14 Mac 2012

Jenazah Dirang Selamat Dikebumikan

Pasir Gudang -- Jenazah kanak-kanak mangsa bunuh dan bakar Nurul Nadhirah Abdullah, 5, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pertanian Masai kira-kira 1.30 tengah hari ini.

Jenazah kanak-kanak malang yang juga dikenali sebagai Dirang itu dituntut oleh keluarganya di Hospital Sultanah Aminah kira-kira pukul 11.45 pagi selepas selesai urusan memandi dan mengkafan dilakukan oleh Majlis Agama Islam.

Jenazah kemudian disembahyangkan di Masjid Al Muhajirin Masai sebelum dibawa menaiki van jenazah menuju ke tanah perkuburan berkenaan dengan diiringi oleh ibunya, Roselyn Alan, 25, dan datuknya Alan Alip, 49, serta beberapa orang jiran. -SH

Bapa kandung Dirang dibawa ke rumah mayat HSA

JOHOR BAHRU - Seorang lelaki berusia lingkungan 30-an, dipercayai bapa kandung kanak-kanak yang mati dibunuh sebelum mayatnya dibakar, Nurul Nadirah Abdullah, 5, dibawa ke rumah mayat Hospital Sultanah Aminah (HSA) di sini, pagi tadi.

Suspek, yang berpakaian baju lokap dan bergari, tiba di pekarangan rumah mayat HSA dengan diiringi tiga anggota polis kira-kira jam 10 pagi.

Jenazah Nurul Nadirah atau panggilan manja Dirang, disembahyangkan di rumah mayat itu dan dibawa menaiki van jenazah untuk dikebumikan di tanah perkuburan Islam Masai, kira-kira jam 11.45 pagi.

Jenazah diiringi ibunya Roselyn Alan, datuk, bapa tiri dan abang Dirang.
-SH


Seperti separuh nyawa disedut

“SAYA dapat tahu Dirang disahkan mati melalui jiran yang mendengar berita itu di TV. Saya tiba-tiba jadi geram. Perasaan marah membelenggu fikiran bila menerima khabar tentang nasib yang menimpa Dirang.

Betapa tergamak si pembunuh bertindak kejam. Memanglah hati si pembunuh sudah hitam! Sampai sanggup membakar anak sekecil itu.

Hari ini (semalam) apabila baca akhbar untuk mendapatkan cerita yang lebih jelas, air mata saya menitis. Entahlah... saya seperti sudah tidak tahu untuk berkata apa-apa.

Saya sudah kering perkataan untuk menzahirkan rasa simpati kepada ibu bapa yang senasib de­ngan saya. Itu sebenarnya.

Cuma apa yang mampu saya luahkan hanyalah selaut kasihan. Pasangan Roselyn Alan dan Lima Medeng memang menerima tamparan hebat lantaran anak disayangi­ diperlakukan sebegitu rupa oleh manusia yang tidak berhati perut.

Kasihan... saya harap mereka tabah menerima dugaan ini. Ingatlah, Dirang seorang kanak-kanak yang tidak berdosa. Yakinlah dengan janji ALLAH, tempat Dirang adalah di syurga.

Dulu anak saya, Awie (Asmawi) hilang ketika pulang dari sebuah kafe siber.

Bermula saat itu kehidupan kami seisi keluarga diselubungi mendung. Sedih. Sehingga kini awan keperitan masih belum berarak pergi dari hati.

9 Mac lalu genap empat tahun Awie lenyap tiada khabar. Perbagai persoalan bermain di fikiran bila mengenang di mana dan apakah nasib Awie.

Pencarian dan penantian keluarga Dirang berakhir juga walau takdirnya begini. Tapi nasib Awie tidak diketahui sehingga kini. Entah hidup, entahkan mati.

Kalau Awie masih hidup tentu sudah besar. Dia hilang waktu berusia 11 tahun. Kini sudah 15.

Kehilangan anak sememangnya seperti separuh nyawa disedut. Apatah lagi dengan kejadian seperti menimpa Dirang itu.

Kepada ibu bapa Dirang... bersabarlah. Jaga kesihatan. Jaga diri, fizikal dan mental. Ingat kepada ALLAH. Berdo­alah semoga pembunuh itu mendapat pembalasan.”
-SH


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

menteri lidah kontot dakwa malaysia anatara 19 negara yang paling selamat di dunia,dasar lidah kontot betol!cube lepas anak ko jalan sorg kat pi kedai.ada berani lidah kontot??negara terselamat di dunia konon ptuiiiiiiiiiiiiiii,,,,cilakakkkkk..
nak lepas anak main kat taman pun takut,,dasar penipu!!!!!