17 Mac 2009

70% KATA GOBIND PATUTNYA DI RUJUK KE JWTNKUASA HAK & KEISTIMEWAAN PARLIMEN

Undian SMS Edisi 7 malam ini memaparkan 70% berpendapat kes Gobind Singh Deo (DAP-Puchong) sepatutnya dirujukkan ke Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Parlimen. Tindakan untuk menggantung keanggotaan Gobind selama setahun oleh Dewan Rakyat dilihat sebagai sesuatu yang melampau.

Dewan Rakyat hari ini telah mengantung Ahli Parlimen Puchong dari DAP, Gobind daripada menghadiri sidang Parlimen selama setahun bermula hari ini.

Ini berikutan kenyataan beliau yang mendakwa Timbalan Perdana Menteri, Najib Razak terbabit dalam kes pembunuhan wanita monggolia, Altantuya Shaariibuu dan juga menghina Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Usul bagi menggantung Gobind telah dibentangkan di Dewan Rakyat oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Nazri Aziz.

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim bersama-sama anggota Parlimen Pakatan Rakyat lain yang kelihatan marah dengan tindakan Parlimen itu berkata tuduhan jenayah tidak boleh ditutup dengan undi majoriti atau kuasa subjudis.

Tambah beliau walaupun usul menggantung Gobind diluluskan tetapi yang dituduh harus diberi peluang untuk membuktikan tuduhan yang dibuat sementara yang dituduh pula perlu mempertahankan diri.

Anwar berkata lagi prinsip "natural justice" tidak dilaksanakan dalam keputusan penggantungan Ahli Parlimen Puchong tersebut.

Najib bagaimanapun tidak hadir pada sidang Parlimen semasa undi terhadap usul itu dijalankan.

Wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat bertubi-tubi membantah serta mempersoalkan keputusan Speaker, Pandikar Amin Mulia tetapi beliau tidak mengendahkan bantahan tersebut malah tidak mahu memberi ruang kepada Gobind untuk memberi penjelasan.

Antara mereka termasuk Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur), Kamaruddin Jaafar (PAS-Tumpat), Karpal Singh (DAP_Bukit Gelugor), M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat), Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas, Ngo Kor Ming (DAP-taiping) dan R. Sivarasa (PKR-Subang).

Sebaliknya speaker mengarahkan Nazri supaya menggulung perbahasan dan menutup sesi perbahasan dengan segera. Ia menampakkan bahawa Pandikar Amin Mulia terlalu berat sebelah di dalam menjalankan tugasnya sebagi Speaker Dewan Rakyat.

Rata-rata masyarakat hari ini menyelar dan menganggap tindakan Sepaker dan Nazri tersebut melampau dan ia mengundang lebih besar kebencian masyarakat terhadap BN disamping hal yang sama selepas ini boleh dilakukan oleh Speaker-speaker DUN yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat terhadap ahli-ahli dewan dari BN kerana precedentnya telah dimulakan oleh Speaker Dewan Rakyat sendiri.




Tiada ulasan: