29 Mac 2010

Parti Hak Asasi Manusia Tidak Bertanding Di Hulu Selangor

Parti Hak Asasi Manusia (HRP) mengambil keputusan tidak akan bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Setiausaha Agung protem HRP, P. Uthayakumar berkata keputusan itu dibuat berdasarkan kesedaran bahawa parti itu tidak mungkin boleh memenangi kerusi tersebut kerana faktor jumlah pengundi India yang sedikit.

“Pembabitan HRP dalam pilihan raya kecil ini akan hanya memberi kelebihan sama ada kepada Pakatan Rakayat atau Barisan Nasional. Kami tidak mahu memberi kelebihan kepada mana-mana gabungan kerana mereka tidak berhak menerimanya.

“Kami tidak perlu menguji kekuatan di kalangan penyokong, mahupun menunjukkan potensi. Kami tahu kekuatan kami berdasarkan sokongan yang diterima dari seluruh negara.

“Kami juga sedar bahawa HRP adalah kuasa baru dalam gelangang politik Malaysia dan kami tidak akan terburu-buru,” kata beliau.

Uthayakumar berkata parti itu merancang untuk menawan 15 kerusi Parlimen dan 38 kerusi Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya umum ke-13 bagi memastikan masyarakat India tidak terus dicengkam kemiskinan. -SK

Tiada ulasan: