22 Apr 2010

Umno Guna Isu Kerakyatan Perlekeh Bangsa Lain - Chua Jui Meng

Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Datuk Chua Jui Meng menyifatkan Umno kini semakin angkuh dan sombong sehingga menghina dan membelakangkan kepentingan kaum lain di negara ini.

"Hari ini kita lihat Umno mempermainkan isu perkauman dan agama seperti isu penggunaan nama Allah dan seperti kenyataan kawan rapat dan pembantu khas kepada Najib, Datuk Nasir Safar yang menghina orang Cina dan India di negara ini," katanya ketika berucap pada ceramah Pakatan Rakyat di Batang Kali semalam.

Menurut Jui Meng kemuncak penghinaan terhadap orang bukan Melayu adalah apabila Umno menyifatkan mereka sebagai pelacur dan pengemis.

"Orang Cina, datuk dan nenek moyang mereka yang datang dari benua Cina dikatakan datang (ke Tanah Melayu) untuk jual tubuh mereka, orang India pula dikata datang ke sini menjadi pengemis. (Mereka ugut) Orang Cina dan India jangan tuntut (hak) berlebihan kerana kewarganegaraan akan ditarik balik.

"Itu sifat Melayukah? Saya dibesarkan di Muar, kebanyakan kawan karib saya orang Melayu. Orang Melayu mudah didekati dan menjadi kawan tetapi Umno sekarang semakin angkuh dengan mengeluarkan kenyataan perkauman. Ini bukan cara orang Melayu, ini cara Umno putera," ujarnya sambil disambut tepukan orang ramai.

Bekas Menteri Kesihatan itu yang mula menyertai Parlimen pada 1986 berkata, beliau melihat perjuangan Umno dan BN jauh berbeza berbanding perjuangan pemimpinnya terdahulu.

"Dahulu kita ada tiga Perdana menteri yang disegani rakyat, jujur dan ikhlas tanpa skandal dan rasuah serta mempunyai prinsip yang tinggi tetapi sejak Dr Mahathir memerintah Malaysia selama 23 tahun, Mr Clean (Abdullah Badawi) jadi PM dan Datuk Seri Najib menjadi PM, negara penuh dengan skandal dan rasuah," ujarnya lagi yang pernah menjadi Menteri selama 9 tahun.

Katanya, meskipun ditawarkan dengan pelbagai jawatan semasa di dalam MCA yang dipimpin bekas presidennya, Datuk Seri Ong Tee Kiat, beliau bertegas untuk keluar dari parti itu demi mempertahankan prinsip keadilan.

"Saya keluar MCA kerana saya ada misi menegakkan keadilan di tanah air saya, Malaysia yang saya cintai," katanya.

Menyamakan perjuangan Anwar dengan Presiden Aquino di Filipina, Jui Meng berkata beliau meninggalkan segala kemewahan dalam kerajaan untuk bersama-sama perjuangn Anwar membawa reformasi dalam sistem politik di Malaysia termasuk memberishkan pelbagai institusi seperti badan kehakiman.

Jui Meng turut menyentuh pengalaman beliau semasa menjadi menteri kabinet di dalam kerajaan, di mana pelbagai keputusan dilakukan demi untuk kepentingan kroni termasuk dasar penswastaan yang dilakukan kerajaan.

"Dalam kertas jemaah menteri, hampir tiap-tiap minggu bermesyuarat cadangan EPU dari PM penswastaan secara meluas. Perasaan saya mual, tiap-tiap minggu rompakan dijalankan di dalam mesyuarat jemaah menteri," katanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO memang dah lama mengamalkan perkauman sempit tak macam pakatan rakyat