24 Jan 2012

Pantai Teluk Bidara Dungun Ragut Nyawa Pelajar

Dungun, 23 JAN : Kegembiraan empat sahabat menghabiskan cuti sempena Tahun Baru Cina dengan mandi manda di pantai berakhir dengan tragedi setelah seorang daripada mereka lemas di Pantai Teluk Bidara, di sini, petang semalam.

Mangsa Mohd Alif Asyari Norhanuddin,16, dipercayai terjerlus ke dalam pasir sebelum terkapai-kapai meminta pertolongan daripada rakannya di situ kira-kira pukul 1.30 petang.

Ketika kejadian, pelajar Sekolah Menengah Pulau Serai, di sini, itu dikatakan bersama tiga sahabatnya, Mohd Arif Aizat Azman,16, Abd Halim Zakaria,16 serta Amirul Abd Jalil,16 mengunjungi pantai berkenaan untuk mandi di pantai itu, sejam sebelum kejadian.

Sebaik melihat mangsa terkapai-kapai, rakannya, Mohd Arif Aizat dikatakan berenang ke arah mangsa sebelum berusaha menariknya namun gagal berikutan arus
yang agak deras.

Mohd Arif Aizat menjerit meminta bantuan daripada dua lagi rakannya sebelum mereka berusaha menarik dan berjaya menaikkan mangsa ke daratan.

Mangsa ketika itu masih bernafas dalam keadaan mulutnya berbuih dan beliau sempat diajar mengucap oleh Mohd Arif Aizat manakala dua lagi rakannya meminta bantuan penduduk kampung di situ.

Mohd Alif Asyari kemudiannya dikejarkan ke Hospital Dungun dan disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 2 petang ketika dalam perjalanan ke hospital.

Ketua Polis Daerah Dungun, Supt Dahlan Mohd Noor ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

Beliau turut menasihati ibu bapa supaya tidak membiarkan anak mereka mandi di pantai memandangkan keadaan musim tengkujuh masih belum berakhir.- BERNAMA

Teluk Bidara ragut nyawa

TELUK BIDARA – Kegembiraan empat sahabat mandi-manda di pantai peranginan dekat sini sempena cuti Tahun Baru Cina berakhir tragedi apabila seorang daripadanya mati lemas.

Kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu dipercayai berlaku ketika mangsa, Mohd Alif Asyari Norhanuddin, 16 bersama tiga lagi rakannya yang lain, Mohd Ariff Aizat Azman, 16, Abdul Halim Zakaria, 16 dan Amirul Abdul Jalil, 16 sedang mandi di kawasan gua berdekatan Pantai Teluk Bidara.

Tragedi lemas di pantai peranginan yang sering meragut nyawa itu mula disedari salah seorang rakan mangsa, Mohd Ariff apabila melihat rakan sekolahnya itu dalam keadaan tenggelam timbul selepas dipercayai terjerumus dalam pasir di dasar laut sebelum cuba untuk menarik tangan rakannya itu.

Dalam keadaan kelam kabut itu, seorang lagi rakan mangsa, Abdul Halim naik ke darat untuk meminta ban-tuan penduduk kampung sebelum mangsa berjaya diselamatkan beberapa minit kemudian.

Bagaimanapun Mohd Aliff dikatakan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Dungun dan mayatnya dibawa pulang ke rumahnya di Kampung Seberang Pintasan, Dungun untuk urusan pengkebumian.

Hajat pakai seluar baru tidak kesampaian

Impian seorang remaja untuk memakai seluar baru tidak kesampaian apabila dia menemui ajal dalam tragedi lemas, dekat sini, petang semalam.

Sebelum tragedi, mangsa, Mohd Aliff Asyari, 16, dikatakan ada meminta RM50 daripada ibunya untuk memotong kaki seluar yang dibeli ibunya sempena Aidilfitri lalu.

Mengimbas kembali detik terakhir sebelum tragedi, ibu mangsa, Azimah Abdul Ghani, 49 berkata, anak lelakinya itu beiya-iya memakai seluar tersebut dan dia sempat menghulurkan wang sebanyak RM50 pada jam 11.30 pagi, kira-kira dua jam sebelum tragedi yang meragut nyawa anak ketiga daripada empat beradik itu.

“Dia kata nak baiki seluar di kedai jahit dan nak beli barang keperluan sebelum buka sekolah nanti, jadi saya hulurkan wang tersebut kepadanya.

“Namun belum sempat dia pakai seluar itu, ajal sudah menjemputnya, lebih menyedihkan wang yang saya berikan sebanyak RM50 itu ditemui dalam poket seluar yang dipakainya,” kata Azimah.

Lihat rakan tercungap-cungap dalam air

“Apabila saya mendengar dia menjerit meminta tolong dan lihat keadaannya tercungap-cungap dalam air, saya dapat rasakan dia sudah lemas, saya cuba membantunya dengan menolak tubuhnya ke atas, namun saya tidak terdaya, akhirnya saya berenang naik ke atas untuk menyelamatkan diri,” kata Mohd Arif Aizat Azman, 16 salah seorang rakan kepada Mohd Aliff Asyari.

Mohd Ariff bagaimanapun hanya terpaku setelah melihat rakan karibnya itu dalam keadaan tidak bermaya di atas pasir pantai selepas berjaya diselamatkan penduduk kampung.

Namun ajal menentukan rakan sepermainan sejak kecil itu lebih awal meninggalkan mereka sebelum sempat meneruskan sesi persekolahan selepas cuti perayaan Tahun Baru Cina nanti.

Mohd Arif yang masih trauma dengan kejadian menimpa sahabatnya itu berkata, tragedi tersebut berlaku di luar dugaan kerana ketika dia sedang mandi di lokasi terbabit, keadaan laut tenang dan paras air hanya pada aras pinggangnya.

Katanya, ketika sedang asyik mandi, paras air laut dikatakan naik secara tiba-tiba sebelum mangsa yang mandi hanya beberapa meter daripadanya diheret arus ombak lalu terjerumus ke dalam pasir menyebabkan dia dan beberapa sahabatnya yang lain gagal mengawal diri.

“Saya cuba sedaya upaya membantunya yang dalam keadaan tercungap-cungap itu, namun gagal kerana diheret arus air ke tengah laut.

“Jika saya terus membantunya, saya mungkin turut lemas bersamanya, jadi saya buat keputusan untuk berenang ke darat,” kata Mohd Ariff.

Berlari sekuat hati minta tolong

Seorang lagi rakan mangsa yang turut mandi bersama, Abdul Halim Zakaria, 16, berkata, sebaik menyedari mangsa yang difahamkan tidak pandai berenang itu mulai dibawa arus laut, dia terus naik ke darat untuk meminta bantuan penduduk kampung.

“Saya berlari sekuat tenaga mendapatkan pertolongan penduduk berdekatan.

“Selepas Mohd Alif berjaya dibawa ke atas, saya dapati mulutnya berbuih, namun nadinya ketika itu didapati masih berdenyut, saya bersyukur kerana dia selamat, namun tidak sangka yang dia menemui ajal ketika dibawa ke hospital,” kata Abdul Halim yang masih trauma dengan kejadian menimpa sahabat karibnya itu.

Tragedi meragut nyawa anak pengawal keselamatan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Sultan Ismail itu ketika mangsa dan tiga rakannya yang merupakan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pulau Serai sedang mandi laut berdekatan sebuah gua di Pantai Teluk Bidara.

Mayat mangsa yang merupakan anak ketiga daripada empat beradik itu dibawa ke Unit Forensik Hospital Dungun untuk pemeriksaan lanjut sebelum dibawa pulang ke rumahnya di Kampung Seberang Pintasan.

Jenazah mangsa selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Seberang Pintasan, selepas Isyak, malam tadi.
-SH


Tiada ulasan: