22 Okt 2009

ERa Najib Altantuya : 80 Peratus Teoh Dibunuh - Pakar Patologi Thailand

Mahkamah Inkues diberitahu ada 80 peratus kemungkinan Teoh Beng Hock dibunuh.

Pakar patologi, Dr Pornthip Rojanasunan mengumumkan kepada Koroner Azmil Muntapha Abbas bahawa penemuan ini dibuat berdasarkan kepada laporan bedah siasat dan gambar yang dikumpulkan dari tempat kejadian.

"Dari gambar post-mortem, saya dapati ada kesan lebam di bahagian kanan leher, yang kami (pakar patologi) panggil 'handle bruise', dan kecederaan ini selaras dengan kecederaan disebabkan cekekan," kata Dr Porntip .

Dr Pornthip adalah pengarah di Institut Pusat Sains Forensik Kementerian Keadilan Thailand.

Beliau adalah pakar dalam menyiasat kes-kes pembunuhan yang rumit, dan terbabit dalam operasi membedah siasat ribuan mangsa Tsunami 2006.

Beliau dilantik kerajaan negeri Selangor untuk membongkar misteri kematian mendiang.

Mengulas dengan lebih lanjut, Gobind berkata penemuan ini mengesahkan spekulasi yang berkisar sekitar misteri kematian mangsa.

"Saya juga dapati kecederaan tusukan di bahagian dubur yang boleh disebabkan perbuatan memasukkan objek dalam bahagian berkenaan. Saya tidak pernah melihat kecederaan seumpama itu dalam kes jatuh dari tempat tinggi," kata beliau, sambil menunjuk kepada gambar-gambar bedah siasat yang dipaparkan pada slaid.

"Satu lagi kecederaan yang saya temui ialah keretakan tempurung kepala, yang mungkin disebabkan oleh hentakan tumpul yang tepat kepada tempurung kepala sebelum jatuh," kata Dr Porntip, saksi ke-30 di inkues itu.

Pakar itu percaya ada kemungkinan Teoh tidak sedarkan diri sebelum ditemui di tingkat 14 Plaza Masalam.

“Beliau telah membuat rumusan bahawa Teoh Beng Hock jatuh berkemungkinan besar dalam keadaan tidak sedarkan diri dan ini membuatkan satu lagi tanda tanya dan sudah jelas dalam keadaan begitu mana mungkin beliau membunuh diri. Keterangan beliau juga cukup membawa satu kesan yang penting kepada pihak kami.Tujuan kami bawa saksi ini bertujuan membantu mahkamah dan kami harap mahkamah dapat memberi pertimbangan daripada keterangan beliau,”kata Gobind.

Teoh Beng Hock merupakan setiausaha politik kepada exco Selangor, Ean Yong Hian Wah yang ditemui mati selepas memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di tingkat 14 Plaza Masalam berhubung dakwaan salahguna wang negeri pada 15 Julai lalu. -TVS


Ulasan GB

Jika benar laporan berkenaan, memang sudah parah apabila 1Malaysia ditipu bulut-bulat oleh mereka yang dikatakan ahli patologi dari Malaysia, yang hanya berkonspirasi dengan pihak PDRM dan SPRM untuk memberikan kesaksian palsu dan menyembunyikan kebenaran.


Tiada ulasan: