14 Mei 2011

DAP Kecam BN Bazirkan Wang Rakyat Bina Tugu 1 Malaysia

Ipoh: Kerajaan UMNO BN membelanjakan jutaan ringgit untuk membina monumen 1Malaysia, dan DAP menyelarnya serta menganggap ia sebagai satu pembaziran terhadap dana awam, apa tah lagi di ketika rakyat Malaysia sedang sengsara dengan kenaikan harga akibat pemotongan subsidi terhadap beberapa barangan keperluan.

“Mereka menyatakan bahawa mereka terpaksa bertindak demikian kerana masalah kewangan dan supaya penjimatan dapat dilakukan dengan pemotongan subsisdi gula dan minyak, tetapi RM38.4 juta dibelanjakan untuk tugu yang tak mendatangkan apa-apa faedah semata-mata untuk mempromosikan imej politik Perdana Menteri,” kata Nga Kor Ming, ADUN Pantai Remis dan Penolong Bendahari DAP.

Nga mendakwa di Pantai Remis sahaja terdapat lima struktur tugu berkenaan dan jarak setiap satunya tak sampai satu kilometer.

Beliau menganggarkan setiap satunya berharga sekurang-kurangnya RM5,000 untuk dibina.

Beliau khuatir ia akan menjadi seperti monumen Wawasan 2020 Tun Dr Mahathir Mohamad yang akhirnya semuanya musnah.

“Wang cukai dibazirkan dengan slogan kosong dan tugu kaku kononnya untuk mendokong aspirasi 1Malaysia, yang tak pernah pun menjadi kenyataan,” tambahnya.

Wang yang dibelanjakan itu sepatutny boleh digunakan untuk projek-projek prasarana asas di luarbandar, katanya.

“Harga gula telah naik sebanyak empat kali dalam setahun, dan harga minyak telah naik enam kali.

“Tetapi Barisan Nasional membelanjakan secara rakus dana awam untuk projek-projek gajah putih ini, seperti membina monumen 1Malaysia yang tak bermenafaat di beberapa kawasan bandar dan luarbandar,” ujarnya.

4 ulasan:

Blogger berkata...

Tak reti nak cakap dah aku....

Awanama berkata...

yang sokong pun tak faham-faham......

Awanama berkata...

nak paham menatang apa lambat siang dok mengadap utusan meloya yang orang dok buat calit taik.

Arif Arieyfa berkata...

kenapa lah ke****** membazir... rakyat bpenat lelah nk cari makan, dorang senang2 je buang duit centu. x b'syukur langsung. mau nye kang negara kita jatuh miskin, baru ** tau rasa.penat la dgr pmbaziran dr skumpulan manusia yg rakus.. astaghfirullah.