18 Feb 2010

Lintas Lansung Dari Mahkamah Tinggi Kes Liwat 2

Perbicaraan di mahkamah tinggi dijadualkan bersambung hari ini, dengan Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah (gambar) keputusan sama ada akan menarik diri kes itu kerana dianggap berat sebelah oleh pasukan peguambela.

Zabidin enggan bertindak terhadap utusan kerana dikatakan menyiarkan dua laporan fitnah mengenai keterangan mahkamah yang diberikan oleh pengadu Saiful Bukhari Azlan.

Semalam Mahkamah Rayuan telah menolak permohonan Anwar untuk menangguhkan perbicaraan sementara pemfailan dilakukan untuk dikemukakan ke Mahkamah Persekutuan. Justeru perbicaraan akan bersambung terus pada pagi ini sepertimana ditetapkan oleh Hakim pada minggu lepas.


9.30 am Mahkamh tela penuh sesak pagi ini. Persoalan pertama pagi ini, apakah hakim Mohd Zabidin akan menarik diri dari mendengar kes? Spekulasi: Berdasarkan kepada perkembangan-perkembangan di mahkamah-mahkamah Tinggi dan Rayuan yang tidak memihak kepada Anwar kita dapat membuat telahan bahawa Hakim akan terus mendengar dan membicarakan kes.

9.34 am: Pihak pendakwa dan peguam pembela sudah berada di dalam mahkamah.

9.36 am: Peguam pembela menambah seorang lagi peguam. Hanipa Maidin. Peguam pembela yang lain Karpal, Param, Sankara, Ram Karpal, Prabakaran, Marisa Fernando & Mohd Radzlan.

9.45 am: Ramai pemimpin Pakatan Rakyat hdir pagi ini: Lim Kit Siang, Mahfuz Omar, Nizar Jamaluddin, Syed Husin, Chua Jui Meng dan lain lain

9.50 am: Hakim masuk. Peguam Karpal memperkenalkan tambabahan peguam pembela yang baru.

9.51 am: Hakim membacakan keputusannya.

9.53 am: Hakim memulakan dengan memetik kata-kata bekas Hakim Mahkamah Rayuan, N.H.Chan berkenaan dengan definisi "bias".

9.55 am: Seperti spekulasi GB di atas, Hakim memutuskan "Berdsarkan affidavit yang dinaytakan, saya tak nampak seseorang yang waras boleh menyatakan sikap saya sebagai bias. Oleh itu permohonan ditolak."

9.58 am: Karpal meminta kes diteruskan dengan soal-balas terhadap saksi pertama. Dipercayai, ketika ini ketiga-tiga pakar DNA dan Forensik dari luarnegara sudah berada di dalam mahkamah. Tiga pakar berkenaan ialah pakar DNA, Dr. Brian McDonald dari Sydney, Australia, pakar forensik, Dr. C Damodaran dari Chennai, India dan Dr. David Wells dari Melbourne Australia.

10.00 am: Mahkamah berehat sebentar.

10.08 am: Hakim muncul semula. Mahkamah diminta "bersedia".

10.10 am: Pendakwa menanya samada peguam pembela berhasrat memfailkan rayuan.

10.12 am: Hakim meminta kedua-dua pihak menemuinya di kamar mahkamah. Karpal: "Ia tak perlu. Boleh diselesaikan di sini".

10.14 am: Kami tak mahu dituduh lagi sebagai melengahkan perbiacaran. Kami telah bersedia sekarang, kata Karpal.

10.16 am: Karpal: Terlalu banyak kejadian yang menganggu perbicaraan, spt protes dari Pemuda UMNO. "Tidak boleh biarkan Pemuda Umno menjadi ganas."

10.20 am: Pihak pendakwa seperti terkejut dengan ketegasan pihak pembela pagi ini. Karpal menyatakan lagi "Terdapat 'tangan hitam' yang terlibat di dalam kes ini. iaitu Perdana Menteri... tidak , terdapat 2 tangan hitam - isterinya juga"

10.25 am: Ada kemungkinan saksi pertama, Saiful belum dilatih lagi untuk berdepan dengan soalan-soalan peguam pembela. Mungkin terkencing Saiful nanti bila berdepan dengan soalan-soalan Karpal - kata Pengarah Komunikasi PKR Jonson Chong di dalam twitternya.

10.28 am: Karpal bercadang untuk memfailkan rayuan terhadap keputusan hakim yang tidak mahu menarik diri dari membicarakan kes ini.

10.30 am: Keputusan peguam pembela untuk memfailkan rayuan setelah ditanya oleh Pendakwa. Anwar sendiri menjawab, Ya, kami mahukan kebenaran.

10.35 am: Anwar kelihatan sempat berbual-bual dengan Mahfuz dan Nizar.

10.40 am: Hakim memanggil kedua-dua pihak pendakwa dan pembelas masuk ke dalam kamar.

10.45 am: Peguam Sankara Nair menunjukkan isyarat mungkin perbicaraan ditunda.

10.46 am: Suasana di luar perkarangan Mahkamah, lebih 30 orang penyokong Anwar membacakan surah Yassin di luar Tinggi Kuala Lumpur yang diketuai Ustaz Badrul Amin.

10.47 am: Seperti dinyatakan tadi, pihak pendakwa berkemungkinan cuba melengahkan perbicaraan sekalipun Karpal bertegas supaya perbicaraan diteruskan. Ia berkemungkinan untuk memberi peluang saksi mempersiapkan diri untuk berdepan dengan soalbalas dari peguam pembela.

10.50 am: Berdasarkan kes-kes yang lalu, Karpal mempunyai keupayaan untuk menyebabkan saksi-saksi menjadi gigil dan terpaksa menyatakan yang benar. Keadaan lebih menarik jika pasukan peguambela disertai oleh Gobind Singh Deo seperti yang ditunjukkan di dalam inkues Teoh Beng Hock. Di dalam kes ini, Gobind tidak ikutserta.

10.55 am: Kes ditangguhkan pada 25 Mac 2009.


TAMAT KEMASKINI

3 ulasan:

john berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Marzuki Yusoff berkata...

"Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di surga. Seorang yang tahu kebenaran dan ia memutuskan dengannya, maka ia di surga; seorang yang tahu kebenaran, namun ia tidak memutuskan dengannya, maka ia di neraka; dan seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka." Riwayat Imam Empat. Hadits shahih menurut Hakim.

Marzuki Yusoff berkata...

"Hakim itu ada tiga, dua orang di neraka dan seorang lagi di surga. Seorang yang tahu kebenaran dan ia memutuskan dengannya, maka ia di surga; seorang yang tahu kebenaran, namun ia tidak memutuskan dengannya, maka ia di neraka; dan seorang yang tidak tahu kebenaran dan ia memutuskan untuk masyarakat dengan ketidaktahuan, maka ia di neraka." Riwayat Imam Empat. Hadits shahih menurut Hakim.