7 Mei 2010

KEADILAN Sabah Kutuk Perjanjian Umno-BN Dengan Apco

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Sabah, Ahmad Thamrin Jaini mengajak semua ketua cabang Sabah agar bersatupadu bersama pucuk kepimpinan pusat mengutuk dengan sekeras-kerasnya tindakan kerajaan Umno-BN pimpinan Datuk Seri Najib Razak yang membayar wang rakyat kepada firma pro-Zionis, Apco Worldwide untuk membantu Umno-BN dalam apa jua urusan hal ehwal perkhidmatan untuk negara.

"Sikap kerajaan Umno-BN yang sanggup dikuasai oleh Amerika Syarikat menyekat penjualan minyak ke negara Iran yang banyak membantu perjuangan rakyat Palestin suatu sikap yang dikutuk oleh seluruh umat Islam termasuk KEADILAN.

"Agama Islam melarang untuk bekerjasama dengan Yahudi dan para ulama Islam memutuskan bahawa bekerjasama dengan kezaliman regim Yahudi-Zionis adalah haram dan kalangan parti yang turut berbuat demikian semestinya ditolak oleh rakyat Malaysia," kata Ahmad Thamrin lagi.

Beliau juga menyentuh megenai isu tanah adat yang sedang diduduki oleh orang kampung diseluruh Sabah dan mendesak kerajaan negeri menghormatinya dan penduduk tidak sewenang-wenangnya dihalau tanpa mengkaji latarbelakang masyarakat Bumiputera Sabah yang sudah menduduki tanah adat tersebut sejak berpuluh tahun.

Ahmad Thamrin Jaini membuat gesaan tersebut pada sidang bulanannya di sini yang dihadiri oleh ketua cabang dari seluruh Sabah.

"Semua Ketua Cabang KEADILAN Sabah hendaklah turun padang untuk menyiasat permasalahan tanah adat didaerah masing-masing dan jika ada permasalahan hendaklah merujuk kepada peguam parti untuk tindakan selanjutnya," tegas Ahmad Thamrin.

Sebelum itu Ahmad Tamrin mengucapkan tahniah kepada Gonsibin Yasundang, Ketua Cabang KEADILAN Tenom kerana telah bejaya mendapatkan ahli baru disekitar daerah Tenom.

Beliau berharap usaha Gonsibin mendapatkan ahli baru akan dicontohi oleh semua cabang di Sabah. -SK

Tiada ulasan: