20 Mei 2011

Azizi Terlantar Di ICU, Pemimpin PAS Bersegeralah Menziarahinya

Kuala Lumpur: Sasterawan terkenal, Azizi Abdullah, yang terkenal dengan novel Seorang Tua di Kaki Gunung ketika naskhah itu dijadikan teks wajib pelajar Tingkatan Lima, kini terlantar di Unit Rawatan Rapi (ICU) di Hospital Pulau Pinang sejak dua minggu lalu.

Gambar: Azizi bersama Ust. Takiyudin Hamzah. Bersama-sama menunggu dibedah. Gambar diambil dari blog Azizi

Bendahari Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Rahimidin Zahari berkata, Azizi baru saja menjalani pembedahan jantung sebelum mengalami masalah jangkitan kuman dan sejak empat hari lalu, tidak sedarkan diri sehingga tengkuknya terpaksa ditebuk bagi membolehkannya bernafas.

“Setakat ini, saya dimaklumkanAzizi kritikal dan berdoa dia cepat sembuh dan pulih seperti sedia kala,” katanya yang menziarahi sasterawan terbabit bersama ahli PENA, Shamsudinn Othman, Ridzuan Harun dan Ariff Mohamad, awal minggu ini. -BH


4 JUMAAT DALAM PENUNGGUAN

1.
Tidur bangun, makan mandi, suntik, ujidarah dan entah apa-apa lagi, sedar tak sedar sudah empat kali Jumaat tidak solat Jumaat berjemaah di masjid. Katil B/N 3 (bukan Barisan Nasional) R/N 838715 wad CRW Hospital Pulau Pinang begitu sudi memerapkan saya selama sebulan hanya kerana menunggu satu tarikh pembedahan.

Terpaksa menelan pil tidak kurang 300 biji untuk berbagai fungsi. Kencing pun lebih dari 20 liter. Sesekali ingat bagus juga hikmah sakit jika di hospital, layanan serba baik ketika usia menancap enam puluh sembilan tahun sebelas hari, sementara menunggu pembedahan yang kononnya akan dikendali Dato Dr Hamzah.

Sungguh-sungguh amat terasa doa kawan-kawan melalui pengakuan lewat Facebook, e-mail, blog dan SMS. Kudusnya seperti angin malam membisik ke telinga memberitahu bagaimana mereka bermunajat memohon seorang hamba yang terlantar ini kembali sembuh seperti mereka. Saya sangat sedar bagaimana kawan-kawan, peminat mengharap saya dipanjangkan umur untuk terus menulis.

Tuhan, saya sangat sedar murninya harapan mereka.

Menunggu dada dibelah sangat menggerunkan. Tapi banyak rangsangan memberitahu itulah cara terbaik. “Lakukan. Aku dah mengalami,” kata seorang sahabat dari Terengganu, Rahman CM dan kemudian dia memberitahu dia baru selesai solat hajat untuk saya.

Tuhan, murninya hati sahabat.

Tapi saya tidak dapat membayangkan ngeri yang bagaimana, dan terbaik yang bagaimana? Kata Rahman CM,ketika dibius, satu kengerian mimpi dan igauan akan bermula. -petikan dari blog aziziabdullah



Ulasan GB

GB tersentak membaca berita mengenai seorang penyokong kuas PAS dari kalangan penulis/sasterawan yang kini terlantar di ICU.

GB cepat-cepat buka blognya, dan benar beliau menulis di situ bahawa beliau kini berada di hospital.

GB tidak tahu samada harakahdaily sudah menyiarkan atau pun tidak berita mengenainya, dan tidak tahu samada pemimpin-pemimpin PAS Negeri dan Pusat sudah atau tidak menjengah beliau di sana.

Jika belum bersegeralah kerana hargailah beliau yang penulisan-penulisannya banyak memperjuangkan kebenaran dan keadilan yang didokong oleh PAS mutakhir ini.


Jangan masing-masing duk sibuk merebut jawatan dan mengatur strategi untuk menang sedangkan saudara kita kini sedang terlantar dan sedang berjuang dengan maut di hospital.

Jika dekat GB tetap pergi menziarahinya.... seorang pejuang yang berjuang melalui penanya... Yang termampu kita lakukan, sama-sama kita doakan beliau segera sembuh.

p/s Baca tajuk artikel ini dengan nada lembut

3 ulasan:

Zakiyah Zainon berkata...

azizi abdullah..penulis novel IMAM?

Unknown berkata...

Bioadata Azizi Abdullah

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan pendapat GB.

Ahli PAS sedang menderita di hospital. Sayu hati bila tiada pemimpin PAS yang sudi datang menjenguk.