1 Okt 2011

Mahkamah Dapati Utusan Memfitnah Khalid Samad, Zul Kulim Juga Sepatutnya Dinamakan Defenden

Khalid Samad Menang Saman Terhadap Utusan

KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad, pada Jumaat, menang saman fitnah terhadap Utusan Melayu (Malaysia) Berhad berhubung tulisan yang tersiar dalam akhbar terbitannya dua tahun lepas.

Hakim Mahkamah Tinggi Dr Prasad Sandosham Abraham memutuskan bahawa Khalid berjaya membuktikan kesnya dan plaintif (Khalid) juga difitnah oleh defendan melalui tulisan berkenaan.

Dalam keputusan lisan beliau, Prasad berkata defendan juga telah memuat turun tulisan berkenaan daripada satu laman blog tanpa memeriksa kandungannya walaupun ia bersifat sensitif.

Dalam saman yang difailkan tahun lepas, Anggota Parlimen PAS itu menamakan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia Datuk Aziz Ishak serta penerbit Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia, Utusan Melayu, sebagai defendan.

Khalid mendakwa bahawa pada 11 September 2009, Aziz, dengan niat jahat, membenarkan penyiaran dan percetakan perkataan berbaur fitnah terhadapnya di muka depan Utusan Malaysia.

Khalid berkata tulisan bertajuk "Zulkifli bidas Pak Janggut" itu secara langsung atau tidak langsung merujuk kepada beliau, walaupun namanya tidak disebut.

Hakim berkenaan menetapkan 11 Oktober sebagai tarikh untuk memberi keputusantentang jumlah ganti rugi yang perlu dibayar.- BERNAMA


Mahkamah dapati Utusan bersalah fitnah Khalid Samad

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mendapati Utusan Malaysia bersalah memfitnah ahli parlimem Shah Alam, Khalid Samad dalam kenyataan yang disiarkan di muka akhbar berkenaan.

Hakim Dr Prasad Sandosham Abraham Prasad berkata plaintif (Khalid) telah berjaya membuktikan kenyataan itu - yang diambil dari blog ahli parlimen Bandar Baru Kulim, Zulkifli Nordin - adalah salah.

Hakim bagaimanapun menarik perhatian mengapa ahli parlimen Bandar Baru Kulim itu tidak dinamakan sebagai defendan.


Mahkamah menolak pelindungan bersyarat sebagai pembelaan dalam kes tersebut kerana hakim berkata kehidupan di Malaysia perlu mengambilkira sensitiviti semua kaum, tidak seperti undang-undang di Australia atau United Kingdom.

Dalam penghakiman lisannya, hakim berkata semua defendan bersalah memuat-turun artikel dari blog tersebut tanpa memeriksa kandungannya (berhubung sensitiviti).

Hakim Sandosham menetapkan 11 Oktober untuk mendengar penghujahan tentang gantirugi.

Beliau berkata, mahkamah mendapati menggelar seseorang sebagai Abu Jahal dan sebagai kafir adalah fitnah.

Dalam saman yang difailkan tahun lalu, Khalid, dari PAS, menamakan Utusan Malaysia dan ketua pengarang kumpulan Mingguan Malaysia, Datuk Aziz Ishak dan penerbit Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia sebagai defendan.

Ahli parlimen Shah Alam itu mendakwa bahawa pada 11 September 2009, Aziz - selaku ketua pengarang kumpulan kedua-dua akhbar tersebut - dengan niat jahat, membenarkan penerbitan dan pencetakan perkataan fitnah terhadapnya di muka depan akhbar berkenaan.

Beliau juga mendakwa bahawa artikel bertajuk 'Zulkifli bidas Pak Janggut' secara langsung atau tidak langsung merujuk kepadanya walaupun namanya tidak disebut. -mk


Ulasan GB

Kewartawanan adalah satu profesion yang mulia. Tetapi apabila etika kewartawanan dicabuli maka jadilah sang wartawan itu manusia paling hina.

Sebelum ini di dalam entri bertajuk Siapa Yang Bakal Terkena Suweh Penyapu?, GB telah ulas. Petikan:

Kumpulan UMNO yang dahulunya ber"kepala lembu" kini "bertopeng dan berpenyapu".

Penyapu dikatakan sebagai sesuatu simbol yang tidak baik. Di dalam adat bangsa Melayu yang dipercayai sebilangan besar ahli UMNO sendiri, ia pembawa suweh... maka dibawalah penyapu ke hari demonstrasi semalam.

Jangan lupa Khir Toyo yang dahulu menghadiahkan penyapu kepada PBT, tiba-tiba beliau yang ditimpa suweh sehingga sekarang tak habis-habis lagi.

Kerana apa? Mentaliti orang Melayu dah anggap penyapu itu pembawa suweh. "Kamu ialah apa yang kamu fikirkan"!

Maka yang akan ditimpa suweh nanti nampaknya bukan Khalid Ibrahim tetapi kepada penghadiah penyapu itu iaitu UMNO Selangor yang berselindung di sebalik nama NGO yang dikenali sebagai GEMPAK dan WARISAN.

Kalau geng kepala lembu sudah menerima habuannya, tak lama lagi geng penyapu dan mangkuk tandas ini bakal menerima apa yang mereka lakukan bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali namanya.

Allah itu Maha Melihat dan Allah itu Maha Berkuasa. Sebenarnya Allah yang akan mengurniakan habuan pembalasan itu, bukan kerana suwehnya penyapu.

Dia juga yang akan menunjukkan siapa sebenarnya yang bertanduk. MB Selangor & Khalid Samadkah atau geng songkok tinggi bersama UG. Di dalam Islam, yang jahat akan terkena balik kejahatan yang mereka lakukan. Di dalam konteks demonstrasi semalam nampaknya UMNO Selangor yang diwakil oleh geng bersongkok tinggi bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali & kumpulan UG bakal terkena "suweh penyapu" itu disertai dengan wartawan-wartawan & akhbar-akhbar yang menjulang tinggi tindakan mereka itu.

InsyaAllah, pemerhatian GB ini tidak silap.

p/s Bagi sesiapa yang disebut tadi nak elak terkena suweh penyapu tu, kenalah hubungi GB, jangan lupa siapkan pengeras sekali. Kalau tak tanggung jer nanti... hehehe


Tunggu, Utusan tetap tumbang, insyaAllah. Saman Mat Sabu menyusul selepas ini.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UTUSAN MALAYSIAN PENYESAT FIKIRAN RAKYAT. Terimalah padah nya bila menfitnah orang lain. Wartawan2nya tidak beretika langsung. Patut dipulaukan akhbar ini. Kerap menyiarkan berita2 palsu.

Tanpa Nama berkata...

Zulnordin masa tu masih pkr mujur la tak kena

Tanpa Nama berkata...

aku rasa Utusan Melayu kena ubah nama...buat malu Melayu..nanti org kata orang Melayu ni pandai buat fitnah jer....lebih baik ditukar nama ke UTUSAN UMNO...kalau tukar nama ni ,sorang pun x kan pertikai..