27 Jul 2009

Era Najib Altantuya : MCA Hadapi Kemelut, BN Bakal Berkecai

Setelah menghadapi kekalahan teruk di dalam PRU 12 yang lalu, Barisan Nasional kini sedang di dalam keadaan yang tidak tentu hala dengan parti-parti komponennya mehadapi kemelut yang tidak berkesudahan.

Salah seorang bekas pemimpin kanan MCA telah bertindak meninggalkan parti iaitu Datuk Rd Chua Jui Meng yang telah menyeberang ke PKR minggu lalu.

Kini Datuk Dr Chua Soi Lek yang pernah mengugut MCA untuk menyertai DAP telah meminta kepada presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat supaya memberi peluang kepadanya untuk menunaikan tanggungjawabnya sebagai timbalan presiden parti itu.

Bekas Menteri Kesihatan itu berkata rakyat sebenarnya sudah bosan dengan perpecahan yang berlaku dalam parti itu dan pemimpin parti perlu bekerjasama antara satu sama lain bagi memperkukuhkan parti, lapor Bernama.

"Saya rayu supaya diberi peluang," kata Dr Chua, yang juga Ketua Penyelaras Barisan Nasional (BN), pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat dengan BN Bukit Gelugor di sini, Ahad.

Selain itu, beliau juga meminta Ong agar tidak berterusan menimbullkan suasana tegang dalam parti dengan mendakwa ada pihak cuba menjatuhkannya.

Dr Chua berkata Menteri Pengangkutan itu sepatutnya memfokuskan kepada usaha mengukuhkan parti dan tanggungjawabnya sebagai menteri.

"Tetapi sampai sekarang beliau asyik bercakap yang ada orang cuba menjatuhkannya dan ini membuatkan keadaan dalam parti tegang," katanya.

Katanya Ong juga mendakwa ada kumpulan tertentu dalam MCA yang menentangnya dan sanggup menggunakan wang untuk mengulingkan beliau.

"Sehingga kini saya tidak dapat kesan kumpulan tersebut (anti Ong) dan sebenarnya dalam parti juga ada kumpulan menentang saya kerana saya dikatakan ahli politik 'kitar semula'" katanya yang berharap dapat berbincang dengan Ong bagi menyelesaikan sebarang masalah yang timbul.

Sementara itu, Dr Chua berkata Ong sepatutnya membuat laporan polis berhubung dakwaan beliau diugut bunuh oleh kumpulan tertentu ekoran isu mengenai Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

"Kalau betul apa yang diperkatakannya itu, beliau harus membuat laporan polis atau memaklumkan kepada Kabinet dan saya pasti beliau akan dibantu," katanya.


Tiada ulasan: