar kartun dia je pon menggigil menggigil kaki dah..hahaha

Tanpa Nama berkata...

Sepatutnya polis tu 'dipecat' ...buat perkara tidak mengikut SOP. Akhirnya rakyat menanggung kerugian.
Kos mahkamah, kos denda gantirugi, kos buang masah....semua rakyat kena tanggung.Image polis pun jatuh...asyik jadi barua umno je.