13 Ogo 2009

Nizar vs Zambry : Rakyat Perak Tak Pernah Iktiraf Zambry Sebagai MB

Rakyat Perak khususnya tidak pernah mengiktirafkan Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak. Itulah hakikatnya.

Ini kerana Zambry menjadi Menteri Besar Perak melalui keputusan hakim Mahkamah Rayuan dan bukan dari pilihan rakyat untuk meletakkan Barisan Nasional sebagai kerajaan yang sah di Perak.

Jawapan itu adalah sebagai balasan terhadap kenyataan Zambry seperti yang dilaporkan oleh Bernama yang menytakan beliau tidak mengiktirafkan Sivakumar sebagai Speaker Dewan Undangan Negeri Perak yang sah.

Zambry berkata beliau tidak pernah mengiktiraf V Sivakumar sebagai Speaker sejak Barisan Nasional (BN) menerajui kembali kerajaan negeri pada Februari lalu apabila Sivakumar sekali lagi menggantung beliau daripada menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) dan didenda RM250,000.

Zambry yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor berkata sejak BN mengambil alih kerajaan negeri selepas mempunyai majoriti dengan disokong tiga Adun bebas serta melantik Speaker yang baru, beliau tidak pernah mengiktiraf Sivakumar sebagai Speaker.

Krisis politik Perak tercetus ekoran rampasan kuasa oleh UMNO Barisan Nasional yang diaturkan oleh Datuk Seri Najib (ketika itu Timbalan Perdana Menteri) dengan "membeli" tiga orang Ahli Dewan Undangan Negeri dari Parti Keadilan Rakyat dan seorang dari DAP yang kemudiannya mendapatkan perkenan dari Sultan Perak untuk menabalkan Zambry sebagai Menteri Besar Perak menggantikan Datuk Seri Ir.Mohd. Nizar Jamaluddin.

Rakyat Perak telah berkali-kali memohon agar pilihanraya diadakan di negeri tersebut, namun telah tidak diindahkan kerana UMNO BN merasakan begitu takut dan gentar untuk berhadapan dengan rakyat yang telah menunggu sekian lama untuk menghumbankan UMNO BN dari ntampuk kerajaan negeri Perak.

Banyak pihak telah menyatakan bahawa hanya pilihanraya semula di negeri itu yang dapat memulihkan krisis Perak dari berlanjutan tetapi UMNO BN sengaja memekakkan telinga lantaran khuatir akan tewas teruk jika pilihanraya diadakan semula di Perak.

Kesan dari pilihanraya kecil Parlimen Bukit Gantang menyaksikan bahawa meskipun UMNO BN telah mengerahkan segala tenaga dan jentera untuk memenangkan calonnya untuk mengalahkan calon PAS PR, namun UMNO BN masih juga gagal dan ini meletakkan maruah kerajaan Zambry berada di dalam tong najis...

Tiada ulasan: