28 Apr 2010

Lagi Anwar Diserang Lagi Ramai Sertai PKR

Kehadiran anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tamrin Tun Ghafar dalam ceramah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Hulu Selangor yang lalu nampaknya tidak habis di situ.

Walaupun Tamrin yang juga bekas Exco Pemuda Umno tidak berceramah pada malam itu, namun ia sudah cukup membuatkan pemimpin Umno seperti cacaing kepanasan sehingga bersuara mempertikaikan kehadiran beliau.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Rais Yatim suatu ketika dahulu pernah membakar jambatan dan enggan kembali kepada Umno dilaporkan kecewa dengan tindakan Tamrin yang menghadiri ceramah Pakatan Rakyat pada malam itu.

"Sikap Tamrin langsung tak mirip bekas Timbalan Presiden UMNO (Ghafar Baba) itu,” kata Rais Yatim.

Terdahulu, penyokong Pakatan Rakyat dikejutkan dengan kehadiran anak bekas Timbalan Presiden Umno itu, pada ceramah Pidato Perdana Pemuda Pakatan Rakyat di Sungai Buaya pada malam 24 April lalu.

Thamrin Ghafar Baba merupakan bekas Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia dan mantan Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA).

Sementara itu, Tamrin ketika ditemu bual lidah rasmi PKR, Suara Keadilan baru-baru ini, mendakwa menyokong Pakatan Rakyat selepas melihat penyelewengan berleluasa yang dilakukan oleh pimpinan UMNO dan Barisan Nasional selama lebih 50 tahun mentadbir negara.

Berikut ialah sebahagian Pimpinan Barisan Nasional yang Keluar parti bersama ribuan penyokong masing-masing sejak setahun lalu (sekadar menyebut beberapa nama).

* Dr. Streram Sinnasamy yang juga Pengerusi MIC Cawangan Seri Sentosa menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR)
* Ketua Pemuda MIC Cawangan Bandar Bukit Mertajam, M. Pristiraj, 29, Dan Ketua Wanita Mic Cawangan Sungai Rambai, Askusala Kumari, 35.
* Bekas Ketua MCA Bahagian Bukit Mertajam, Tony Peh Choon Peng
* Bekas ketua cawangan Umno Bukit Bendera Mentakab, Pahang, Datuk Alimudin Syawal mengesahkan beliau telah keluar dari Umno untuk menyertai PKR.
* Timbalan Ketua Bahagian PPP Teluk Kemang, S Karupusammy. Tindakan itu seterusnya melumpuhkan PPP Negeri Sembilan (N9) kerana kekuatan PPP N9 terletak di Bahagian Teluk Kemang.
* Intelektual berbangsa Cina, Yong Thye Chong, atau lebih dikenali Sebagai Kim Quek turut menyertai Parti Keadilan Rakyat.

Berikut pula ialah bekas pemimpin Barisan Nasional yang bergelar menteri dan bertaraf pimpinan tertinggi yang berhijrah menyertai PKR setakat ini.

* Timbalan Ketua Wanita MCA merangkap Setiuasaha Parlimen dan Dr Tan Yee Kew
* Ahli Parlimen Segambut dan Timbalan Menteri Pembangunan Tanah Dan Koperasi serta Pengerusi Gerakan Wilayah Persekutuan, Datuk Dr. Tan Kee Kwong
* Ahli Parlimen Kota Bahru dan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim
* Menteri kesihatan, Datuk Chua Jui Meng
* Setiausaha Parlimen Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri merangkap Naib Presiden MIC, Datuk S. S. Subramaniam.
* Datuk Kalakau Untol, Timbalan Menteri Persekutuan merangkap bekas Senator negeri Sabah sehingga 2005.
* Bekas Ahli Parlimen Sungai Besi, Fan Seong Than yang juga adik kepada bekas Ahli Parlimen Kampar, Fan Yew Teng, menyertai PKR pada 24 April lalu.
* Fan Seong Than berkata, beliau menyertai PKR kerana beliau hilang keyakinan terhadap MCA dan pemimpin baru MCA, Chua Soi Lek yang memenangi jawatan Presiden parti itu baru-baru ini.

"MCA memilih seorang pemimpin (Datuk Seri Dr Chua Soi Lek) yang terang-terang dibuktikan terlibat dengan skandal seks.

Saya tidak ingin memberi komen kerana rakyat bukan bodoh, mereka boleh berfikir sendiri apa mungkin telah berlaku dalam MCA hinggakan boleh mendapat keputusan sebegini," kata Fan.

Kini Pakatan Rakyat menantikan keputusan keluar parti oleh mantan Timbalan Presiden MCA, Tan Sri Lim Ah Lek.

Lim dipercayai menangguhkan untuk keluar parti beberapa minggu lalu bagi mengelakkan BN terjejas dalam PRK di Hulu Selangor.

Sebelum ini, Bernama melaporkan bahawa Lim boleh memaafkan atau tidak membangkitkan sama sekali skandal sex DVD membabitkan Chua Soi Lek tetapi zaman internet tidak membenarkan masyarakat melupakan insiden itu dan ianya di luar kawalan.

Lim berpendapat reputasi MCA telah terjejas kerana mempunyai seorang presiden yang terbabit dalam skandal seperti itu. -erapakatan

4 ulasan:

Martoiriat berkata...

Mungkin Tamrin lihat Umno-BN hari ini berjuang untuk kepentingan diri dan penuh dengan penipuan. Rasuah di sana sini tanpa mengambil apa2 tindakan terhadap perasuah2. Lainlah di zaman ayahnya Tun Ghafar dulu, Umno berjuang utk rakyat bukan untuk kepentingan diri. Saya syorkan pada Tamrin, cepat2lah menyertai PR, dan sama2 berjuang menegakkan kebenaran dan keadilan. Tinggalkanlah Umno tu yang se makin hari makin nak reput..

Tanpa Nama berkata...

Di Alor Setar, beberapa papan tanda UMNO dan MCA rosak teruk! Mungkin keadaan yang serupa juga di beberapa tempat dalam negeri Kedah. Antaranya dilindungi semak samun dan juga pokok menjalar. Peristiwa yang berlaku di persidangan DUN Kedah baru-baru ini adalah sandiwara oleh sebilangan ADUN UMNO bagi menutup perbuatan YB Dato' Ahmad Bashah (yang tiga kali ambil SRP terkandas tu) yang pernah membelakangi Tuanku Sultan Kedah bila beliau mempertikaikan keadaan imam yang lanjut usia serta uzur buat pilihan bersara. Rakyat Kedah sukar nak percaya dengan sebilangan ADUN UMNO sekarang. Dalam PRU 13 nanti ada lagi depa yang tewas. Harap-harap begitulah. Kalau tak tewas pun majoriti akan merosot!

mtgbertam berkata...

Jangan cepat seronok. Mungkin ada udang di sebalik batu. Takut nanti tak dapat yg dicita, melompat2 lagi kerjanya. Cerita yang paling logik waktu itu, hilang keyakinan dgn ketua.

Tanpa Nama berkata...

menag tipu SPR, PRU13 belum tentu boleh menang, trend menunjukkan BN akan tumpas PRU13