27 Dis 2010

Klinik Tawar Khidmat Gugur Janin Disiasat

Khidmat gugur janin

SIASAT...pegawai KKM menyoal siasat kakitangan klinik yang diperiksa.

KUALA LUMPUR: Sebuah klinik swasta di ibu kota disiasat pegawai Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) selepas disyaki menjalankan kegiatan menggugurkan janin kepada mana-mana gadis terlanjur dengan kadar bayaran RM2,000.

Sumber berkata, klinik berkenaan yang dimiliki seorang doktor berusia 50-an disiasat selepas pihaknya menerima maklumat daripada orang awam berhubung kegiatan dijalankan di klinik itu.

Difahamkan, hasil maklumat mendapati klinik berkenaan menjadi tumpuan wanita yang ingin menggugurkan kandungan.

“Susulan maklumat itu, seramai lebih 10 pegawai KKM memeriksa klinik berkenaan kira-kira jam 5 petang kelmarin selepas maklumat mengatakan operasi terbabit kerap diadakan pada lewat petang hingga waktu malam.

“Ketika serbuan dilakukan, seramai lebih 10 orang awam sedang menunggu di tingkat atas klinik untuk mendapatkan rawatan sebelum pegawai KKM segera memeriksa wad klinik itu yang terletak di tingkat bawah,” katanya.

Menurutnya, pemeriksaan itu menemui satu wad khas yang dilengkapi dengan bilik pembedahan dan katil.

“Bagaimanapun ketika serbuan dilakukan, tiada pesakit ditemui di dalam wad bersalin, sekali gus menimbulkan seribu tanda tanya berhubung operasi klinik berkenaan.

“Sepatutnya klinik bersalin itu mempunyai sekurang-kurangnya beberapa pesakit di kalangan wanita yang baru melahirkan bayi sekiranya ia betul-betul menawarkan perkhidmatan berkenaan. Bagaimanapun agak ganjil apabila wad bersalin itu kosong,” katanya.

Susulan itu, pegawai KKM bertindak memeriksa fail pesakit yang pernah bersalin di klinik berkenaan dan mendapati rekod yang disimpan tidak teratur.

“Sewaktu pemeriksaan dilakukan doktor lelaki yang disoal siasat diarahkan supaya membuka semua bilik di dalam klinik berkenaan untuk pemeriksaan. “Pemeriksaan hampir dua jam itu turut membabitkan lokasi tempat ubat-ubatan klinik berkenaan disimpan selain mengambil keterangan daripada beberapa jururawat,” katanya.

Bagaimanapun, pemeriksaan mendapati klinik berkenaan melakukan kesalahan serius apabila ubat-ubatan yang disimpan di kaunter tingkat atas tidak direkodkan seperti disyaratkan KKM.

“Susulan itu pihak KKM bertindak merampas ubat-ubatan yang tidak direkodkan berkenaan selain memberi peringatan kepada doktor berkenaan supaya mematuhi arahan diberikan terutama penyelenggaraan ubat-ubatan,” katanya.

Pihak KKM memandang serius sebarang aktiviti pengguguran bayi secara haram terutama jika ia membabitkan golongan doktor bertauliah yang didaftarkan dengan KKM selain tidak teragak-agak menggantung lesen amalan perubatan mana-mana doktor yang melakukan kesalahan. -hm

Tiada ulasan: