10 Apr 2011

Penumpang Terkejut Ada 400 Ular Di atas Bas Yang Mereka Naiki

Buenos Aires - Para penumpang sebuah bas di Argentina tersentak dan amat terkejut tatkala mereka telah disambut dengan hal yang meresahkan. Kerana di dalam bas yang mereka naiki, rupa-rupanya ada 600 ular dan hawan reptilia yang disimpan di dalam bag dan kotak.

Para penumpang pada awalnya tidak menyedari bahawa mereka telah bertolak bersama ratusan ular. Mereka baru menyedarinya ketika polis yang bertindak setelah mendapat laporan itu menahan bas tersebut di satu wilayah utara menuju Buenos Aires. Polis meminta penumpang memperlihatkan tanda pengenal dan lalu mulai memeriksa tas mereka.

Penumpang bus terperanjat kerana ternyata ada seorang penumpang duduk sambil membawa 40 ular.

"Seorang penumpang di dalam bas membawa 40 ular. Ular-ular lainnya ia simpan di beberapa kotak ditempat di dalam tempat barangan bas," kata polis penjaga hutan Santa Fe, Daniel Chersich, yang sedang menyelidiki jaringan penyeludup margasatwa.

Seperti dikutip surat khabar Clarin, polis terkejut ketika membuka beberapa kotak di tempat letak barangan bas. Penyeludup ternyata memasukkan 444 ular boa, viper dan dan ular jenis lain; 186 kura-kura yang terancam punah; 40 kadal, dan armadillo (binatang pemakan serangga).

Penyeludup yang kemudian ditangkap itu naik bas di Santiago del Estero.

"Di Tempat itu, ia telah menghabiskan waktu tiga bulan untuk menangkap bermacam spesies di belukar dengan tujuan menjual haiwan tangkapannya," kata Chersich.

Tiada ulasan: