26 Dis 2009

Guan Eng Ulangi Apa Pakar Kata : Kematian Teoh Beng Hock Adalah "80% PEMBUNUHAN"

Apa jadahnya Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar membuka kertas siasatan mengikut Akta Hasutan terhadap Ketua Menteri P.Pinang,Lim Guan Eng yang menyatakan bahawa “ Teoh Beng Hock telah dibunuh dengan kejam”?

Adakah lantaran tidak sependapat dengannya? Datuk Khalid Abu Bakar pernah dilaporkan telah menyifatkan kematian Beng Hock sebagai ‘sudden death and do not see any evidence of foul play so far.’ Kenyataan tersebut beliau buat tergesa-gesa kerana siasatan rapi belum pun dibuat keatas mayat Teoh. Ini menyebabkan orang ramai sangat curiga dengan kenyataan tersebut.

Yang bertambah pelik lagi ialah, polis Selangor sendiri yang buat aduan tentang ucapan Lim Guan Eng itu dan bukan orang awam lalu bertindak dengan serta merta.Sedangkan ada berlambak-lambak aduan dari orang awam yang pernah dibuat tetapi masih terperap tanpa apa-apa tindakan dilakukan.

Laporan autopsi dari Jabatan Perubatan Forensik, Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, yang disediakan oleh pakar perunding kanan perubatan forensik Dr Khairul Azman Ibrahim,, bahawa Teoh Beng Hock yang dijumpai mati di Plaza Masalam pada 16 Julai lalu setelah sepanjang malam memberi keterangan sebagai saksi di Ibu Pejabat SPRM, adalah berpunca akibat kecederaan berganda setelah jatuh dari tempat tinggi

Keputusan autopsi tersebut nampaknya menyokong pandangan Pengarah Siasatan SPRM Datuk Shukri Abdull yang berkata : SPRM tidak jelas sama ada beliau mati akibat terjatuh atau terjun dari bangunan tersebut.

Dr Prashan (Forensic pathologist tempatan) dalam testimoninya menyatakan, tidak ada kesan kecederaan pada mana-mana bahagian tubuh Teoh yang menunjukan ada pergelutan atau mempertahankan diri.

Kematian Teoh Beng Hock adalah "80% PEMBUNUHAN

Tetapi ‘tidak’ begitu pada pandangan Dr Pornthip Rojanasunand , seorang pathologist ternama Thai, melalui satu kenyataannya, bahawa kematian Teoh Beng Hock adalah “80 peratus” pembunuhan berdasarkan keatas bukti bergambar.

Ada kemungkinan Beng Hock telah menemui maut terlebih dahulu sebelum terjatuh kerana terdapat 2 kecederaaan vital yang gagal didedahkan oleh autopsy pertama :

1) Tanda bulat pada leher Teoh yang menunjukkan dia 'dicekik'.
2) Kecederaan pada lubang dubur Teoh .

Pandangan beliau itu adalah bertentangan dengan siasatan autopsi sebelumnya yang dilakukan oleh pathologis tempatan. Lihat sini

Perintah gali semula mayat dan autopsi kali ke-dua terpaksa dilakukan kerana keluarga mendiang Teoh Beng Hock berasa amat curiga dan sangat sangsi terhadap keputusan autopsi tempatan yang dilihat cuba melindungi beberapa fakta dan seolah-olah cenderung mahu melindungi orang tertentu yang telah melakukan pembunuhan tersebut.

Keputusan autopsi kali ke-dua yang dilakukan di hospital Sungai Buluh pada 22 November lalu, dijangka akan mengesahkan kecurigaan bahawa Teoh telah dibunuh. - al-husseyn

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cara nak tutup orang ramai dari bersuara.