30 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Pesuruhjaya PAS NS Lawan Isa Samad Di Bagan Pinang

Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Zulkefly Omar PAS di pilih sebagai calon Pakatan Rakyat untuk pilihanraya kecil Bagan Pinang 11 Oktober depan.

Beliau akan bersaing dengan Tan Sri Isa Samad yang diumumkan sebagai calon Umno-Barisan Nasional untuk kerusi Dewan Undangan Negeri itu yang tradisinya milik Umno.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan Zulkefly sebagai calon gagasan pembangkang untuk pilihanraya kecil itu di Bagan Pinang malam tadi.

Ahli perniagaan berusia 45 tahun itu adalah anak tempatan berkelulusan Sarjana Sains dari Universiti Putra Malaysia dan juga Sarjana Muda Komunikasi dari UiTM.

“Saya akan bertanding mewakili Pakatan Rakyat atas tema Bersama Kehendak Rakyat. Saya bertanding untuk membela rakyat di sini. Harapan saya ialah untuk membawa perubahan,” kata Zulkefli selepas diumumkan sebagai calon Pakatan.

Abdul Hadi berkata Zulkefly menerima sokongan penuh bukan sahaja daripada PAS tetapi juga rakan sekutunya dalam Pakatan Rakyat iaitu Parti Keadilan Rakyat dan DAP.

“Kita sebulat suara setuju untuk turun padang bagi memastikan kemenangan,” tambah beliau.

Kempen rasmi untuk merebut kerusi itu akan bermula selepas penamaan calon pada 3 Oktober.

Turut hadir bersama Abdul Hadi malam ini adalah Timbalan Presiden Keadilan Syed Husin Ali, Naib Presiden Keadilan Azmin Ali dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Kerusi DUN Bagan Pinang kosong ekoran kematian penyandangnya, Azman Mohamad Noor dari BN yang menang dengan majoriti 2,333 dalam pilihanraya umum Mac tahun lalu.

Azman yang juga naib ketua bahagian Teluk Kemang, menewaskan Ramli Ismail dari PAS yang mendapat 4,097 undi.

Umno petang semalam mengumumkan Tan Sri Isa sebagai calon BN pada pilihan raya kecil itu.

Ramai pihak termasuk mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad sebelum ini menggesa Presiden Umno Najib Razak memilih seorang calon yang bersih dari rasuah politik bagi mengembalikan kredibiliti parti itu di mata rakyat.

Isa disabit atas kesalahan merasuah perwakilan untuk pemilihan Umno pada tahun 2004 dengan menganjurkan pertemuan dengan perwakilan, mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi.

Beliau dilucutkan jawatan naib presiden dan digantung selama tiga tahun. Tempoh itu berakhir pada Jun tahun lalu.

Isa adalah Ketua Umno Bahagian Teluk Kemang dan dicalonkan untuk Bagan Pinang atas reputasinya sebagai bekas Menteri Besar Negeri Sembilan untuk lebih dua dekad serta berpengalaman luas dalam politik negeri itu.

Dalam memilih Isa, Najib dilihat mengambil "jalan selamat" untuk memastikan Umno mengekalkan kerusi tradisinya itu dan tidak kalah pada pilihanraya kecil di Semenanjung untuk kali kelapan berturut-turut sejak pilihanraya umum 2008.

Umno-BN sebelum ini tewas pada pilihanraya kecil Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau, Penanti, Manek Urai dan Permatang Pasir.

Isa diletakkan di Bagan Pinang bersandarkan popularitinya di kalangan masyarakat tempatan di situ walaupun kepemimpinan Umno itu akan dilihat sekali lagi sebagai tidak serius dalam membersihkan parti itu daripada gejala politik wang. -TVA

Tiada ulasan: