12 Mac 2008

Ahmad Said MB baru Terengganu?

Pengerusi BN Terengganu Datuk Idris Jusoh sedang menyaksikan drama besar dalam tempoh terdekat apabila namanya kini bukan lagi satu-satunya calon Menteri Besar.

Pihak istana dikhabarkan memohon tiga nama, termasuk Ahli Dewan Undang Negeri (Adun) Kijal, Datuk Ahmad Said dan Ajil, Datuk Rosol Wahid.

Di Kuala Terengganu dan Kuala Lumpur kini khabar bertiup kencang Idris mungkin ditamatkan perkhidmatannya akibat tidak mendapat perkenan pihak istana.

Desas-desus tentang Idris, yang memegang jawatan itu pada 2004 susulan kejayaan BN merampas Terengganu daripada PAS, akan digantikan berkembang mulai Isnin selepas istiadat melafaz surat pengisytiharan pelantikan Menteri Besar yang dijadual di Istana Maziah ditangguhkan ke suatu tarikh yang ditetapkan kemudian.

Ketika ditemui wartawan semalam, Idris jelas berasa tidak senang untuk mengulas isu pelantikan semulanya sebagai Menteri Besar.

Idris, yang kelihatan terganggu apabila terus ditanya persoalan tersebut, terus menjawab "(awak) faham ke tak? Saya kata (pelantikan MB) itu atas istana (tentukan). Saya tidak perlu jawab soalan tersebut."

Menurut Bernama, sebelum itu Idris diminta mengulas spekulasi bahawa beliau mungkin tidak dapat meneruskan khidmatnya sebagai Menteri Besar akibat ura-ura ditolak oleh pihak istana.

Sementara laman web Utusan Malaysia pula melaporkan semalam, "Idris kelihatan sugul" dan enggan mengulas lanjut.

Selain Terengganu, BN juga berdepan masalah pelantikan Menteri Besar di Perlis apabila Datuk Seri Shahidan Kassim didakwa dihalang pihak yang tidak senang dengannya.

Buletinonline.net melaporkan “Nama Idris Jusoh kurang diminati pihak Istana kali ini dan beberapa nama baru dicadangkan termasuk Dato’ Rosol Wahid, Dato’ Ahmad Said dan Dato’ Awang Tera,” kata sumber yang enggan disebut namanya.

Katanya, ‘tembelang’ Dato’ Idris Jusoh sudah pecah dan ura-ura berlaku kurang senang pihak Istana terhadap beliau bermula sejak tiga tahun lalu.

Menurutnya, nama Dato’ Rosol turut diketengahkan sebagai calon MB tetapi beliau dikatakan kurang berminat dengan jawatan tersebut.Selain itu, katanya nama-nama lain cuba ditonjolkan seperti Dato’ Ahmad Said dan Dato’ Awang Tera sebagai calon Menteri Besar Terengganu.

Sehubungan itu, bagi menutup malunya berpuluh buah kenderaan dipercayai penyokong Idris Jusoh di Besut berarak ke Kuala Terengganu bagi menyambut kepulangannya di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, semalam.Ketibaan beliau itu, disambut hampir 500 orang penyokong dengan laungan ‘Hidup Umno’,’Hidup Idris Jusoh’ serta slogan ‘Gelombang Biru’ bagi menunjukkan kekuatan sokongan terhadapnya oleh rakyat.

Tinjauan Buletin Online mendapati kesemua yang datang berkumpul dalam perhimpunan haram itu adalah penyokong-penyokong Umno Besut sahaja yang ‘diupah’ dengan makanan serta minyak kenderaan percuma.

Sementara itu, Bernama mengesahkan kedudukan Idris Jusoh sama ada dilantik semula sebagai Menteri Besar Terengganu adalah bergantung kepada pihak istana.

Beliau yang ditemui pemberita selepas melawat rumah seorang pengundi, bagaimanapun enggan mengulas lanjut malahan dikatakan manjadi sedikit panans mengenai perkara tersebut.

Mengenai spekulasi bahawa beliau tidak akan meneruskan khidmatnya sebagai Menteri Besar,
Idris berkata "tak apalah (mengenai spekulasi itu). Saya kata itu (kedudukan jawatan Menteri Besar) atas istana (yang tentukan), saya tidak perlu jawab soalan tersebut.

"Ketika ditanya bila kedudukan Menteri Besar itu dapat diketahui, beliau yang kelihatan tidak selesa dengan soalan tersebut berkata: "faham ke tak.

Saya kata itu atas istana (tentukan). Saya tidak perlu jawab soalan tersebut."Menjawab soalan bahawa Terengganu yang merupakan antara negeri dikuasai Barisan Nasional (BN) yang masih belum mengadakan majlis mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar, Idris menjawab dengan ringkas: "itu biasa".

Pada masa ini khabar angin bertiup kencang bahawa Idris tidak akan meneruskan khidmatnya sebagai Menteri Besar.

Tiada ulasan: