30 Nov 2009

Krisis PPP Meruncing, Murugiah Bidas Kayveas

SSenator Datuk T. Murugiah menyerang bekas bosnya sambil mempersoalkan “siapakah dia Datuk M. Kayveas yang mahu keluarkan notis” memintanya agar mengosongkan jawatan timbalan mentri dalam 14 hari.

“Datuk M. Kayveas tidak layak untuk meminta saya meletakkan jawatan sebagai timbalan mentri,” tegas Murugiah mengulas kenyataan Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) semalam yang beliau akan menyerahkan notis kepadanya agar mengosongkan jawatan sebagai Timbalan Mentri di Jabatan Perdana Mentri dalam masa 14 hari.

“Ini jawatan kerajaan yang pelantikannya dibuat oleh Perdana Mentri. Ini bukan jawatan parti. Oleh itu, nampaknya Kayveas tidak menghormati keputusan Perdana Mentri,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

“Dulu beliau tuduh saya gunakan politik wang dan pecat saya tanpa beri apa-apa surat tunjuk sebab sebelum ambil tindakan. Sekarang mahu berikan saya notis, siapa dia?” soal Murugiah.

Kayveas mahu memanjangkan notis itu kepada Murugiah hari ini.

Murugiah dilantik sebagai timbalan mentri atas kapasiti sebagai anggota Dewan Negara dan merupakan satu-satunya wakil PPP.

Tetapi beliau telah dipecat oleh Kayveas Mei lalu, sekali gus PPP kehilangan wakil dalam Kabinet
.

Sebaliknya tegas Murugiah, sepatutnya Kayveas yang harus meletakkan jawatan sebagai Presiden PPP selepas didapati bersalah oleh Majlis Peguam berhubung tuduhan pecah amanah oleh firma guamannya.

Oleh itu Kayveas seharusnya telah menghormati keputusan itu dan hukuman yang dikenakan oleh Majlis Peguam, tambah Murugiah.

Mahkamah juga telah menolak rayuan Kayveas.

Murugiah mendakwa, Kayveas sebenarnya telah menyembunyikan maklumat itu daripada pengetahuan kerajaan, Perdana Mentri dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semasa bertanding pilihan raya umum 2004.

Sehubungan itu kata Murugiah, penyokong beliau akan membuat laporan polis terhadap Kayveas di seluruh negara hari ini.

“Kami mahu polis siasat Kayveas,” katanya.

Semalam Kayveas berkata Timbalan Mentri di Jabatan Perdana Mentri itu patut meletakkan jawatan kerana beliau memperoleh jawatan itu semasa beliau masih menjadi ahli PPP.

Murugiah dipecat daripada parti pada Mei 16.

Ketika itu Kayveas berkata, tindakan tegas terpaksa diambil ke atas beliau kerana didakwa mengamalkan politik wang dan mengadakan pertemuan sulit dengan beberapa ketua bahagian parti dan mendesak mereka mencabar kedudukan Presiden PPP pada pemilihan bulan Jun.

Pada Ogos lalu, Timbalan Perdana Mentri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kedudukan Murugiah sebagai Timbalan Mentri di Jabatan Perdana Mentri akan ditentukan oleh Perdana Mentri Datuk Seri Najib Razak. -MI

Ulasan GB

Dari rekod, T.Murugiah, Timbalan Menteri yang sibuk pada hari selepas Perhimpunan Anti-ISA yang mengumpulkan nama peniaga-peniaga di Jalan Masjid India dan Jalan Tuanku Abdul Rahman kononnya untuk membuat tuntutan RM10 juta dari penganjur Anti-ISA kini beliau sendiri terumbang-ambing tanpa parti yang mana kedudukannya sebagai timbalan menteri boleh digugurkan bila-bila masa.

PPP telah tewas teruk di dalam pilihanraya umum ke 12 yang lalu di mana semua calon-calonnya tewas.


Tiada ulasan: