19 Nov 2015

Berani Kerana Benar, Husam Sedia Debat Dengan Mustafa Ali

'Kejayaan memihak saya dalam isu k'jaan perpaduan'

ADUN PAS Datuk Husam Musa percaya kebenaran memihak kepadanya selepas Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang mencabar beliau melafazkan sumpah talak untuk membuktikan dakwaannya.

Husam mendakwa Hadi mahu bekerjasama dengan Umno untuk membentuk kerajaan perpaduan di Selangor sewaktu krisis menteri besar tahun lalu dan bersedia menceraikan isterinya jika dakwaan beliau benar.



Dalam kenyataannya hari ini, bekas exco kanan kerajaan Kelantan itu memberikan anologi perlawanan gusti yang memerlukan dua pihak yang terlibat.

"Cabaran TGHH (Tuan Guru Haji Hadi) agar saya bersumpah 'solo', saya kira adalah petanda kejayaan saya.

"Kalau gusti sebagai analogi, jika lawan sudah meminta pesaingnya bergusti seorang diri, fahamlah penonton apa konsekuennya," katanya.

Husam berkata adalah mustahil boleh ditentukan siapa pemenang hanya dengan menumbuk bayang seorang diri, sedangkan regunya hanya menonton di luar tali.

"Saya tidak berniat memalukan presiden saya, tetapi hanya ingin menonjolkan satu fakta sepanjang perundingan belakang tabir antara PAS - Umno sejak Tok Guru (Nik Aziz) masih hidup lagi.

"Jemputan untuk saya masuk gelanggang gusti se orang diri tanpa regu sudah cukup untuk menjadi penutup isu ini dengan kebenaran memihak pada saya.

"2014 - Presiden PAS ada mencadangkan kerajaan Pas-Umno dibentuk di Selangor dengan tiga Adun PKR menyertai PAS. Noktah," kata Husam lagi.


Pada Ahad, Hadi yang juga MP Marang menafikan wujud rancangan membentuk kerjasama tersebut sewaktu krisis menteri besar Selangor berlaku.

Beliau juga mencabar Husam yang bersedia menceraikan isterinya berbuat demikian jika dakwaannya itu tidak benar.

Sementara itu, bekas naib presiden PAS itu turut mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Haron Din yang dipetik Utusan Malaysia berkata PAS sedia bekerjasama dengan semua pihak termasuk BN demi mengukuhkan Islam.

Husam yang juga yang dipertua PAS Kubang Kerian berkata kenyataan tokoh ulama itu menunjukkan rundingan kerjasama antara PAS-Umno "memang wujud".

"Sebagai ahli PAS, saya lebih menghargai ketelusan sebegini.

"Ia lebih mulia dari usaha belakang tabir yang boleh menimbulkan kekeliruan ahli parti," katanya.

Menurutnya lagi, ketiadaan info kepada setengah ahli berhubung perkara itu menimbulkan perbalahan yang berlarutan," katanya.

"Apa yang diperlukan Pas kini ialah ketelusan," tegas Husam. -mk


Husam sedia berdebat terbuka dengan Mustafa

Bekas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa bersedia menyahut cabaran debat terbuka dengan sesiapa sahaja, termasuk Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Mustafa Ali.

Husam turut menyerahkan kepada Mustafa untuk menentukan tarikh serta tajuk debat berkenaan.

"Saya setuju debat dengan siapa saja, termasuk Cikgu Pa. Sedikit sebanyak, adalah juga pengalaman saya berdebat lebih kurang.

"Berpeluang berdebat dengan guru politik sehebat beliau tentunya satu penghormatan pada saya.

"Beliau boleh menentukan tarikh dan tajuk debat terbuka itu. Seumpama program: Saya Tanya Anda Jawab," katanya dalam satu kenyataan yang diemailnya dari Pulau Bodhi, China, hari ini.

Mustafa, sebelum ini dilaporkan mengajak Husam untuk bersemuka dalam majlis terbuka bagi mendapatkan penjelasan berhubung beberapa kritikannya terhadap kepimpinan parti itu, khususnya membabitkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau turut mencadangkan pertemuan itu perlu melibatkan penyertaan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad, yang turut dikaitkan Husam sebagai salah seorang pemimpin PAS berjumpa dengan UMNO bagi menyatukan dua parti itu beberapa tahun lalu.

Mengulas lanjut mengenainya, Husam berkata, beliau tidak berniat untuk memalukan Presiden PAS tetapi lebih kepada untuk mendedahkan kebenaran.

"Saya tidak berniat memalukan Presiden saya, tetapi hanya ingin menonjolkan satu fakta sepanjang perundingan belakang tabir antara Pas-UMNO sejak Tok Guru masih hidup lagi.

"Cadangan Cik Gu Pa untuk turut memanggil YB Khalid Samad dengan sendirinya membenarkan dakwaan saya adanya pertemuan itu, bukan menafikannya," katanya. -astro awani


ULASAN GB

Kita merasa pelik, mengapa Mustafa Ali yang sibuk-sibuk mahu jumpa dan mahu debat dengan Husam. Mustafa bukan lagi Setiausaha Agung PAS. Beliau hanya sekadar Pengarah Pilihanraya PAS Pusat. Ada semacam agenda tersembunyi dan memang pun Mustafa Ali merupakan orang yang paling banyak mencaturkan kepimpinan PAS Pusat semenjak beberapa muktamar lagi.

Kini Husam sudah pun menyambut cabaran yang diberikan. Husam sedia pada bia-bila masa untuk berdebat dengan siapa juga dan dimana saja.

Itu sikap anak jantan. Apatah lagi beliau yakin beliau di pihak yang benar. "Kebenaran" itu tidak mungkin dapat ditutup oleh sesiapa pun, apatah lagi oleh orang yang bernama Mustafa Ali - politikus PAS yang gagal angkara kalbu kotor....

Mujurlah debat hanya dihadkan kepada isu kerajaan perpaduan. Jika debat itu dibuka ke tajuk yang lebih luas, rasanya tergugat juga kredibiliti "guru politik" yang diagung-agungkan oleh ahli PAS selama ini.

GB berblog dan menulis selama ini kerana berpegang kepada prinsip kebenaran. GB amat mempercayai Allah itu Al-Haq (Allah itu Maha Benar) dan Allah akan sentiasa berpihak kepada kebenaran. Kebenaran adalah kekuatan kerana di dalamnya mengandung keyakinan dan kepercayaan yang sejalan dengan hati nurani. Kejujuran adalah kekuatan kerana di dalamnya mengandung keyakinan dan kepercayaan yang sesuai dengan kata hati.

Sebaliknya kebatilan adalah kelemahan kerana bertentangan dengan hati nurani. Kebohongan adalah kelemahan kerana tidak sejalan dengan kata hati.

Apa ertinya menulis, berfikir, bercakap, bertindak dan berjuang malah apa erti hidup jika bukan kerana menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan?

Firmanullah...

"Kebenaran itu dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu." (Al-Baqarah: 147)

Dan firmanNya lagi:

"Kebanaran telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguh yang batil itu pasti lenyap." (Al-Isra: 81).

19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Go hussam Go! Jangan bagi muka pada `seluar dalam' tu...

Tanpa Nama berkata...

saya seorang ahli pas yang agak taksub terhadap TGHH, apabila TGHH mula rapat dengan amnobn kepercayaan saya terhadap TGHH mula keliru, setahu saya amnobn semua kebendaan dan bodek yang boleh mereka buat duit untuk masuk tembolok sendiri walaupun benda dan duit yang haram dengan menipu kepada rakyat disapu semua, saya kuatir kalau TGHH berminat masuk dan kerjasama dengan amnobn apakah tujuan sebenarnya.

ingin kemukakan persoalan pada TGHH amanat yang keluar sendiri oleh TGHH untuk amnobn dahulu untuk untuk siapa sebenarnya. kalau puak amno togok arak dan benda haram yang lain adakah TGHH akan ikut sama terpalit.

Tanpa Nama berkata...



Tidak ada keperluan atau kewajipan untuk Husam menerima pelawaan Mustafa untuk berdebat terbuka.

Langkah gabungan UMNO-PAS sudah sampai di penghujung. Sebab itu lah Harun Din berani berterus-terang. Dan sebab yang sama juga lah Mustafa mengajak Husam berdebat. Husam betul-betul memberi tekanan pemimpin PAS untuk bersikap jujur pada ahli.

Kita dapat mengagak yang Mustaffa akan lebih memberi alasan-alasan untuk bergabung tanpa mengambil-kira keburukan yang telah di lakukan oleh Najib dan juga keadaan ekonomi yang tidak dapat dipulihkan oleh Najib. Sudah tentu alasan Mustafa jauh dari realiti politik masa kini malahan mungkin menjadi lawak.

Husam perlu mengingatkan ahli dasar perjuangan PAS dengan dasar dan tindak-tanduk UMNO umpama jauh panggang dari api dan gabungan tersebut hanya menguntungkan beberapa pemimpin PAS sehingga sanggup membiarkan PAS berpecah dan berjuang demi kepentingan peribadi.

Ahli-ahli PAS sepatutnya berterima kasih kepada Husam kerana jika tidak kerana Husam, ahli-ahli hanya mengetahui kebenaran gabungan UMNO-PAS ini semasa pru dan selepas itu ahli-ahli hanya mampu melihat kehidupan baru pemimpin-pemimpin PAS.

Tanpa Nama berkata...

Kpda yb husam dan khalid samad,hati2 dgn tajuk debat "kerajaan perpaduan",mesti well prepare!
Sbb yb2 bkn brdebat dgn pas saja,secara x langsung pas mewakili hasrat umno

Tanpa Nama berkata...

sala satu agenda kerjasama dgn umno tu ialah berkaitan dgn keselamatan negara..baik..katalah amerika nk perang dgn china isu spratly...dan perlukan proksi asia tenggara, umno plk bersetuju m'sia dijdkan pengkalan....adakah pas akan memberikn kerjasama jgk?

a sabri mujahid berkata...

Klu tghh n d geng pasti gabungan pas n umno adalah terbaik bg menjamin kesejahteraan umat melayu islam kenapa nak sorok2 patutnya penerangan kpd umum mesti giat bejalan

Tanpa Nama berkata...

Husam jangan pergi berbahas lagi. Sabar jap. Kita tengok dulu program najib bersama hadi dan panglima syiah indon berpesta. Kita kutip poin2 di sana dan buat modal balun mostarpha ni cukup2.

Tentu banyak benda kita nak lalui bulan 12 ni. Lima billion duit tabung negara licin. Duit jatuh sampai rm5. Bangla masuk berjuta2. Banjir tsunami datang lagi. Bank2 peminjam 1mdb ngamuk. Elektik mungkin naik harga dan macam2 lagi.

Dalam begitu gawat negara kita, tup2 pas masuk umno. Tentulah ahli2 mula hangin. Ha. Masa inilah husam balun mustache tu cukup2. Angkut sekali semua ahli2 pas yang tertipu tu. Lepas bahas, mereka semua tukar bajulah.

Sebab itu jangan nak cepat2 ajak bahas. Relek dulu. Cari modal sebanyak2nya. Barulah hentam cukup2 sampai rakyat tahu bahawa rupa2nya mereka kembali ke sarang mereka yang sebenar yakni ammomno. Mereka ini menipu kita sahaja selama ini. Pura2 jadi pemimpin pas le konon. Dah selesai melumatkan pas, mereka pun baliklah ke tempat asal mereka. Cium tangan bonda mereka, roshimmoh.

pendekar penyu berkata...

Kenapa la ulama sperti tghh dan ustaz haron din macamni..dulu sy hormat keilmuan mereka disertakan dgn keahlian sebgai org pas yg membawa syiar islam.tp skrg ni semacam xkena dgn perjuangan islam pas yg dulu..hancur luluh hati...harun din kenapa masuk pas xpernah pun die ni mcm berpolitik??? senyap je.lebih baik berhenti..p jd penceramah agama lah.

Wan Rosli berkata...

Alhamdulillah.. Husam dah menoktahkan segala tuduhan kpd TGHH.. setakat ini x ada impak pun pd kepimpinan PAS sediada.. jadi saya sarankan agar husam mula mengumpul 'kekuatan' (jika ada) hasil dari isu yg telah dia timbulkan itu utk berkempen bg muktamar pas yg akan dtg.. kan mudah tu..

Abdul Said berkata...

Saya rasa YB Husam jangan layan pembodek-pembodek Aji Adi. Sekarang sudah masuk peringkat peribadi. PAS sudah ibarat sebuah lori tong taik. Berhati-hati takut tangki taik pecah sebelum lori sampai ke loji!! Sungguh pelik apabila pemandu lori taik kat lorinya tak bawa taik!!!

Jeman berkata...

Klau puak husam menang nnti kau nak wala' x dgn dia?

Tanpa Nama berkata...

Azmin boleh penentu dlm kes ni..kini sepatutnya sudah tahu siapa munafik yg berckp tidak benar..azmin dulu pernah cuba diumpan utk.masuk pas utk kerajaan UG kan? Masihkah azmin percaya kpd seirang munafik

lelaki dicermin berkata...

Oooooooh wan rosli...faham lah kata husam cerita pasal gusti tu...di mata rakyat rakyat malaysia..tuang presiden dah di malukan oleh husam.. sbb salam tak bersambut..bg aku setiap kali husam keluarkan kenyataan.. itu satu strategi dan perangkap.. kalau tidak.. takkan husam seorg keluar kenyataan.. yg akan menjawab bg pehak tuan presiden dan kerajaan kelantan bermcm2 jawatan yg menjawabnya...wan rosli.. kau tgk mustapa ali kali ini.. sape yg malu... jadi ke tidak perdebatan tu.. mustafa ali yg terkena...

Tanpa Nama berkata...

Penium kentut Hadi (Wan Rosli) ni berfikran ala umno dah laam sekarang jiwanay sudah tenang sebab harapan dan perancanagn beliau selam ini agar Pas hancur dan mungkin stratijnya seolah2 Umno rela bersama Pas hampir berjaya.kita tidak tuduh berpa sen yang Wan Rosli dapat hasil kejayaan perjuanganya memcahkan Pas dan Pakatan ,sebab pemikiran dari tulisan belaiu hanya untuk memecah Pas bukan untuk menguatkan Pas ,jadi kita tidak heran jenis manusia ini rela menjilat tahi Hadi kalau disuruh .

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya haron Din bukanlaha hebat ,bertanding diperlis tak pernah menang ,seperti orang Perlis tak kenal beliau,orang perlis yang keluar mengundi dan bolih mengundi hanya lebih krang satu bas aje,tak pernah menang,kalau difikir akal tak lojik bolih kalalh ,ha kalau dia bertanding di Kuala lumpur lojik juga dia kalah.Sekarang jadi musrsidol am pas ,bukan makin menasihatai Pas tetapi menjadi batu apai pas.aku ahli Pas menyampahhhhhh

Tanpa Nama berkata...

aku khuatir tiba masa debat, ada pula geng oolalamuck yg masuk hospital. maka debat pun batallah.

'phew! saved by a stroke!'

dulu ada dotor gigi masuk hospital bila nak jatuh hukum.

pelik sungguh! penyakit pun boleh bersubahat untuk 'rescue' manusia...

Tanpa Nama berkata...




LANGIT dan Bumi...Teguh Ber Diri
MALAIKAT pun Turut...Menjunjung Tinggi
Menjunjung Se Mutlak7..."KBNARAN" Yg Hakiki
Itulah Amanah-NYA...Semenjak Azali


Apakah "MOTIF"...Nabi2 Di Utus?
Kalau Bukan...Membuktikan "KBNNARAN"
Mem Bongkar Ke Zaliman...FITNAH Yg Rakus
Menerangi Kegelapan...Bejat "KEKELIRUAN"


Apakah "MOTIF"...Wahyu Di Turun?
Bukan kah "KBNARAN"...Yg Wajib Di Julang??
Se Mutlak7 "KBNARAN"...Yg Turun Temurun
So, SYIRIK dan Murtad pon...Jelas & TERANG






SYIRIK Itu..."HARTA" Di Dada
MURTAD Itu...Tunggang TERBALIK
AMANAH Yg Suci...Diputar di Hina
FITNAH Penyamun...Di Make-Up "CANTIK?"






Wahai Sahabat...AMANAH yg Sejati
CAHAYA AL-Quran...Mudah & TERANG
SYIRIK dan Murtad...Bukan lah "ILUSI"
Terang & Nyata...Jelas Ter "PAMPANG"
Menyembah Patung..."Old-School" yg BASI
Duit & "HARTA" lah...Dada Ber Goncang!!?


"Wa-SYARIK-Hum-Fil-AMWAL"...ALLAH Ber Firman
SYIRIK itu..."HARTA" Ber Takhta
ESOS Balak...Projek di "UMPAN"
Termakan "UMPAN"...Buruk Padah Nya
Se Hina-Hina "Abdi"...Yg Mengikut Arahan
W.pon Ter Paksa...FITNAH Ber Dusta





Wahai Sahabat...AMANAH Budiman
Sujud Dakap Lah..."KBNARAN" Yg Hakiki
LANGIT dan Bumi...Kan Mnjd Teman
MALAIKAT pun Turut...Setia Menemani
Seluruh "ZAT" Yg'SATU...Pun Memberi Sanjungan
Kelak Kau kan "TERBANG"...Ke Makam yg Terpuji



Tanpa Nama berkata...




LANGIT dan Bumi...Teguh Ber Diri
MALAIKAT pun Turut...Menjunjung Tinggi
Menjunjung Se Mutlak7..."KBNARAN" Yg Hakiki
Itulah Amanah-NYA...Semenjak Azali


Apakah "MOTIF"...Nabi2 Di Utus?
Kalau Bukan...Membuktikan "KBNNARAN"
Mem Bongkar Ke Zaliman...FITNAH Yg Rakus
Menerangi Kegelapan...Bejat "KEKELIRUAN"


Apakah "MOTIF"...Wahyu Di Turun?
Bukan kah "KBNARAN"...Yg Wajib Di Julang??
Se Mutlak7 "KBNARAN"...Yg Turun Temurun
So, SYIRIK dan Murtad pon...Jelas & TERANG






SYIRIK Itu..."HARTA" Di Dada
MURTAD Itu...Tunggang TERBALIK
AMANAH Yg Suci...Diputar di Hina
FITNAH Penyamun...Di Make-Up "CANTIK?"






Wahai Sahabat...AMANAH yg Sejati
CAHAYA AL-Quran...Mudah & TERANG
SYIRIK dan Murtad...Bukan lah "ILUSI"
Terang & Nyata...Jelas Ter "PAMPANG"
Menyembah Patung..."Old-School" yg BASI
Duit & "HARTA" lah...Dada Ber Goncang!!?


"Wa-SYARIK-Hum-Fil-AMWAL"...ALLAH Ber Firman
SYIRIK itu..."HARTA" Ber Takhta
ESOS Balak...Projek di "UMPAN"
Termakan "UMPAN"...Buruk Padah Nya
Se Hina-Hina "Abdi"...Yg Mengikut Arahan
W.pon Ter Paksa...FITNAH Ber Dusta





Wahai Sahabat...AMANAH Budiman
Sujud Dakap Lah..."KBNARAN" Yg Hakiki
LANGIT dan Bumi...Kan Mnjd Teman
MALAIKAT pun Turut...Setia Menemani
Seluruh "ZAT" Yg'SATU...Pun Memberi Sanjungan
Kelak Kau kan "TERBANG"...Ke Makam yg Terpuji



Tanpa Nama berkata...

Mngkin azmin bg alasan.."jgn libatkn sy"