7 Dis 2009

Renungan Kalam Ilahi, Kota Baru Tidak Runtuh Diredah Samseng NGO

Sebuah kereta jenis Ford Laser TX3 berwarna kuning dipercayai dipandu dengan laju dibahagian atas tempat letak kereta Pasaraya KB Mall dan merempuh dinding penghadang lalu tembus ke bahagian tengah escalator utama Pasaraya KB Mall sehingga mengakibatkan kematian 2 orang pengunjung dan 2 lagi dilaporkan parah, lapor Perisik-Rakyat.

Mereka yang terbunuh dikatakan sedang berada diatas escalator sebelum ditimpa oleh kereta tersebut yang jatuh dari tempat letak kereta tingkat 3 bangunan KB Mall. mereka yang terbunuh dan tercedera dimaklumkan sebagai pelajar Kolej Masterskill Kota Bharu yang berjunjung ke KB Mall.

Mangsa, Siti Nor Amira Samsuddin 19, Siti Nor Diana Azman 18 dan Rashidah Ahmad Lutfi 24, berada dieskalator berkenaan ketika kejadian berlaku. Siti Nor Amira yang cedera parah dikepala, terbunuh ditempat kejadian, manakala Siti Nor Diana menghembuskan nafas terakhir ketika dalam perjalanan ke hospital setelah mengalami pendarahan yang teruk di kepala.

Seorang lagi mangsa, Rashidah yang cedera parah masih berada di unit rawatan rapi (ICU), Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu.

Bagaimanapun, pemandu dan penumpang kereta berkenaan dipercayai melarikan diri dan gagal dikesan sehingga kini. pihak KB Mall telah menghentikan dengan serta-merta semua operasi perniagaan didalam KB Mall sebaik sahaja kemalangan tersebut berlaku. tidak diketahui berapa hari operasi perniagaan akan dihentikan berikutan pihak KB Mall terpaksa melakukan kerja baik pulih yang banyak.

Setakat ini, jumlah kerugian masih belum diketahui dan punca sebenar kejadian juga masih dalam siasatan pihak polis.

Dalam pada itu, perisik-rakyat juga melaporkan 3 remaja lelaki telah ditahan didalam KB Mall oleh para pegawai yang bertugas setelah dikesan cuba mencuri pakaian ketika para pegawai bertugas sedang sibuk melakukan kerja-kerja pembersihan dan siasatan kemalangan tersebut.

Ketiga-tiga remaja tersebut yang dikenal pasti berasal dari Pengkalan Chepa telah ditahan setelah seorang pengawal menahan mereka yang dikesan memakai beberapa lapis pakaian yang dicuri. ke 3-3 remaja tersebut kemudiannya ditahan dan dibawa ke bilik pengawal KB Mall dan kemudiannya diserahkan kepada pihak polis.


Ulasan GB

Kejadian yang berlaku hanya beberapa hari sesudah berlaku dua peristiwa penting di negeri Kelantan. Pertama NGO berhimpun sekitar 100 orang untuk mendesak Menteri Besar Kelantan TuanGuru Nik Aziz meletak jawatan. Kedua himpunan puluhan ribu orang menyokong dan berdiri teguh di belakang Nik Aziz.

Ada pihak yang telah terbabas sehingga melakukan "rempuhan" ke atas kerajaan Nik Aziz di Kelantan - kerajaan PAS Kelantan tidak tumbang sekalipun ada berlaku sedikit gangguan urusan pentadbiran.

Ada pihak mengambil kesempatan di dalam suasana yang kecoh itu. 3 remaja didapati mencuri. Begitulah di dalam suasana pihak NGO yang cuba merempuh kerajaan Nik Aziz. Ada mereka yang yang mengambil kesempatan dari kekecohan itu, menumpang publisiti untuk menghentam Nik Aziz.

Akhirnya - episod berkesudahan dengan, pemandu kereta menghilangkan diri setelah rempuhannya mengorbankan orang tidak berdosa. Pengambil kesempatan ditahan. Kini rakyat memburu siapa "driver" NGO berkenaan.

Tiada ulasan: