22 Jul 2010

SUHAKAM Bertindak Untuk Rakyat Atau Kerajaan UMNO BN?

MP kemukakan gambar 'anak-anak' istana

Ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng hari ini mengemukakan bukti bagi memperkukuhkan dakwaannya bahawa kanak-kanak memang tinggal di tapak pembinaan istana baru. Sebelum ini, Suruhanjaya Hak Asasai Manusia (Suhakam) yang menyiasat tapak berkenaan gagal menjumpai sebarang kanak-kanak di tapak berkenaan.

Sambil menunjukkan gambar ketika lawatannya di tapak berkenaan pada 21 dan 24 Jun, Lim berkata dia terlihat dua bayi dan seorang kanak-kanak dalam sekitar usia dua tahun yang tinggal bersama ibu bapa berbangsa Indonesia yang bekerja di tapak itu.

"Menurut beberapa pekerja, terdapat lebih kurang 10 bayi yang berusia beberapa bulan tinggal di situ juga,” katanya pada sidang media pagi ini.

"Sekarang perkara ini sudah diketahui umum, saya berharap Suhakam akan segera menghubungi saya bagi membantu siasatan,” kata Lim.

Gambar-gambar berkenaan sekaligus mengketepikan dakwaan Suhakam sebelum ini bahawa tiada kanak-kanak yang dijumpai pada lawatan mereka pada 15 Julai lalu. Lawatan berkenaan dijalankan bagi menyiasat bahawa pekerja di tapak baru istana itu tidak dibayar gaji mereka oleh sub-kontraktor.

Pesuruhjaya Muhammad Sha'ani Abdullah, selepas lawatan pada Selasa lalu berkata Suhakam tidak melihat sebarang kanak-kanak di tapak berkenaan. -mk

Ulasan GB

Penubuhan SUHAKAM dilihat sebagai perabis wang negara jika mereka tidak lagi professional dan mempunyai kredibiliti sebagai sebuah badan yang bebas jika benar seperti dilaporkan di atas.

Rakyat berhak untuk menuntut supaya SUHAKAM di"suhakamkan" segera untuk dipastikan ia menepati objektif penubuhannya.

1 ulasan:

blogenstarz berkata...

Sepatutnya didedahkan juga adanya kanak2 diladang sayur Cameron Hiland,Ladang Jambu diBidor,ladang getah diestate2,ladang kelapa sawit, dan ditapak pembinaan kawasan NCER...
Kalau dikawasan Pembinaan Istana sahaja.... tak manis orang pandang !