19 Jun 2015

[BERGAMBAR] Alhamdulillah, Terima Kasih Tuanku Kerana Bebaskan 11 Aktivis

Bad Latiff Mansor (dua dari kanan), salah seorang aktivis yang terlibat dalam tunjuk perasaan terhadap rampasan kuasa di Perak pada 2009 gembira berjumpa isteri Nashitah Md Noor dan ahli keluarganya di luar penjara Tapah selepas dibebaskan kira-kira jam 9 malam tadi. Bad Latiff adalah antara 11 aktvis yang mendapat pengampunan diraja daripada Sultan Perak Sultan Nazrin Shah. – Gambar The Malaysian Insider oleh Wong Tuck Keong

11 aktivis dapat pengampunan diraja dibebaskan.

Semua 11 aktivis terlibat dalam tunjuk perasaan terhadap rampasan kuasa di Perak pada 2009 yang mendapat pengampunan diraja daripada Sultan Perak dibebaskan pada jam 9 malam tadi.

Mereka disambut ahli keluarga yang menunggu di luar penjara Tapah sejak jam 5 petang tadi.

Berpakaian T-shirt putih dan melaungkan "Takbir" ketika melangkah keluar daripada bas yang membawa mereka ke pintu masuk penjara berkenaan, kumpulan terbabit memeluk ahli keluarga masing-masing sebelum mengambil gambar kenangan.

Setiausaha Lembaga Pengampunan Perak Datuk Razali Othman dalam satu kenyataan hari ini mengesahkan Sultan Nazrin Shah memberikan pengampunan diraja untuk 11 individu berkenaan selepas mempengerusikan mesyuarat Lembaga Pengampunan.

Beliau berkata dalam mesyuarat lembaga berkenaan pada 5 Mei lalu, sehari sebelum pertabalan Sultan Perak, hanya seorang daripada 12 penunjuk perasaan menerima pengampunan apabila mengemukakan permohonan terus dan bukannya melalui pihak ketiga.

Pada mulanya, terdapat 13 orang yang ditahan berikutan demonstrasi pada bulan Februari 2009, di luar Masjid Ubudiah di Kuala Kangsar, Perak, di mana ketika itu Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir daripada Barisan Nasional mengangkat sumpah jawatan jawatan sebagai menteri besar di hadapan Sultan Perak.

Seorang warga Indonesia dihantar pulang ke negaranya selepas dibebaskan manakala baki 12 lagi dijatuhi hukuman penjara 10 bulan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Rayuan pada bulan Mac lalu.

Mohamad Nazeer Hameed, 49, adalah satu-satunya orang yang mendapat pengampunan diraja sempena pertabalan Sultan Nazrin pada 6 Mei lalu.

Isteri kepada salah seorang aktivis, Nashita Md Noor dan beberapa ahli keluarga yang lain mengambil keputusan untuk menunggu pembebasan di penjara Tapah selepas mendapat pekhabaran suaminya diberi pengampunan diraja.

Mereka tiba pada jam 5 petang dan berbuka puasa di luar penjara sementara menunggu pembebasan itu.

Sekitar jam 10 malam tadi, Nashita memuat naik gambar suaminya bersamanya dan anaknya serta gambar 7 orang lain yang baru dibebaskan dari Penjara Tapah.

"Alhamdulillah, bebas!" tulis Nashita di laman Facebook.



ULASAN GB

Alhamdulillah dan terima kasih kepada Sultan Perak yang memperkenankan memberi keampunan kepada OKZ di atas.

Juga tidak dinafikan terima kasih perlu diberikan kepada aktivis BERSIH terutama Datuk Ambiga yang telah melancarkan kutipan sumbangan untuk membantu kelaurga mangsa sepanjang tempoh mangsa berada di dalam penjara.

Ambiga selia dana bantu keluarga 13 dipenjara

Aktivis terkemuka Datuk S Ambiga akan menyelia dana untuk membantu keluarga 13 orang yang menjalani hukuman penjara 10 bulan kerana membantah rampasan kuasa di Perak pada 2009.

Dana Friends of Perak 13 bertujuan untuk menyediakan bantuan bulanan RM2,000 bagi setiap keluarga sepanjang tempoh tersebut, kerana kebanyakan mereka yang dipenjara itu merupakan pencari nafkah dalam keluarga.

Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah dan Toh Kin Woon dari Penang Institute, juga akan turut menyelia dana tersebut.

Laman Facebook juga telah diwujudkan untuk menarik penderma untuk dana tersebut, yang dicadangkan semalam oleh pengerusi NGO Engage, Thomas Fann.

Dalam satu kenyataannya, Fann berkata matlamatnya adalah untuk mengumpul sumbangan yang mencukupi untuk menyediakan RM2,000 sebulan kepada setiap keluarga terlibat, dengan mendapatkan 520 rakyat Malaysia berikrar menyumbang RM50 setiap bulan selama 10 bulan, bagi menjana sejumlah RM260,000.

Bantuan itu akan diagihkan kepada keluarga berkenaan mulai April 2015 hingga Januari 2016, katanya.

Fann berkata sebarang lebihan dana itu akan digunakan untuk mengisi sebuah lagi tabung amanah yang akan diwujudkan, yang dikenali sebagai Dana Kebebasan.

Dana Kebebasan akan menyediakan bantuan kewangan kepada mereka yang dipenjara, didenda, dipecat atau ditarik balik keistimewaan kerana menyertai sesuatu perhimpunan.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Norazli musa x dtg jenguk ke member baru keluar penjara???

asri adnan berkata...

Dalam politik ni penuh kepelikan, selalunya yang jujur berjuang akan sengsara tetapi yang jadi pemimpin terlepas begitu sahaja. yang akan menderita akibat kena buang kerja adalah orang2 inilah tetapi pemimpin tidak pernah insaf terus menapi-apikan apa sahaja. Kesimpulannya kita berjuang ni biarlah berpada-pada kerana pimpinan kita tidak menghargai apa yang orang bawahan lakukan. Kesengsaraan kita tanggung sendiri. PAS, PKR dan DAP berpecah akibat ego dan tidak cerdik pimpinan kita, kita yang dibawah nilah yang sengsara, apa pun tarak.

Tanpa Nama berkata...



Dia orang bukan OKZ tapi OKA.

Ustad Ahmad Awang mendedahkan penglibatan Hj Hadi supaya di ujudkan Kerajaan Perpaduan UMNO-PAS namun 'usaha ' Hj Hadi tidak terhenti setakat itu malah 'usaha' Hj Hadi berjaya punahkan PR.

Mereka ialah Orang Kena Ainaya oleh PAS pro Hj Hadi.

Kepada Allah kita kembalkan.


air gunung berkata...

Tabley..kena sumpah walaa' dulu..
Hehehe

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah. Inilah sebenar pejuang2 yg jujur dlm perjuangan. Sanggup berkorban dan dipenjarakan. Salute!

Tanpa Nama berkata...

Sanggupkah Hadi dan ulamak2 Pas berkorban dan dipenjarakan dlm perjuangan menegakkan hudud di Malaysia? Tepuk dada tanya iman.

Tanpa Nama berkata...

Berani Kerana Benar pon masok Jel

Yang menghukum Orang Islam Melayu

Yang membebas pun Orang Islam Melayu

Walhal tiada sebab kena masok Jel pon

Ini Allah SWT nak bagi pahala besar mangsa Aniaya

Ber Syukur lah

Yang Menghukum tunggu masa KIOK tuk dapat balasan nya

Semua nya nak rebut hal dunia

Hal alam KIOK tak pulak di kejar kejar kan

ras abu berkata...

Allahuakbar - mulianya hati Tuanku semoga rakyat dapat berteduh dibawah payung negeri Tuanku

Tanpa Nama berkata...

kezaliman UMNO BN mmg patut halalkan darah kpd pemimpin UMNO BN

Tanpa Nama berkata...

Dengan hidayah dari allh terdapat lagi seoarng sultan yang berhati mulia yang dapat merasai keperitan hidup ayng dialami orng kena tahan.semoga diberkati apa yang sultan telah lakukan.

Tanpa Nama berkata...

cuba tgk mereka yg mengurus dana bantuan keluarga tahanan semua org bukan islam.

UG dan seumpamanya sgt cemburu dgn pemimpin PR yg hebat2 dan org bukan islam yg komitmen terhadap perjuangan. kerana itu mereka mencipta label2 dendam mereka kpd selain dpd UG PAS (umno exceptional sebb cinta dh berputik)

kita dgr tabung memali pun disapu PAS. wallahualam. apa yg UG buat utk perkara ini? mereka taktau pun, hanya tau DAP tolak hudud dan mesti diperangi. selain dpd itu semua tk penting.

islam perlu berada ditangan org professional yg beriman bijak dan luhur akhlaknya, bukan UG PAS yg sempit fikiran dan kehidupannya, rosak jiwanya, islamik sgt pakaiannya tp busuk hati penuh dendam, tidak jujur, tidak amanah, makan gaji ahli parlimen buta....dn yg paling hina adalah mengkhianati rakan perjuangan.

kalau anwar tu memang dh lama tk dipeduli walau dizalimi kali ke2.

sekarang rakan sesama jemaah pun hendak dikafirkan oleh khawarij azli.

inikah wajah yg hendak memerintah negara? tidak sekali2. nk berimamkan dia pun aku tk mau.