3 Jul 2009

ADUN DAP Kedah Isytihar Jadi Ahli Bebas

Mereka kata hendak keluar… keluarlah" demikian kata-kata Menteri Besar Kedah, Dato Seri Azizan Abdul Razak dan kini cabaran tersebut disambut apabila wakil rakyat tunggal DAP di Kedah Lee Guan Aik hari ini mengisytiharkan dirinya sebagai Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) bebas dan berkecuali dan tidak lagi menjadi penyokong kerajaan negeri.

Bezanya ADUN DAP di Kedah dengan ADUN DAP Jelapang Perak yang melompat ialah beliau tidak menjadi penyokong kepada BN.

Sebagai ADUN bebas dan berkecuali, katanya, beliau juga tidak akan menyokong Barisan Nasional (BN) tetapi sebaliknya hanya menyokong pihak yang benar sahaja.

Lee, ADUN Kota Darul Aman itu, berkata pendirian DAP negeri untuk keluar dari pakatan pembangkang Kedah telah dimaklumkan kepada DAP pusat menerusi sepucuk surat dua hari lepas.

Lee berkata berkata kerajaan negeri pimpinan PAS mungkin tidak sedar bahawa DAP telah memainkan peranan untuk memancing undi kaum Cina menyokong Pakatan Rakyat termasuk memberi undi kepada PAS dalam pilihanraya umum lepas.

"Kita kesal dengan layanan yang diberikan kepada DAP kerana saya telah naik turun berjumpa menteri besar untuk meminta agar Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS) menangguh operasi meroboh pusat penyembelihan babi itu sementara menunggu keputusan kerajaan negeri meluluskan tapak pusat yang baru", katanya.

Pengerusi DAP negeri Thomas Su berkata selain Lee yang akan bertindak seperti ADUN bebas, tiga ahli majlis pihak berkuasa tempatan dan 43 ketua komuniti dari DAP negeri ini juga akan meletak jawatan jika DAP pusat bersetuju dengan keputusan mereka.

Walau bagaimanapun banyak pihak masih mengharapkan agar isu tersebut dapat diselesaikan apabila Majlis Presiden Pakatan Rakyat bermesyuarat bagi mengelesaikan kemelut politik Kedah tersebut.


3 ulasan:

Anak Kedah berkata...

"Mereka kata hendak keluar… keluarlah". Macam ini perangai MB Kedah. Saya pikir satu penggal untuk PAS berkuasa cukuplah...

Tanpa Nama berkata...

kuasa allah belum tentu, takut nanti najib yg perintah malaysia satu penggal saja....sama-sama doakan

sai berkata...

Amin............ saya doakan Islam sejati dan kebenaran tegak di Malaysia