8 Dis 2011

Dasar Selangor Banyak Ditiru BN - MB Selangor

Usaha Kerajaan Pakatan Rakyat mengangkat taraf hidup rakyat Selangor diakui berkesan hinggakan Barisan Nasional meniru program-program yang tersedia, menurut Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Ada program jom shopping dengan warga emas. Seratus ringgit kita bagi kepada warga emas, bersama-sama wakil kerajaan negeri membeli-belah di gedung membeli-belah. Mereka rasa seronok dan terbela bila kita bersama-sama mereka."

"Kerajaan Persekutuan pun nak tiru. Dia kumpulkan orang untuk diberi hamper. Saya periksa melalui rakan-rakan dalam pengurusan pusat beli-belah.

Kerajaan Persekutuan belanja RM200 untuk beri hamper bernilai RM100 ringgit. Kalau itu yang berlaku dalam Jom Shopping, saya pecat pegawai tu. Itu cara mereka, cara yang kita hendakkan adalah dari duit RM100 itu, kita dapat belanja seperti RM200,"katanya.

Abdul Khalid berkata demikian di program Rapat Rakyat di Shah Alam, 4 Disember lepas.

Beliau menjelaskan sikap boros Barisan Nasional ini antara faktor mengapa kemewahan negeri Selangor tidak dapat diagihkan kepada rakyat dengan lebih meluas.

Beliau juga melahirkan rasa marah kerana Barisan Nasional tetap membelanjakan wang rakyat sewenang-wenangnya.

"Itu sebab terpaksa berhutang sebab tak tahu jaga duit. Ini duit rakyat, dan duit rakyat harus diurus dengan cermat supaya ia 100% sampai ke tangan rakyat,"
jelasnya.

Dilancarkan pada 15 Julai tahun ini, program Jom Shopping membolehkan warga emas membeli barangan keperluan untuk kesejahteraan dan keselesaan keluarga dan diri sendiri.

Dengan peruntukan kira-kira RM10 juta ringgit, program ini sebahagian dari agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor.

Di majlis tersebut, Khalid berkata beliau tidak mahu membazirkan masa memarahi Umno-Barisan Nasional kerana Pakatan masih mempunyai banyak gerak-kerja reformasi yang perlu diuruskan.

"Kita ada program Ceria, dimana kita mengecat semula rumah pangsa lama supaya ia lebih selesa untuk didiami.

Di satu rumah pangsa Samudra di Batu Caves, BN pun bergegas turun kata nak cat rumah pangsa itu selepas mendengar program kita ini.

Perdana Menteri Najib Abdul Razak kata dia peruntukkan RM1.5 juta untuk projek itu. Saya terkejut, kerana perkiraan kita hanya memerlukan RM400,000",katanya.

Apa yang lebih mendukacitakan, sikap boros Barisan Nasional ini dikhuatiri meneruskan amalan memperkayakan kroni.

"RM400,000 bandingkan dengan RM1.5 juta...RM1.1 juta pergi ke mana? Rakyat dah bangun dari mimpi. Kita mengigau sudah lama,"jelasnya lagi. -tvsnews



5 ulasan:

Awanama berkata...

Seoorang guru yang tidak berminat langsung dengan politik melahirkan rasa bimbang bila didapati kerajaan terlalu banyak berbelanja. Beliau bertanya dari mana dana diperolehi, sedangkan kita daan dunia seluruhnya berada dalam krisis ekonomi yang belum kelihatan tanda-tanda akan pulih.

Yong berkata...

Perangai menginflate harga ni payah nak kikis. Sorang kontraktor beli kerusi harga RM30. Dia jual kat gomen RM100 sebiji. Salah gomen ke salah kontraktor?

Tunggu PR ambik Putrajaya baru penyakit ni boleh sembuh.

Awanama berkata...

Sebenarnya campor & bergaul dgn orang ramai/masyarakat ni seronok kalau tak de protokol sangat. Lepas program2 tu kita sama2 solat jemaah..

Apa lagi le pemimpin, memang kena mesra rakyat, yg betul2 terbit dari hati yang ikhlas, insyaallah akan dicampakkan dlm hati-hati rakyat perasaan sayang, hormat & menyokong pemimpin tu.
bestnya..

Aku sebagai rakyat ni pun dah rasa mana yang ok & tak ok (dgn syarat aku pun ok), tapi sbg manusia, kita tak boleh le harap 100% perfect. Tu nak lawan Allah namanya.

Semuga Allah kekalkan negeri2 di bawah Pakatan skrg kpd Pakatan lagi, ditambah dgn negeri2 lain..& semuga Allah buka hati raykat utk pilih mana lebih baik.
AMIN.

Awanama berkata...

BN dah terdesak, apa yang BN sekarang jasa Pakatan Rakyat...

Awanama berkata...

Yong,
biasa tu yong.
Tu pasal le puak2 depa klu dapat projek kerajaan, mampu pakai kereta mewah, rumah mewah, bini mewah, tapi kualiti tak de. Esp klu yg diuruskan oleh konsultan, bukan JKR ke. Bumbung runtuh le..

Mmg le, beniaga ni mmg nak untung, klu tak untung tu namanya bodoh, tapi untung depa ni untung menipu .. Audit tersepit.