19 Mei 2011

Anwar Tahu Siapa Si Perut Buncit & Tetek Labuh Itu - Transkrip Penuh Sembang Lansung [updated]

Saya tahu siapa lelaki dalam video seks, kata Anwar

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau mungkin mengenali si pelaku dalam rakaman video seks yang dikaitkan dengan dirinya apabila ditanya mengenai skandal itu dalam sesi perbualan bersama Yahoo! News.

“Saya ada beberapa orang untuk disyaki! perut buncit dan dada lendut, ha ha,” katanya ketika ditanya jika mengenali identiti lelaki dalam video 21 minit yang didedahkan 21 Mac lalu.

Dalam perbualan selama 75 minit itu, yang dihoskan Yahoo! Malaysia, Ketua Umum Pakatan Rakyat itu berulang kali menafikan penglibatannya dalam aksi seks didakwa “Datuk T”.

Bekas timbalan perdana menteri itu bagaimanapun kelihatan mempertahankan diri dan kebanyakan soalan yang ditanya dijawab dengn penafian sambil menuduh ia komplot Barisan Nasional (BN).

Apabila ditanya sama ada beliau bersalah, Anwar bagaimanapun kelihatan marah terhadap seorang pengikut Yahoo yang merujuk kepada ketulenan rakaman video itu, hasil analisi pakar-pakar dari Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS).

Pengunjung atas talian Nik Abdul bertanya, “Datuk Seri: Bagaimana pandangan anda apabila pakar dari Korea Selatan dan AS mengesahkan bahawa individu dalam video seks mirip anda? Adakah anda berpendapat ia juga konspirasi?”

Dalam responsnya, Anwar berkata, “contoh tipikal bagaimana orang macam anda boleh terpengaruh dengan media Umno. Pakar mana? Mengapa tidak mereka telus?”

Anwar juga diajukan satu soalan langsung oleh seorang pengunjung yang bertanya sama ada beliau adalah lelaki dalam video itu.

Anwar membalas dengan berkata, beliau dengan keras telah menafikan dan membuat laporan polis mengenainya.

“Pemimpin-pemimpin Umno nampaknya merestui politik pornografi ini. Dan, bagi mereka bercakap mengenai moral adalah hipokrit.”

Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar berkata tiada keperluan dari segi undang-undang bagi pihaknya untuk mendedahkan identiti pelaku dalam video seks yang didakwa membabitkan pemimpin sebuah parti pembangkang.

Kata Khalid, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan yang menjurus kepada kesalahan mengedar dan mempamer video lucah, di mana tiada keperluan di pihak polis untuk mendedahkan identiti pelakunya.

“Tiada keperluan undang-undang untuk mendedah pelakunya. Jikalau kita mengambil tindakan yang lebih daripada had undang-undang, kita akan dituduh pula terlibat di dalam politik.”

“Kita menjalankan tanggungjawab menyiasat kes ini, apa yang tidak boleh didedah kita tidak akan dedah. Jangan mendesak kita, kita mengikut peruntukan undang-undang,” katanya mengulas kenyataan Ketua Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air Datuk Zaid Ibrahim yang mendakwa kredibiliti polis akan terjejas jika ia masih teragak-agak mendedahkan identiti pelaku dalam video seks itu.

Dalam ulasan hari ini, Anwar terus tegas dengan pendirian beliau yang telah pun menafikan dakwaan berkaitan dengan video seks dan sekali lagi menegaskan tidak perlu baginya menjelaskan keputusannya tidak menyerahkan jam tangan Omega, yang didakwa “Datuk T” ada dirakamkan dalam video seks.

Seorang pengunjung dengan nama samaran “Dr MiM” bertanya, “DSAI, apakah rasional mengelak daripada menunjukkan jam Omega kepada media dan publik? Secara logik, langkah mudah ini akan mengatasi isu moral anda.”

Anwar menjawab, “apa isunya? Pertama, Eskay mendakwa bahawa ia diberikan oleh seorang putera Saudi. Kemudian, ia dibeli di Taiwan pada 2004 (ketika saya di penjara). Apa perlunya saya membuat penjelasan?”

Seorang lagi pengunjung yang mengenalkan dirinya Brandon bertanya sama ada Pakatan Rakyat akan berpecah jika Anwar masuk penjara kerana kes liwat memandangkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah mengarahkan beliau agar membela diri.

Anwar menolak tanggapan sedemikian dengan berkata “tiada sebab” beliau harus dipenjarakan.

“Tiada sebab bagi saya dipenjarakan berdasarkan fakta dan undang-undang. Buat sekarang (yang diperlukan), reformasi!” jawab beliau.

Beliau menekankan tuduhan-tuduhan ke atasnya diperangkap dan adalah akibat konspirasi pemimpin-pemimpin Umno yang mahu mengalih perhatian daripada isu-isu urus tadbir, rasuah dan salah guna kuasa.

“Kita patut mengatasinya,” janji Anwar. -TMI


Video seks fokus utama chat Anwar di Yahoo!

Isu video seks menjadi fokus utama segmen interaktif Yahoo! Malaysia 'Question Time' yang menjemput Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini yang menyaksikan beliau menangkis semua soalan yang cuba mengaitkannya dengan orang dalam video berkenaan.

Ditanya oleh seorang pembaca yang mencadangkan beliau menpamerkan jam Omega miliknya bagi “memadamkan isu moralnya”, Anwar berkata tidak ada sebab bagi beliau berbuat demikian.

"Apa isunya? Pertama, (Shazryl) Eskay (Abdullah) mendakwa ia diberikan oleh seorang putera raja saudi. Kemudian, mengatakan ia dibeli di Taiwan pada 2004 (apabila saya di penjara). Kenapa perlu saya jelaskan?”

Eskay, yang mendedahkan video seks berkenaan mendakwa jam tangan itu ditinggalkan oleh Anwar di sebuah bilik hotel di mana video tersebut dirakamkan dan berkata jam itu telah diserahkan kepada polis.

Anwar juga berkata sumpah laknat bagi membersihkan namanya seperti cadangan beberapa pihak sebenarnya bertentangan dengan ajaran Islam.

Menjawab soalan mengenai dakwaan bahawa polis serta pakar dari Korea Selatan dan Amerika Syarikat telah mengesahkan individu dalam pita video seks itu mirip mukanya, Anwar mempertahankan bahawa maklumat tersebut direkayasa oleh media pro-Umno.

“Contoh tipikal bagaimana orang cerdik seperti awak juga boleh terpedaya dengan media Umno. Pakar mana? Kenapa mereka tidak telus?” balasnya.

Ditanya siapa yang beliau fikir adalah lelaki dalam video sekjs itu, Anwar tersenyum sambil berkata: “saya ada beberapa suspek, perut buncit dan tetek labuh. Ha ha”.

Dalam wawancara maya itu, Anwar juga menolak sebarang kemungkinan balik ke pangkuan Umno dan menyelar parti itu kerana menggunakan PERKASA untuk menambah ketegangan kaum di Malaysia.

Anwar turut menegaskan Pakatan Rakyat menolak sebarang isu perkauman yang saban hari dijaja mereka itu.

"(PERKASA) ialah penghinaan kepada rakyat Malaysia dengan rentak perkauman mereka. Ia juga alat Umno untuk membuat kacau dan menimbulkan ketegangan antara kaum.

"Kewarasan mesti menang. Rakyat Malaysia menolak perkauman. Hanya Umno dan PERKASA terdesak mengguna isu perkauman," kata Anwar.

Namun kebanyakan jawapan yang diberikan oleh Anwar adalah pendek dan tidak menjawap soalan yang dikemukakan oleh pembaca.

Senarai soalan

Berikut beberapa soalan dan jawapannya sepanjang 75-minit perbualan di alam siber itu.

S: DSAI, ada orang mengatakan jika budget buku jingga dilaksanakan negara akan bengkrap. Apa komen DSAI?
J: sila teliti buku jingga dan kita pastikan negara maju dan rakyat terbela http://www.pakatanrakyat.info/?page_id=6

S: What would happen to next GE to Pakatan if Datuk Seri go to jail ? Would that be a break up in Pakatan?
J: No reason to for me to be jailed based on facts and law. For now, reformasi!

S: Let's say today, you're prime minister of malaysia. are you going to protect proton?
J: Priority: defend consumers and protect citizens interest.

S: Ramai yang telah bersumpah dan menyatakan kesediaan mereka untuk dilaknat demi menuduh DSAI dengan kes2 yg tidak sepatutnya seorang pemimpin harapan bangsa lakukan. Kenapa DSAI tidak bersumpah utk menafikan mereka2 itu?
J: Sumpah mesti ikut syariat. Ini soal hukum, bukan mainan politik. Rujuk fatwa tentang qazaf http://risalahpr.blogspot.com/2011/01/teks-penuh-fatwa-dr-yusuf.html

S: DS,ade cubaan utk mengharamkan parti PKR, apa kata DS?
J: Ini kerja pimpinan UMNO yang terdesak dan terus mendera rakyat.

S: Could Lesbians, Gays, Bi-Sexuals and Transgenders (LGBTs) look forward to a non-discriminatory environment - specific to them and not other minorities - if Pakatan were to take Putrajaya? Would this move be possible with PAS a part of the federal government?
J: We recognize importance of family and the institution of marriage. But we should not unduly harass or discriminate others. The answer is through education and PAS accept this view.

S: Mr Anwar Ibrahim, do you think Malaysians can accept a non-muslim Prime Minister?
J: Respect the Constitution and the wishes of the people.

S: Ramai rakan seperjuangan diawal penubuhan PKR telah meninggalkan DS..komen
J: Beberapa orang dibeli UMNO. Majoriti yang punyai daya tahan, daya juang dan maruah masih kekal dengan perjuangan. Tenaga baru muncul, lebih wibawa dan dibuktikan dalam PRU yang lalu.

S: Ada dato seri akan terus bsama rakyat yg dizalimi walopn dato seri sndiri terus menerus dizalimi dan adakah dato seri akan kembali ke umno jika ditawarkan mnjadi PM..
J: Saya tetap bersama golongan Mustadh'afeen. UMNO sudah tidak relevan kerana dikaitkan dengan kezaliman, keangkuhan dan rasuah.

S: BN dilihat byk membuat persediaan PRU13 termasuk tipu daftar undi. PR mcm over confident menang. Apa komen?
J: Kita arif dengan penipuan PRU yang dikendali UMNO/BN. Kita akan lebih waspada dan kerja keras. Suara rakyat, suara keramat! -mk



Transkrip Penuh Anwar Ibrahim Di Yahoo Chat LIVE

Thursday May 19, 2011 11:23 ed
11:25 Yahoo! Malaysia Editor: Hello Yahoo! users! Greetings from Yahoo! Malaysia ands welcome to Question Time!

Thursday May 19, 2011 11:25 Yahoo! Malaysia Editor
11:27 Yahoo! Malaysia Editor: For today we have Malaysian Parliamentary Opposition Leader Anwar Ibrahim or DSAI for short who will be taking questions live from Yahoo! users in Malaysia and around the world.

Thursday May 19, 2011 11:27 Yahoo! Malaysia Editor
11:28 Yahoo! Malaysia Editor: We’ll be starting soon and just as a reminder please keep all questions relevant, short, to the point and on-topic. We already have more than 1,000 users standing-by on-line so we expect the pace to be pretty brisk! :-)

Thursday May 19, 2011 11:28 Yahoo! Malaysia Editor
11:30 Yahoo! Malaysia Editor: Ok, we’ll be starting with the questions which can be both in BM and English.

Thursday May 19, 2011 11:30 Yahoo! Malaysia Editor
11:30 [Comment From adiputra77 adiputra77 : ]
DSAI, ada org mengatakan jika budget buku jingga dilaksanakan negara akan bengkrap. apa komen DSAI

Thursday May 19, 2011 11:30 adiputra77
11:31 Anwar Ibrahim: sila teliti buku jingga dan kita pastikan negara maju dan rakyat terbela http://www.pakatanrakyat.info/?page_id=6

Thursday May 19, 2011 11:31 Anwar Ibrahim
11:31 Yahoo! Malaysia Editor: How can we help you and your pact in winning the next election? (From: eatonmax88)

Thursday May 19, 2011 11:31 Yahoo! Malaysia Editor
11:32 Anwar Ibrahim: Register as a voter. Volunteer as a worker. Disseminate information. Reformasi!

Thursday May 19, 2011 11:32 Anwar Ibrahim
11:33 Yahoo! Malaysia Editor: 10. When you come into power, will the issues below be realized?
1. Petrol price cut to RM1.30 per liter & maintained like that.
2. Import duty on foreign cars waived and Malaysians enjoy cheaper cars. Proton cars should be cheaper than now.
3. Toll on all highways cancelled, but the maintenance & service quality must be kept the same.
If yes, how long will it be implemented from the 1st day of your administration? (From: Didi)

Thursday May 19, 2011 11:33 Yahoo! Malaysia Editor
11:34 Anwar Ibrahim: Petrol price: Look at the gov revenue. We should not burden the people. We can reduce the price.

Thursday May 19, 2011 11:34 Anwar Ibrahim
11:34 Anwar Ibrahim: Import duty: We will certainly review and reduce tax.

Thursday May 19, 2011 11:34 Anwar Ibrahim
11:34 Anwar Ibrahim: Toll: Maintenance will be assured.

Thursday May 19, 2011 11:34 Anwar Ibrahim
11:35 [Comment From Michael Michael : ]
Mr. Anwar, what’s your next politic’s agenda to reform the Malaysian politic’s system ?

Thursday May 19, 2011 11:35 Michael
11:36 Yahoo! Malaysia Editor: We now have over 2,000 readers online. folks, so do please keep your questions, short. Tq!

Thursday May 19, 2011 11:36 Yahoo! Malaysia Editor
11:36 Anwar Ibrahim: Good governance. Independent judiciary, election commision, anti-corruption commission. Distributive justice for the poor and the marginalized.

Thursday May 19, 2011 11:36 Anwar Ibrahim
11:36 [Comment From Dato "D" Dato "D" : ]
DSAI, I want to ask u about ur shadow goverment that u had promised to rakyat?? Seems like it just like a fairy tale from ur side. Therefore can u explain to me about this matter…

Thursday May 19, 2011 11:36 Dato “D”
11:37 Anwar Ibrahim: We have set up shadow committee which is more effective.

Thursday May 19, 2011 11:37 Anwar Ibrahim
11:37 [Comment From farizherhandez farizherhandez : ]
Dato’ Seri, What is Pakatan’s view on the different stream of schools in Malaysia (SJKC, SJKT)? Any plans to have only one school for all students?

Thursday May 19, 2011 11:37 farizherhandez
11:39 Anwar Ibrahim: Our priority is quality education. We also need to respect the wishes of students and parents to choose. Bahasa will remain the official language, but we will have to enhance the quality of English and other languages.

Thursday May 19, 2011 11:39 Anwar Ibrahim
11:39 [Comment From Brandon Brandon : ]
What would happen to next GE to Pakatan if Datuk Seri go to jail ? Would that be a break up in Pakatan?

Thursday May 19, 2011 11:39 Brandon
11:40 Thursday May 19, 2011 11:40
11:40 Anwar Ibrahim: No reason to for me to be jailed based on facts and law. For now, reformasi!

Thursday May 19, 2011 11:40 Anwar Ibrahim
11:41 [Comment From Naim Naim : ]
let’s say today, you’re prime minister of malaysia. are you going to protect proton?

Thursday May 19, 2011 11:41 Naim
11:41 Anwar Ibrahim: Priority: defend consumers and protect citizens interest.

Thursday May 19, 2011 11:41 Anwar Ibrahim
11:42 Yahoo! Malaysia Editor: Ramai yang telah bersumpah dan menyatakan kesediaan mereka untuk dilaknat demi menuduh DSAI dengan kes2 yg tidak sepatutnya seorang pemimpin harapan bangsa lakukan. Kenapa DSAI tidak bersumpah utk menafikan mereka2 itu? (Dari: Mamat)

Thursday May 19, 2011 11:42 Yahoo! Malaysia Editor
11:43 Anwar Ibrahim: Sumpah mesti ikut syariat. Ini soal hukum, bukan mainan politik. Rujuk fatwa tentang qazaf http://risalahpr.blogspot.com/2011/01/teks-penuh-fatwa-dr-yusuf.html

Thursday May 19, 2011 11:43 Anwar Ibrahim
11:43 [Comment From Forest Forest : ]
Politics in Msia seems to be fought on a very personal level.. can you tell us why you are deemed “dangerous” by the ruling party? You were afterall a DPM under Mahathir regime. WHat has gone wrong between you and UMMO?

Thursday May 19, 2011 11:43 Forest
11:43 Yahoo_MY: the guy next to @anwaribrahim Is helping him type in order to move things along quicker. http://t.co/81U6yKj [via Twitter]

Thursday May 19, 2011 11:43 Yahoo_MY
11:45 Anwar Ibrahim: Unfortunate for UMNO leaders to resort to dirty politics and pornography. I’m deemed to be dangerous because of my commitment to reform and combat corruption and cronyism.

Thursday May 19, 2011 11:45 Anwar Ibrahim
11:45 [Comment From David David : ]
Give me one good reason why should I vote for you in the next election?

Thursday May 19, 2011 11:45 David
11:45 Anwar Ibrahim: For freedom and justice. Enough of racism and corruption.

Thursday May 19, 2011 11:45 Anwar Ibrahim
11:46 Yahoo! Malaysia Editor: please give your point of view on S’pore’s political future and of the new cabinet line up?

Thursday May 19, 2011 11:46 Yahoo! Malaysia Editor
11:47 Anwar Ibrahim: Singapore too, has to embark on political reforms. It’s a challenge to the leadership.

Thursday May 19, 2011 11:47 Anwar Ibrahim
11:47 [Comment From khairi khairi : ]
Mr Anwar, what yr opinion about malaysian judiciary?

Thursday May 19, 2011 11:47 khairi
11:48 Anwar Ibrahim: Refer International Commission of Jurists (ICJ) report. It must function independently of the executive and not and the behest of political leaders.

Thursday May 19, 2011 11:48 Anwar Ibrahim
11:49 Anwar Ibrahim: *not at the behest

Thursday May 19, 2011 11:49 Anwar Ibrahim
11:49 [Comment From Yuzaidi Yuzaidi : ]
Which country will be Pakatan’s model in administering the nation under you?

Thursday May 19, 2011 11:49 Yuzaidi
11:50 Anwar Ibrahim: we will take positive policies from various countries.

Thursday May 19, 2011 11:50 Anwar Ibrahim
11:50 Yahoo! Malaysia Editor: The perception is that Pakatan Rakyat has lost ground since March 2008 and is no longer able to deny BN a two-thirds majority at the next polls. What do you have to say? (Yahoo! Newsroom (Malaysia)

Thursday May 19, 2011 11:50 Yahoo! Malaysia Editor
11:51 Anwar Ibrahim: mainstream media propaganda. The reality on the ground is still promising. Example: Sarawak elections.

Thursday May 19, 2011 11:51 Anwar Ibrahim
11:51 Yahoo! Malaysia Editor: Lee Kuan Yew stepping down. What does this mean for relations between our two countries? (From: Yahoo! Newsroom (Singapore)

Thursday May 19, 2011 11:51 Yahoo! Malaysia Editor
11:52 Anwar Ibrahim: Important to foster strong economic and cultural relations with Singapore.

Thursday May 19, 2011 11:52 Anwar Ibrahim
11:52 [Comment From Sanchez Sanchez : ]
DS,ade cubaan utk mengharamkan parti PKR, apa kata DS?

Thursday May 19, 2011 11:52 Sanchez
11:53 Anwar Ibrahim: Ini kerja pimpinan UMNO yang terdesak dan terus mendera rakyat.

Thursday May 19, 2011 11:53 Anwar Ibrahim
11:53 Yahoo! Malaysia Editor: Could Lesbians, Gays, Bi-Sexuals and Transgenders (LGBTs) look forward to a non-discriminatory environment – specific to them and not other minorities – if Pakatan were to take Putrajaya? Would this move be possible with PAS a part of the federal government? (Yahoo! Newsroom (Malaysia)

Thursday May 19, 2011 11:53 Yahoo! Malaysia Editor
11:55 Anwar Ibrahim: We recognize importance of family and the institution of marriage. But we should not unduly harass or discriminate others. The answer is through education and PAS accept this view.

Thursday May 19, 2011 11:55 Anwar Ibrahim
11:55 [Comment From IWAN IWAN : ]
Mr Anwar Ibrahim, do you think Malaysians can accept a non-muslim Prime Minister?

Thursday May 19, 2011 11:55 IWAN
11:56 Anwar Ibrahim: Respect the Constitution and the wishes of the people.

Thursday May 19, 2011 11:56 Anwar Ibrahim
11:56 Yahoo! Malaysia Editor: What do you think your chances are getting out of all these allegations against you? (From: Sponge Bob)

Thursday May 19, 2011 11:56 Yahoo! Malaysia Editor
11:57 Anwar Ibrahim: Trumped up charges. Conspiracy of UMNO leaders to deflect from central issues of governance, endemic corruption and abuse of power. We shall overcome.

Thursday May 19, 2011 11:57 Anwar Ibrahim
11:57 [Comment From Amir Amir : ]
Ramai rakan seperjuangan diawal penubuhan PKR telah meninggalkan DS..komen

Thursday May 19, 2011 11:57 Amir
11:59 Anwar Ibrahim: beberapa orang dibeli UMNO. Majoriti yang punyai daya tahan, daya juang dan maruah masih kekal dengan perjuangan. Tenaga baru muncul, lebih wibawa dan dibuktikan dalam PRU yang lalu.

Thursday May 19, 2011 11:59 Anwar Ibrahim
11:59 [Comment From vigilantpinoy vigilantpinoy : ]
I am from the philippines, Mr. Anwar, and if fate gives in to your way and your get the chance to lead Msia, one of the many southeast asian countries on the track of steady growth and development, what could the SEA community, and my country, Philippines, expect from your administration?

Thursday May 19, 2011 11:59 vigilantpinoy
12:00 Anwar Ibrahim: Philippines: important neighbour and friend. Jose Rizal is our hero. Adios. Maraming Salamat Po!

Thursday May 19, 2011 12:00 Anwar Ibrahim
12:00 [Comment From eizman bc eizman bc : ]
ada dato seri akan terus bsama rakyat yg dizalimi walopn dato seri sndiri terus menerus dizalimi dan adakah dato seri akan kembali ke umno jika ditawarkan mnjadi PM..

Thursday May 19, 2011 12:00 eizman bc
12:02 Anwar Ibrahim: Saya tetap bersama golongan Mustadh’afeen. UMNO sudah tidak relevan kerana dikaitkan dengan kezaliman, keangkuhan dan rasuah.

Thursday May 19, 2011 12:02 Anwar Ibrahim
12:02 [Comment From mohd noor mohd noor : ]
BN dilihat byk membuat persediaan PRU13 termasuk tipu daftar undi. PR mcm over confident menang. Apa komen?

Thursday May 19, 2011 12:02 mohd noor
12:03 Anwar Ibrahim: Kita arif dengan penipuan PRU yang dikendali UMNO/BN. Kita akan lebih waspada dan kerja keras. Suara rakyat, suara keramat!

Thursday May 19, 2011 12:03 Anwar Ibrahim
12:03 [Comment From Santai Santai : ]
If you are given a chance to take a break, would you rather go to the mountain or beach and why?

Thursday May 19, 2011 12:03 Santai
12:04 Anwar Ibrahim: I would prefer the beach. Serenity and tranquility. Others ha ha!

Thursday May 19, 2011 12:04 Anwar Ibrahim
12:04 [Comment From lordleandre lordleandre : ]
Dear DSAI. If 98 never happened, would you still remain in UMNO?

Thursday May 19, 2011 12:04 lordleandre
12:05 Anwar Ibrahim: It happened due to my commitment to the reform agenda. UMNO leaders rejected. I was thrown in jail as a result.

Thursday May 19, 2011 12:05 Anwar Ibrahim
12:05 [Comment From Puanes Puanes : ]
What’s your stand on PERKASA ?

Thursday May 19, 2011 12:05 Puanes
12:07 Anwar Ibrahim: Insult to the intelligence of Malaysians with their racist tirade. It’s also an UMNO ploy to create mischief and racial tension.

Thursday May 19, 2011 12:07 Anwar Ibrahim
12:07 Yahoo! Malaysia Editor: Is it true that you are the in the ‘sex video’…..? (From: Zuzayati)

Thursday May 19, 2011 12:07 Yahoo! Malaysia Editor
12:07 Thursday May 19, 2011 12:07
12:09 Anwar Ibrahim: I have vehemently denied and lodged report to the police. UMNO leaders seem to condone this politics of pornography. And for them to speak of morality is hypocritical.

Thursday May 19, 2011 12:09 Anwar Ibrahim
12:09 [Comment From Guest Guest : ]
Assalamualaikum.. Tumpang lalu, Kebelakangan ini barisan AMK kurang agresif dalam mendekati orang muda dan lebih mendekati wakil2 atasan. Takut budaya dalam Umno semakin menular dalam PKR. Reaksi DS terhadap kepimpinan anak muda dalam PKR setakat ini? Terima kasih…

Thursday May 19, 2011 12:09 Guest
12:10 Anwar Ibrahim: Saya akui kita mampu meningkatkan usaha. Namun, saya juga teliti dan bersama dalam banyak kegiatan AMK. Saya bangga dengan keupayaan mereka.

Thursday May 19, 2011 12:10 Anwar Ibrahim
12:10 [Comment From suffian ramli suffian ramli : ]
are you ready to implement HUDUD if u were chosen as PM?

Thursday May 19, 2011 12:10 suffian ramli
12:11 Anwar Ibrahim: We must understand what is the higher objectives of the Syariah (maqasid syariah). Our priority is security, freedom and justice for all Malaysians.

Thursday May 19, 2011 12:11 Anwar Ibrahim
12:11 [Comment From Daniel Daniel : ]
Has the relationship between PR and Raja Petra has turned bad?

Thursday May 19, 2011 12:11 Daniel
12:12 Anwar Ibrahim: I am in touch with him.

Thursday May 19, 2011 12:12 Anwar Ibrahim
12:12 [Comment From Dr MiM Dr MiM : ]
DSAI, what is the rational of avoiding a simple ‘show your omega watch’ to the press and public? Logically, this simple move will ease your moral issues?

Thursday May 19, 2011 12:12 Dr MiM
12:14 Anwar Ibrahim: What is the issue? First, Eskay claimed that it was given by a Saudi prince. Then, it was bought in taiwan in 2004 (when I was in jail). Why is there the need for me to explain?

Thursday May 19, 2011 12:14 Anwar Ibrahim
12:14 [Comment From wasif wasif : ]
Buku apa-tulisan siapa yg paling bnyak mmpengaruhi pemikiran DSAI?:)

Thursday May 19, 2011 12:14 wasif
12:15 Anwar Ibrahim: Al-Quran, kitab hadith, karya-karya besar termasuk Shakespeare, Tagore, Iqbal.

Thursday May 19, 2011 12:15 Anwar Ibrahim
12:15 Yahoo! Malaysia Editor: If you were at a meeting at the time of the alleged Saiful sodomy, why not recall all the witnesses who were with you? You have a strong alibi DSAI, why you don’t use it ? (From: SugarBarbie)

Thursday May 19, 2011 12:15 Yahoo! Malaysia Editor
12:17 Anwar Ibrahim: The prosecution was malicious. That’s the reason why key witnesses were not called. Eg: Those involved in the meeting and Dr. Osman. This will be issues raised in my defense.

Thursday May 19, 2011 12:17 Anwar Ibrahim
12:17 [Comment From ujang ujang : ]
aper komen DS tentang PR terbaru di sarawak

Thursday May 19, 2011 12:17 ujang
12:17 Thursday May 19, 2011 12:17
12:18 Anwar Ibrahim: Dalam keadaan baik. Ada sedikit suara negatif yang dihebahkan media.

Thursday May 19, 2011 12:18 Anwar Ibrahim
12:18 [Comment From ily ily : ]
Sdr memang menjadi sasaran serangan. Mengapa sdr tidak berhati-hati alam memilih pegawai saudara atau sahabat sejak serangan liwat kali pertama

Thursday May 19, 2011 12:18 ily
12:20 Anwar Ibrahim: Saya tidak mudah menghukum orang. Saya lebih bersifat memaaf dan tidak mencurigai. Jika Saiful yang dimaksudkan, beliau telah dipilih oleh staf lain dan hanya pekerja sementara.

Thursday May 19, 2011 12:20 Anwar Ibrahim
12:20 [Comment From Wan Wan : ]
Kerajaan Malaysia berusaha untuk memastikan DS dipenjarakan tidak kira berapa banyak bukti ditunjukkan..apa strategi DS?

Thursday May 19, 2011 12:20 Wan
12:21 Anwar Ibrahim: Ini kerja ala Mubarak dan diktator lain. Saya yakin insyaAllah kita akan atasi.

Thursday May 19, 2011 12:21 Anwar Ibrahim
12:21 Thursday May 19, 2011 12:21
12:21 [Comment From John John : ]
Bilakah DS akan menyaman Datuk Eskay?

Thursday May 19, 2011 12:21 John
12:21 [Comment From tsunami tsunami : ]
assalamualaikum DS,bagaimana dgn keadaan pimpinan pkr yg nampak agak bercelaru…??apa kaedah penyelesaian terbaik demi menjamin kelangsungan pakatan rakyat??

Thursday May 19, 2011 12:21 tsunami
12:21 Anwar Ibrahim: saya telah rujuk kepada polis dan rakan-rakan telah rujuk ke mahkamah Syariah. Saya akan tentukan strategi sebaiknya.

Thursday May 19, 2011 12:21 Anwar Ibrahim
12:22 [Comment From om om : ]
in your opinion, who is the man in the video. pls answer honestly.

Thursday May 19, 2011 12:22 om
12:23 Anwar Ibrahim: I have some suspects; big stomach and saggy breasts. ha ha

Thursday May 19, 2011 12:23 Anwar Ibrahim
12:23 Yahoo! Malaysia Editor: Do you agree with government’s recent contention that there is no longer ‘separation of powers’ under the Malaysian Constitution? (Yahoo! Newsroom (Malaysia)

Thursday May 19, 2011 12:23 Yahoo! Malaysia Editor
12:25 Anwar Ibrahim: It is apparent that there is no separation of powers. The PM and the ruling clique has absolute powers.

Thursday May 19, 2011 12:25 Anwar Ibrahim
12:25 [Comment From Rasli79 Rasli79 : ]
Saudara Anwar, apa pandangan peribadi ringkas saudara terhadap Tun Mahathir selain dari konteks politik?

Thursday May 19, 2011 12:25 Rasli79
12:27 Anwar Ibrahim: Dr. M kuat disiplin dan kerja. Sosok keras dan tidak sedia menerima kritikan.

Thursday May 19, 2011 12:27 Anwar Ibrahim
12:27 Yahoo! Malaysia Editor: Do you believe pakatan will reclaim Perak in the next GE? (Pretty Girl)

Thursday May 19, 2011 12:27 Yahoo! Malaysia Editor
12:28 Anwar Ibrahim: Yes. And Putrajaya too insyaAllah.

Thursday May 19, 2011 12:28 Anwar Ibrahim
12:28 Yahoo! Malaysia Editor: Dear Yahoo! users, we have reached a full hour of Question Time with DSAi.

Thursday May 19, 2011 12:28 Yahoo! Malaysia Editor
12:29 Yahoo! Malaysia Editor: However, due to the tremendous response, this segment has been extended by another 15 minutes! Keep the question coming!

Thursday May 19, 2011 12:29 Yahoo! Malaysia Editor
12:29 [Comment From najib najib : ]
apa komen ttg isu agama rasmi ?

Thursday May 19, 2011 12:29 najib
12:31 Anwar Ibrahim: Islam agama persekutuan dengan maksud mengangkat martabat dan menghayati. Sila rujuk http://risalahpr.blogspot.com/2011/05/pakatan-rakyat-menjunjung-prinsip.html Cabarannya bukan sekadar slogan, tetapi pertahan akhlak, keadilan. Hak penganut agama lain harus dipelihara.

Thursday May 19, 2011 12:31 Anwar Ibrahim
12:31 [Comment From Adi Rosdee Adi Rosdee : ]
Mr Anwar, if you are not a politician, what line of work you think you will be involved in? and if life is reversible, would you still choose to become a politician?

Thursday May 19, 2011 12:31 Adi Rosdee
12:32 Anwar Ibrahim: I’ve always enjoyed my work at Yayasan Anda as a teacher and Georgetown Uni as visiting professor. I remain committed to the reform agenda for freedom and justice.

Thursday May 19, 2011 12:32 Anwar Ibrahim
12:33 [Comment From suffian ramli suffian ramli : ]
saudara Anwar, sila sambung ayat ini “Saya sedih bila….”

Thursday May 19, 2011 12:33 suffian ramli
12:33 Anwar Ibrahim: ….. fitnah berleluasa, rakyat ditindas, kroni didahulukan.

Thursday May 19, 2011 12:33 Anwar Ibrahim
12:33 [Comment From zulkifli zulkifli : ]
Do you think the split of malays between UMNO, PKR and PAS good for malaysian politics and what would you do to unite them

Thursday May 19, 2011 12:33 zulkifli
12:34 Anwar Ibrahim: Unity is for freedom and justice, not to defend the unjust and corrupt.

Thursday May 19, 2011 12:34 Anwar Ibrahim
12:34 [Comment From Amir Amir : ]
Mr. Anwar, who will become the Prime Minister if PR wins next G.E

Thursday May 19, 2011 12:34 Amir
12:35 Anwar Ibrahim: Fair question. PR will decide. We need your support.

Thursday May 19, 2011 12:35 Anwar Ibrahim
12:35 [Comment From crystal clear crystal clear : ]
How will you improve the lives of Indians

Thursday May 19, 2011 12:35 crystal clear
12:36 Anwar Ibrahim: We defend rights of all citizens, particularly the poor and the marginalized.

Thursday May 19, 2011 12:36 Anwar Ibrahim
12:36 [Comment From malaysian malaysian : ]
Will you protect chinese citizen as well?

Thursday May 19, 2011 12:36 malaysian
12:37 Anwar Ibrahim: They are all citizens. Wo-men tou shi yi cia ren

Thursday May 19, 2011 12:37 Anwar Ibrahim
12:37 [Comment From Nik Abdul Nik Abdul : ]
Datuk Seri: How is your opinion when expert form South Korea & US confirm that individual from sex tape seems like your face? Do you think that is conspiracy too?

Thursday May 19, 2011 12:37 Nik Abdul
12:38 Anwar Ibrahim: Typical example how smart guys like you can be duped by UMNO media. Which expert? Why can’t they be transparent?

Thursday May 19, 2011 12:38 Anwar Ibrahim
12:38 [Comment From Guest Guest : ]
How are you going to stop the brain drain issue from getting worse?

Thursday May 19, 2011 12:38 Guest
12:39 Yahoo! Malaysia Editor: Dear all, the first-ever Yahoo! Question Time segment will end in five minutes!

Thursday May 19, 2011 12:39 Yahoo! Malaysia Editor
12:40 Anwar Ibrahim: Professionals are leaving in large numbers due to poor governance and poor economic performance. Our priority is to promote economic growth, improve governance and invite professionals to return.

Thursday May 19, 2011 12:40 Anwar Ibrahim
12:40 [Comment From Mira Mira : ]
DSAI bagaimana Datin Seri menjalani kehidupan harian dengan segala ujian yang menimpa keluarga DS yang tak habis2 ni? Kami yang sama2 harakah ni, bersama merasa kesannya…harap Allah memberi banyak petunjuk kepada saudara & keluarga

Thursday May 19, 2011 12:40 Mira
12:41 Anwar Ibrahim: Azizah, Nurul Izzah dan keluarga memberi kami kebahagiaan. Alhamdulillah kami menempuh dengan sabar. Pohon doa.

Thursday May 19, 2011 12:41 Anwar Ibrahim
12:41 [Comment From PK PK : ]
Adakah betul dakwaan yang mengatakan Dato seri bersetuju dengan fahaman pluralisme dan bersetuju dengan tindakan Lina joy untuk keluar Islam ats nama kebebasan beragama??

Thursday May 19, 2011 12:41 PK
12:43 Anwar Ibrahim: Percubaan juak UMNO untuk memfitnah termasuk menteri agama. Syeikh Yusuf Qardawi sedia jadi saksi seandainya saya didakwa dalam isu ini. Kita tidak menggalakkan atau meremehkan soal aqidah tetapi kita juga tidak boleh memaksa.

Thursday May 19, 2011 12:43 Anwar Ibrahim
12:43 Yahoo! Malaysia Editor: Last three questions!

Thursday May 19, 2011 12:43 Yahoo! Malaysia Editor
12:43 [Comment From splikik splikik : ]
Can racism be completely eradicated from Malaysia? If so, how?

Thursday May 19, 2011 12:43 splikik
12:44 Anwar Ibrahim: Sanity must prevail. Most Malaysians reject racism. Only UMNO and Perkasa seem desperate using the race card.

Thursday May 19, 2011 12:44 Anwar Ibrahim
12:44 [Comment From Stpehen Stpehen : ]
DS, bagaimana keadaan nasib penduduk peribumi Sarawak sejak 48 tahun di bawah regim BN?

Thursday May 19, 2011 12:44 Stpehen
12:45 Anwar Ibrahim: Miskin, parah, terabai dan tanah dirampas. Kita akan bersama berjuang pertahan hak rakyat. Agi idup, agi ngelaban!

Thursday May 19, 2011 12:45 Anwar Ibrahim
12:45 [Comment From engku muhammad engku muhammad : ]
baru-baru ini DS ada datang ke terengganu dan mengadakan perjumpaan dengan beberapa orang sahabat lama seperti ustaz zainal abidin dan ramai lagi.apa perasan DS melihat mereka masih bersama-sama DS sehingga hari in?

Thursday May 19, 2011 12:45 engku muhammad
12:47 Anwar Ibrahim: Sahabat setia dan saya terharu. Teman-teman lama ini berjuang yakin dengan prinsip. Ini berbeda dengan juak-juak baru yang menuntut saham dan dana. jazakumullah khairan kepada sahabat-sahabat setia.

Thursday May 19, 2011 12:47 Anwar Ibrahim
12:48 Yahoo! Malaysia Editor: And with that, dear Yahoo! readers, the session will now close. We take this opportunity to thank you all for the fantastic reponse and support for the first-ever Yahoo! Malaysia ‘Question Time’ segment. Look out for our next segment in Yahoo! News soon!

Thursday May 19, 2011 12:48 Yahoo! Malaysia Editor
12:50 Anwar Ibrahim: Terima kasih, thank you, xie xie, nandri. My apologies for not being able to entertain all questions. Refer tweets/blog (follow me on twitter @anwaribrahim). A great opportunity to engage and interact directly with friends. And a special thank you to Yahoo! Malaysia.

Thursday May 19, 2011 12:50 Anwar Ibrahim
12:50 [Comment From n n : ]
All the Best!


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa susah bukak ye baju tunjukkan perut saya tak boroi tetek saya tak mengelembir... selesai masalah... dan saman datuk eskay tu... itu pun nak kena ajar ke...

udang galah berkata...

Tak susah...maleh jer... so... apa masalah kau???

Tanpa Nama berkata...

Apa pulak ni...? Contoh mudah. Orang yang kejar kita tak pun berlari, buat apa kita nak berlari...? Buat penat dan buang masa

Tanpa Nama berkata...

jawab soalan semua generik..aku pun boleh jawab..