27 Nov 2010

Proses Pemilihan Dibantah, Kotapan Mungkin Dipecat

Bekas pemimpin PKR S'gor ketuai protes antipemilihan

Gambar: Bekas Bendahari Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor, K.S Kotapan (tengah) menjawab soalan media selepas berlaku demostrasi di depan dewan sebelum bermulanya Kongres Nasional Tahunan Ke-7 Parti Keadilan Rakyat 2010 di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di sini, hari ini.

Kira 50 orang yang mengaku ahli PKR membuat 'protes senyap' di luar Dewan Sivik MBPJ Petaling Jaya pagi ini kerana membantah proses pemilihan PKR yang didakwa tidak telus.

Protes tersebut diketuai oleh bekas bendahari PKR Selangor KS Kottapan sejurus sebelum Kongres PKR kira-kira jam 9.10 pagi di luar pintu pagar masuk ke dewan persidangan.

Mereka berhimpun selama kira-kira 15 minit sebelum diarahkan bersurai oleh pengawal keselamatan PKR yang ditugas mengawal keselamatan penjalanan kongres.

Mereka memegang beberapa kain rentang. Paling menonjol yang bertulis "General Anwar please resign, we don't need A dictator in our party" (Jeneral Anwar sila berundur, kami tidak perlu diktator dalam parti).

Selepas itu, beberapa pengawal keselamatan hadir memujuk dan mengarahkan mereka bersurai, menyebabkan berlakunya pertengkaran kecil di antara beberapa individu yang hadir.

Ini disebabkan, kumpulan itu berkeras mahu meneruskan bantahan mereka kerana "mempunyai hak untuk berhimpun di situ".

Pengawal keselamatan PKR turut meminta petugas media masuk ke dalam kerana menganggap perkara tersebut sudah selesai.

Bercakap kepada pemberita, KS Kottapan menyuarakan perasaan tidak berpuas hati dengan pemilihan parti yang didakwa "didalangi oleh pemimpin atasan".

"JPP (Jawatankuasa Pemilihan Pusat) tidak telus dan berat sebelah," katanya sambil menambah pihaknya hadir ke situ dan tidak mahu menimbulkan kekecohan.

Sebelum ini, terdapat dua protes yang sama diadakan di ibu pejabat parti di Petaling Jaya berhubung isu yang sama.

Sementara itu, bercakap dalam sidang media bersama Presiden Datuk Seri Wan Azizah Ismail, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution memberitahu biro politik parti telah mengusulkan supaya Kottapan dipecat.

"Bagaimanapun, ia hanya akan berkuat kuasa selepas Majlis Pimpinan Pusat (MPP) berbincang dan menerimanya," jelasnya.-mk


Berkata benar biarpun pahit:
Jangan jadi dayus melindungi ketidakadilan


Kepada Pemimpin-Pemimpin PKR dan saudara-saudari sahabat seperjuangan,

Kami anggota-anggota bawahan Parti Keadilan Rakyat (PKR) berhimpun pada hari ini untuk melahirkan rasa kecewa dan sedih terhadap pimpinan PKR yang terus-menerus mempertahankan salahlaku Jawatankuasa Pilihan Raya (JPP) dan Sekretariat Ibu Pejabat Parti dalam mengendalikan pemilihan PKR baru-baru ini. Aduan dan laporan yang telah dibuat oleh anggota Parti langsung tidak dilayan oleh pimpinan, sekaligus menyerlahkan sikap sebenar pimpinan; bahawa anggota bawahan ini tidak penting untuk dijaga perasaan mereka apatah lagi untuk dihormati, bahawa setiap anggota juga mempunyai pemikiran rasional untuk menentukan apa yang benar dan apa yang salah.

Kesedihan dan kekecewaan ini semakin dirasai apabila anggota-anggota bertindak mengkritik, membuat aduan atau mempunyai perasaan tidak puas hati terhadap salah laku perjalanan pemilihan PKR yang gagal dikendalikan secara adil dan bersih. Ketidakpuashatian ini akan dianggap oleh Parti sebagai sesuatu yang menyusahkan Anwar Ibrahim dan Azmin Ali.

Menuntut keadilan, memperjuangkan kebenaran, menentang salahlaku atau mencadangkan penambahbaikan akan dianggap sebagai tindakan derhaka dan khianat. Semua anggota diminta untuk menjadi anggota yang mempunyai kesetiaan tidak berbelah bagi untuk disayangi Anwar Ibrahim dan Azmin Ali walau dalam apa jua keadaan asalkan tidak menyusahkan Anwar Ibrahim dan Azmin Ali.

Adakah kerana kami anggota bawahan, kami tidak berhak mendapat layanan baik dari pemimpin atasan yang kini sudah berpangkat besar, semakin berharta, lagi berkuasa? Nasihat kami kepada pemimpin PKR: anggota juga mempunyai maruah diri yang mesti dihormati. Tanpa sokongan dari kami anggota bawahan, anda tidak akan diangkat menjadi pemimpin PKR.


Oleh itu, jika pemimpin Parti mengiktiraf pemilihan PKR sebagai sah dan melindungi salahlaku yang sudah berlaku ini nescaya akan menyerlahkan kedayusan pemimpin dalam memperjuangkan keadilan dan kebenaran yang dilaung-laungkan selama ini. Dengan ini, kami memberi ingatan kepada pimpinan parti: jikalau tidak mampu untuk memberi keadilan kepada anggota sendiri, bagaimana kita mahu meyakinkan rakyat Malaysia bahawa kita mampu memberi keadilan kepada mereka.

REFORMASI! REFORMASI! REFORMASI!

*Kenyataan media oleh KS Kotappan Suppaiah selaku calon Ketua Cabang Kota Raja yang tewas dalam pemilihan PKR. -Merdeka review



2 ulasan:

azim berkata...

ini ler sukarnya tidak boleh jadi kalah..kalau sentiasa nak menang dan duduk diatas ikut cara Dato Zaid buat parti sendiri

Tanpa Nama berkata...

dalam PKR hanya sebuah parti politik sahaja maka ahlinya masih memiliki/menjiwai cara/perangai UMNOBNAPCO, micSamy, McaPKFZ yang akan jadi pencuri wang cukai rakyat.

AWAS anasir tersebut.. jangan tipu Melayu.