17 Mei 2012

Isu Haram Jadah: Najib Tak Sedar Beliau Yang Bakal Terima Padah

Rata-rata rakyat menyifatkan makian "haram jadah" Najib kepada rakyatnya amat keterlaluan dan hanya akan memberi padah kepada Najib sendiri.

Najib dalam ucapannya di Majlis Sejahtera Peneroka bersama Perdana Menteri di Jengka 8 juga berkata dirinya tidak redha dan tidak rela pembangkang mengambil ‘durian runtuh’ RM15,000 itu selepas cuba menghalang penyenaraian FGVHB.

“Haram jadah mereka tu. Jangan terima kebaikan daripada penyenaraian (FGVHB). Saya nak tengok muka-muka mereka ni terima durian runtuh. Haram jadah,” katanya.

Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad mengulas Najib sepatutnya bertindak adil terhadap peneroka kerana semuanya berhak menerima ‘durian runtuh’ selepas tanah mereka dicagarkan untuk penyenaraian FGVHB.

“Ini hak peneroka, tanah peneroka, apa isunya nak maki hamun…eh duit siapa ni? Cara ucapannya memang tak nampak langsung Perdana Menteri punya material,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Pengerusi Biro Felda dan Orang Asal KEADILAN, Suhaimi Said berkata, perkataan ‘haram jadah’ yang digunakan Najib langsung tidak menggambarkan dirinya sebagai seorang pemimpin, apatah lagi negarawan yang baik.

“Najib sangat terdesak dan panik dengan kebangkitan peneroka yang menuntut hak mereka hingga sanggup mencerca peneroka Felda.

“Ramai peneroka marah dengan kata-katanya. Adakah orang seperti ini masih mahu dipertahankan?,” katanya

Sementara itu Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman kepimpinan Anak Negeri Johor telah membuat laporan polis di Balai Polis Kulai,terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abd Razak.

Kata Mazlan, ia ekoran ucapan Najib ketika mengumumkan 'Durian Runtuh' di Felda Jengka 8 di Pahang pada 8 Mei lalu.

Beliau berkata, ‘haram jadah’ dalam kamus DBP bermaksud 'Anak Luar Nikah' dan ia sangat bertentangan prinsip Rukunegara- Kesopanan dan Kesusilaan'; apatah lagi ajaran Islam yang menekankan ketinggian akhlak dan moral, lebih-lebih lagi pemimpin yang sepatutnya menjadi contoh ikutan rakyat.

“Laporan polis mendesak PM menarik balik ucapannya dan meminta maaf secara terbuka kerana golongan yang tidak bersetuju dengan penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia terlalu ramai,” ujarnya.

GB pernah menyatakan bahawa: Najib telah memulakan sesuatu yang tidak baik maka hukum kebenaran dan keadilan akan mengambil tempatnya, sesuatu yang tidak baik itulah bakal menimpa Najib semula. You get back what you give.

Apabila Najib memaki rakyatnya iaitu sesetengah peneroka yang tidak bersetuju dengan penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH) di Bursa Malaysia, itu tanda-tanda akan berakhirnya tempoh Najib sebagai PM Malaysia... Percayalah!

Di dalam konteks masyarakat melayu ia dinamakan "buang tabiat".

Gejala buang tabiat lazimnya berlaku di saat-saat akhir kehidupan seseorang.

Najib telah gagal dengan ujian sepertimana seorang bapa memaki hamun lantaran gagal menghadapi rencamnya karenah anak-anak sendiri. Pendek umur ayah sedemikian kerana tidak berupaya menguruskan stress.


Seorang pengkomen di blog GB memberi komennya:

Aduhai Najib...mu satu orang kata HARAM JADAH kepada 1000 peneroka...maka 1000 peneroka akan kata HARAM JADAH kepada mu seorang...fikir fikirkan lah..!!

Kita sekadar ingin mengingat dan menyedarkan Najib agar jangan keterlaluan melalui peristiwa betapa Allah itu Maha Tinggi dan Maha Berkuasa, dan kita juga ingin mendengar kot-kot ada penafian dari Najib mengenainya atau jika ada pengakuan Najib bahawa beliau tidak takut dengan peringatanNya itu.

Najib Terkena Cacar Balik Dari Hanoi

PM dinasihatkan berehat selepas tanda awal cacar

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dinasihatkan agar berehat di kediaman dan mengelakkan daripada menghadiri semua majlis rasmi berikutan rawatan perubatan selepas terdapat simptom penyakit cacar.

Penasihat media beliau, Datuk Seri Jalaludin Bahaudin, dalam kenyataan kepada Bernama menyatakan bahawa Perdana Menteri mula merasa kurang sihat dan kemudian didapati ada ruam panas, sakit otot dan sendi pada hari terakhir Sidang Kemuncak Asean ke-17 dan berkaitan di Hanoi, Vietnam selama tiga hari.

"Setibanya di Subang (Selangor) hari ini, beliau menunjukkan ada tanda-tanda awal menghidapi penyakit cacar dan dengan segera mendapat rawatan.

Oleh kerana ubat diberikan awal, Perdana Menteri menunjukkan respon yang baik," katanya sambil menambah doktor peribadi Najib menasihatkan Perdana Menteri berehat di kediaman dan mengelak daripada menghadiri semua majlis awam dan rasmi.

"Perdana Menteri memohon maaf atas segala kesulitan," katanya.
- BERNAMA 1/11/2010


Najib Dan Rosmah Kemalangan Di Senawang

Kereta yang dinaiki oleh Dato Seri najib Tun Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dalam satu kemalangan di Lebuhraya Senawang, Ayer Keroh. Kereta yang dinaiki mereka terbabas dan terbalik di tepi lebuhraya tersebut. Jangan salah faham ya..

Ini kisah yang berlaku pada tahun 1988 semasa Dato Seri Najib menjawat Jawatan Menteri Belia Dan Sukan. Sekadar mengimbau sejarah yang ramai tidak mengetahuinya.





Ini bukan fitnah! Kita sekadar mengingatkan kepada mereka yang lupa. Jangan sampai nanti kamu-kamu menuduh rakyat tidak pernah menegurmu dan menuduh Allah tidak pernah menurunkan peringatanNya.


Sahut dan sambutlah seruan Tuhan kamu (yang mengajak kamu beriman), sebelum datangnya dari Allah – hari yang tidak dapat ditolak; pada hari itu tidak ada bagi kamu tempat berlindung (dari azab-Nya), dan tidak ada pula bagi kamu sebarang alasan untuk menafikan (kesalahan yang kamu telah lakukan). Oleh itu, jika mereka berpaling ingkar, maka Kami tidak mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai pengawas terhadap mereka; tugasmu tidak lain hanyalah menyampaikan (apa yang diperintahkan kepadamu). [asy-Syura 42: 47-48]


Bagi yang belum tonton/dengar Najib mengharam-jadahkan peneroka, sila lihat video di bawah:


11 ulasan:

Amuraria berkata...

KALU DIAMATI BETUL-BETUL MACAM ORANG MABUK BERCAKAP DAA !

Tanpa Nama berkata...

Sungguh ANGKUH dan BONGKAK kau NAJIB.. Usah lah gah sangat dengan kuasa dan kedudukan yang ada pada kau sekarang..!! Ini kah sifat Seorang PERDANA MENTERI sebuah negara ISLAM..????

Osama berkata...

Bapak terakhir spesis Umat Melayu Naif Otak!

haaiiii gamak nya mcm meroyan je??

Nyahkan petualang2 korup yg jdi Beban Negara!

ABU..ABU..ABU!
Asalkan Bukan Umno.. pangkah je parti tipuware tu agar Bapak Ketua Umat Melayu Naif Otaknya tu digelar CIBAI!

Cembrui
Insan
Bernama
Anwar
Ibrahim!

non baling berkata...

Saya rasa la Najib tu melawak saja tetapi lawak macam tu memang laa agak kasar sedikit.... Mat Sabu pun selalu melawak macam tuu apa. Adil la Bro !

Tanpa Nama berkata...

Najib maki hamun peneroka macam wang keluar dari poket dia.

JAKA berkata...

haram jadah lagi mereka yg nak rompak kg baru, tudm sg besi, rompak RM52B saham bumiputera.

haram jadah juga perompak duit lembu, cincin, duit zakat.

TIBAI = Telur Ibrahim Bin Ali Ilang

* sebab? ponteng semua perhimpunan

Tanpa Nama berkata...

molot najib dah sama taraf dengan ibrahim ali yg terkenal dengan suka sumpah seranah dan mencarut!

apa punya pm yg malaysia ada ????

Tanpa Nama berkata...

owh..yer..kalau perasan...parut di dahi rosmah tu..pasal accident ni la..

kereta total lost..

Tanpa Nama berkata...

TANAH FELDA DI GADAI MEMANG BETOL PUNYA...KEM KEWANGAN SUDAH TAK DER DUIT

http://disc.yourwebapps.com/discussion.cgi?disc=29561;article=822218

Tanpa Nama berkata...

semoga allah tumbangkan UMNO dan BN, diganti dengan pemimpin yang benar-benar beriman

Tanpa Nama berkata...

Mat Sabu timbalan Pas, tp najib PM, klau dah tak leh kawal emosi / tingkahlaku...baik jgn jadi.....PM, .....mat sabu kata sbb menegak syiar sbb puak ni dah x leh guna bahasa lembut, tp najib guna bahasa kasar krn tujuan tipu org felda.....2 situasi yg sama ttp tujuan yg sungguh berbeza...fikirlah jika ada akal & lihat apa yg telah puak2 ni lakukan.....adakah logik umur 2 thn menabung utk dptkan 24 juta utk beli cincin.....& byk lagi cukuplah dgn tu je....