10 Apr 2010

Polis Yang Tak Profesyenal Patut Dipecat

Ngeh Kepada Polis,"Tunggu Saya Selesai Tugas Di Parlimen"

KUALA LUMPUR 10 Apr - Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham berkata beliau telah diberi kelonggaran kerana menghadiri sidang Parlimen berhubung siasatan mengenai dakwaannya bahawa terdapat pegawai dan anggota polis ditempatkan di dalam Dewan Undangan Negeri semasa berlangsungnya sidang DUN baru-baru ini.

"Polis hendaklah bertindak profesional, Ketua Polis Perak Datuk Zulkifli Abdullah sudah hantar notis kepada saya, tetapi saya belum terima lagi, walau bagaimanapun daripada media dan internet saya sudah tahu polis nak jumpa saya dan saya juga sudah hubungi pegawai penyiasat ASP Kassim dan meminta polis supaya menghormati undang-undang dan perlembagaan.

"Tetapi tindakan polis memberitahu media tanpa mengetahui saya sudah diberi notis atau tidak menunjukkan mereka tidak profesional, saya juga meminta pegawai tersebut datang ke Parlimen jika mahu mengambil kenyataan daripada saya.

"Pada sidang DUN Perak pada 30 dan 31 Mac lepas, saya rasa tergugat dan bimbang kerana Dewan Undangan Negeri dan Parlimen merupakan institusi yang mesti bebas dari cengkaman kuasa eksekutif dan badan kehakiman apalagi pihak polis yang merupakan pegawai pelaksanaan bagi pihak eksekutif, mereka merupakan 'public servant' dan mereka tidak seharusnya campur tangan dalam urusan politik dan seharusnya mereka bersikap profesional.

"Saya rasa khuatir kerana saya berasakan polis tidak mematuhi undang-undang kerana selain mengasari beberapa orang ADUN Pakatan Rakyat dan saya juga pernah ditangkap secara kasar dan saya juga ingin menyatakan di sini, tidak pernah ada krisis dalam lebih setahun ini antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional, tidak ada kekerasan antara kedua-dua pihak dan yang melakukan kekerasan adalah pihak polis.

"Di sebabkan itu saya berpendapat polis tidak perlu dan tidak harus berada di perkarangan, di luar atau di dalam kawasan dewan undangan negeri, seharusnya badan ini bebas dalam menjalankan tugas seperti yang termaktub dalam Perlembagaan negeri Perak atau Undang-undang Tubuh negeri Perak dan juga Perlembagaan Persekutuan, jelas Ahli Parlimen Beruas itu kepada Suara Keadilan.

Menyentuh isu pegawai polis yang memanggil beliau, beliau sudah menghubungi pegawai penyiasat untuk datang ke Parlimen bagi mengambil keterangan.

Sebaliknya sekiranya pegawai tersebut enggan ke Parlimen, Ngeh meminta supaya pihak polis menghabiskan beliau selesai tugas di Parlimen.

Ngeh yang juga ADUN Sitiawan dipanggil memberi keterangan mengikut Seksyen (1)(a) Akta Hasutan 1948.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tekanan dari UMNO