18 Mac 2011

Surat Dari Pemuzik Pink Floyd Mengajak Boikot Israel

Pada tahun 1980, lagu yang saya tulis, Another Brick on The Wall, dilarang diputarkan oleh kerajaan Afrika Selatan. Lagu itu dilarang kerana anak-anak kulit hitam Afrika Selatan kerap memperdengarkannya untuk membela hak pendidikan mereka. Bahawa kerajaan apartheid melakukan sekatan budaya, melarang berekspresi, dan melarang sesiapa menyanyikan lagu saya.

Dua puluh lima tahun kemudian, pada 2005, anak-anak Palestin menyertai sebuah festival lagu Tepi Barat digunakan untuk memprotes tembok Israel di Tepi Barat. Mereka menyanyikan: "We don't need no occupation! We don't need no racist wall!"

Pada saat itu, saya tidak melihat secara langsung apa maksud sebenarnya yang mereka nyanyikan.

Setahun kemudian, saya dikontrak untuk tampil di Tel Aviv. Warga Palestin dari Gerakan Boikot Akademik dan Budaya Israel mendesak saya untuk kembali. Saya memang sudah berbicara menentang 'the Wall', tapi saya tidak yakin apakah boikot budaya adalah cara yang tepat.

Mereka (warga Palestin) akhirnya mengajak saya untuk melihat sendiri bagaimana 'The Wall' yang mereka maksud. Dan saya setuju.

Di bawah perlindungan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu saya mengunjungi Jerusalem dan Betlehem. Tidak ada yang boleh menyiapkan saya untuk apa yang akan saya lihat hari itu. 'The Wall' di Palestin adalah sebuah bangunan mengerikan untuk dilihat. Tentera Israel memperlakukan saya, seorang pengamat biasa dari dunia lain, dengan tatapan menghina.

Jika seperti itu saya dilayan, seorang asing, seorang pengunjung. Bayangkan seperti apa bagi warga Palestin! Untuk warga kelas bawah. Saya tahu bahwa hati nurani saya tidak mengizinkan saya untuk berjalan kaki dari dinding itu. Dari nasib rakyat Palestin saya temui: Orang yang setiap hari dalam hidupnya dihancurkan oleh pendudukan Israel. Dalam solidariti, saya menulis di dinding mereka hari itu: "We don't need no thought control"

Menyaderi pada ketika itu bahwa kehadiran saya di atas panggung Tel Aviv sengaja akan mengesahkan penindasan, saya membatalkan konsert saya di stadium Tel Aviv. Saya memindahkannya ke Neve Shalom, sebuah komuniti pertanian sekaligus komuniti kerjasama antara umat beragama yang berbeza. Di mana Muslim, Kristian dan Yahudi bekerja berdampingan dalam harmoni.

Itu menjadi acara muzik terbesar dalam sejarah singkat Israel. Sebanyak 60,000 penggemar berjuang menghadapi kesesakan untuk hadir di konsert. Di akhir pertunjukan saya diberi kesempatan menasihati generasi muda, bahawa mereka harus berusaha membuat perdamaian dengan tetangga dan menghormati hak-hak sivil Palestin yang tinggal di Israel.

Sayangnya, pemerintah Israel tidak mau menerapkan undang-undang yang akan memberikan Palestin hak untuk hidup di dalam wilayah yang sama. Dan dinding telah tumbuh, tak terelakkan, permukiman tidak sah semakin banyak didirikan di Tepi Barat .

Bagi masyarakat Gaza, terkunci dalam penjara virtual di balik dinding sekatan tidak sah Israel, bererti satu ketidakadilan. Ini bererti anak-anak pergi tidur kelaparan, banyak kekurangan gizi yang kronik. Ini bererti juga bahawa ayah dan ibu tidak mampu bekerja kerana kehancuran ekonomi. Ini bererti juga bahawa mahasiswa dengan biasiswa untuk belajar di luar negeri terpaksa menyaksikan peluang mereka hilang kerana mereka tidak diizinkan untuk ke luar negeri.

Dalam pandangan saya, ini adalah kawalan yang menjijikkan dan kejam dari Israel ke atas Palestin. Bagi saya ini bererti Palestin harus berdiri di dalam satu suara. Tidak cuma dengan orang-orang Palestin tetapi juga dengan ribuan orang Israel yang tidak setuju dengan tindakan pemerintah mereka. Mari bergabung dalam kempen Boikot, Divestasi, dan Sekatan terhadap Israel.

Keyakinan saya lahir dari gagasan bahawa semua orang layak mendapatkan hak dasar mereka. Ini bukan serangan terhadap orang Israel. Tapi bagaimanapun juga ini adalah suatu permohonan kepada rakan-rakan saya di industri musik, dan juga untuk seniman di disiplin lain, untuk bergabung dengan boikot budaya.

Seniman pernah menolak untuk bermain di Afrika Selatan sebelum rejim apartheid jatuh. Dan kami pun punya hak untuk menolak datang ke Israel sampai mereka membebaskan Palestin- dan hari itu pasti akan datang - ketika dinding pendudukan jatuh dan Palestin hidup berdampingan dengan Israel dalam, kebebasan keadilan perdamaian, dan martabat bahawa mereka semua layak.

Salam...
Roger Waters,
Pengasas Pink Floyd

-republika

Tiada ulasan: