1 Dis 2014

Bengang Dituduh Bangang, Blogger UMNO Pula Kata Najib Yang Bangang!


Tulisan ini merujukkan kepada laporan kekesalan presiden Umno terhadap “bloggers” pro Umno yang dikatakan menghentam Umno serta kepimpinan Umno dan dalam masa yang sama – mengakui “bloggers” Umno dibayar untuk tujuan mempertahankan Umno dan mempertingkatkan partisipasi penyokong Umno dalam media alternatif dan media sosial.

Pendedahan pembiayaan ini diulas Amin Iskandar di bawah dan kegagalan blogger mempertahankan Datuk Seri Najib Razak dan Datin Sri Rosmah Mansor turut disuarakan Young Blogger – Nur Farhana Mohd Anuar sewaktu PAU 2014. Semua kritikan – teguran baik dari Najib sendiri perlu diambil secara positif.

Persoalan pendedahan pembayaran kepada bloggers PM – adalah satu pendedahan yang akhirnya mendiamkan penafian bloggers besar yang mereka tidak dibayar.

Artikel saya sebelum ini turut mengakui ada pembayaran yang dibuat, peruntukan banyak, konvensyen setiap negeri diadakan untuk bloggers, peralatan canggih – semua disediakan.

Namun – tidak salah kalau dikatakan “dengan segala peruntukan yang ada – kelengkapan yang diberi – pencapaian yang diharapkan tidak berjaya keseluruhan malah mungkin gagal dalam menangani isu, topik dan tuduhan pembangkang”.

Hari ini – persoalan mengenai blogger tersebar luas – setelah dikritik Nur Fahana Mohd Anuar dan setelah disambut presiden Umno sendiri.

Rentetan sebelum ini – kita lihat di laman media sosial – kritikan blogger turut wujud terhadap kepimpinan Umno yang mengendalikan PAU – dikatakan tidak menyediakan ruangan lengkap untuk “bloggers handalan” Umno.

Pertengkaran ini memang sedia ada dalam sirkulasi pengamal media sosial Umno.

Peperangan sesama turut ada dan tindakan – tindakan menghentam satu sama lain turut wujud. Masing-masing dalam sirkulasi “blogger” Umno mahu menjadi “blogger” nombor satu dan ukuran adalah melalui ranking pembaca.

Justeru itu “blogger Umno” berusaha mensensasikan isu – bagi galakan untuk pembaca hadir ke laman mereka – malangnya kualiti yang ada tidak menepati – usaha mendominasi pembaca secara kritikal, gagal.

Terlampau banyak “blogger Umno” yang bertindak semata-mata untuk menepati bukan sahaja kehendak Umno tetapi kehendak “political master” tersendiri.

Ada kumpulan “bloggers Umno” yang diurus mengikut teknik memandai-mandai – kepimpinan yang memegang kekuatan wang untuk semua menuruti kehendaknya dengan metodologi pertempuran yang ortodoks – dilakukan 16 tahun lalu pembangkang.

Mereka tidak mengetahui sebenarnya apa yang dikatakan mengurus persepsi dan tidak terurus dalam mainan media maya.

Kepimpinan bloggers ini – amat asyik dalam menyampaikan kicauan-kicauan yang menyeronokkan kepimpinan Umno khususnya presiden Umno yang juga perdana menteri Malaysia dan akhirnya presiden Umno dibangangkan kepimpinan bloggers itu sendiri.

Banyak yang perlu dipelajari mereka – banyak teguran dibuat kepada kepimpinan yang diberi pertanggungjawaban untuk mengendali “bloggers Umno” namun seperti biasa – dalam Umno – teguran adalah pengkhianatan kepada mereka yang akhirnya di ketepikan.br>
Tidak ada teguran sampai kepada Najib sehingga Umno tersasar dalam mainan media yang akhirnya merugikan Umno.

Ada ramai blogger Umno di peringkat bawahan sedar apa yang sebenarnya berlaku – namun untuk melakukan perang saraf menyeluruh adalah mustahil kerana cadangan dan pendapat mereka tidak akan sampai ke pucuk kepimpinan.

Akhirnya “pengamal laman media sosial Umno” tersasar dengan seronoknya – melakukan tindakan yang sekadar menceriakan ruangan maya tetapi tidak memberi kesan besar kepada mendominasi pemikiran pembaca.

Banyak isu yang boleh menjadi kekuatan kepada Umno – untuk terus mendedahkan perkara-perkara yang mampu memberi Umno loncatan politik, tapi malang ia berlalu begitu sahaja kerana urusan perang siber ini diurus pengamal politik tegar yang mahu melihat keberuntungan terhadap politik diri dahulu.

Najib – harus mula keluar dari kepompong yang ada – satu desakan dari bawahan pula setelah beliau sering mendesak yang lain untuk keluar dari kepompongan minda yang tersekat.

Buat pendekatan untuk patah semula – melihat kekurangan dan melihat semula jalan yang perlu diambil untuk memperkukuhkan media sosial dan media alternatif yang ada.

Bagi saya kedua-dua definisi ini juga kalut difahami kepimpinan Umno yang bertanggungjawab dalam melahirkan gerakan memerangi media pembangkang. Najib harus keluar dari menurunkan mandat kepada politikus yang terlampau sibuk dalam menjalankan urusan seharian dan sepatutnya melihat perkembangan laman media sosial dan alternatif dari sudut berbeza – bukan sahaja menggunakan KPI atas ranking dan jumlah lawatan.

Perebutan siapa popular tidak akan ada makna sekiranya ia tidak membantu memberi penerangan yang sepatutnya dan langkah untuk terus mendominasi minda.

Najib juga harus melihat sama ada hanya media alternatif dan sosial sahaja yang sebenarnya menjayakan kejayaan kepada pembangkang – apakah faktor-faktor konklusif lain yang membantu dan menyeluruh kan perjuangan bagi Umno untuk terus menjadi relevan.

Hari ini Najib berang dengan menggunakan – “bangang” ke atas bloggers Umno. Sebaliknya adakah Najib sanggup menerima kenyataan kalau dikatakan – Najib dibangangkan mereka yang tidak melaporkan keadaan sebenarnya.

Mungkin tulisan ini serta lain-lain penulisan seumpamanya, yang sedar kesilapan yang ada turut tidak disampaikan kepada presiden Umno yang juga perdana menteri Malaysia.

Siapa lebih bangang. Mungkin Umno perlu – kepimpinan tertinggi Umno mula mendengar suara di luar kotak dahulu, membuat pengiraan semula , berpatah balik serta evaluasi semula – dalam keadaan masa yang masih ada sungguh pun sedikit.

Mungkin kesedaran perlu ada dan Najib harus memulakan langkah untuk mendengar semua pandangan – sebelum terikat dengan mem-bangang-kan keseluruhan industri bloggers yang wujud dalam Umno. Jangan sampai akhirnya – semuanya jatuh bangang dan bengang terhadap Umno.
~ Anuar Mohd Nor

Di mata Najib, blogger pro-Umno serang Umno ‘bangang’

Antara yang menarik dalam ucapan penggulungan Datuk Seri Najib Razak semalam adalah apabila beliau mengatakan blogger pro-Umno yang menyerang kembali parti Melayu itu sebagai “bangang”.

Menurut presiden Umno itu, blogger-blogger ini seharusnya memfokuskan serangan kepada parti-parti pembangkang kerana mereka harus ingat siapa yang membiayai mereka.

“Bloggers kita ini cari makan dengan siapa? Pergilah tembak pembangkang.

“Itu cara kita hendak menang dalam peperangan. Jangan perang sesama sendiri. Tidak masuk akal. Bangang,” katanya semasa berucap di Perhimpunan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur semalam.

Selain menyerang kembali blogger-blogger yang mengkritik Umno ini, Najib sebenarnya secara tidak langsung memberikan pendedahan terbuka partinya membiayai kumpulan ini.

Sekian lama blogger-blogger pro-Umno ini menafikan mereka dibiayai (walaupun sudah menjadi rahsia terbuka) untuk mempertahankan kerajaan daripada serangan di media sosial, ucapan Najib semalam secara tidak langsung memberi “peluru” untuk golongan ini diserang di media sosial.

“Pecah tembelang....“Bloggers kita ini cari makan dengan siapa? Pergilah tembak pembangkang. Itu cara kita hendak menang dalam peperangan. Jangan perang sesama sendiri. Tidak masuk akal. Bangang,” BANGANG... BANGANG... BANGANG... BANGANG... HA HA HA,” tulis pengguna Facebook bernama Kassim Baba.

Sementara pengguna Facebook Mat Indra pula menulis: “Hahaha blogger Umno cari makan rupanya... upah tak cukuplah tu Datuk Najib. Up lah sikit.”

“MasyaAllah londeh aib sendiri akhirnya! Ingatkan cerdik... kalau ye pun, PM jangan londeh dalam perhimpunan agong yang semua orang tengok! Mak aii... ingat lepas ni lagi ganas pula blogger serang balas! Hehehe,” tulis pengguna Facebook yang menggunakan nama Biaq Betoi.

Di Twitter @AbdMalekHusin menulis: “Bukan kita yang kata, Presiden Umno yang kata, "Blogger Umno bangang!" ♫ Beginilah nasib diriku yang malang... oh Tuhan ♫.”

“Sebelum tidur nak peringat sekali lagi ye 'Blogger pro-Umno ni BANGANG!!' - kata #NajibRazak . Selamat malam,” tulis @RoslanKz di Twitter.

Dari segi sejarahnya, Umno dan Barisan Nasional (BN) mula memfokuskan untuk mempunyai pasukan bloggers selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 2008 kerana merasakan mereka hilang majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat apabila meninggalkan dunia siber.

Selepas itu, selain mempunyai pasukan bloggers, pimpinan-pimpinan Umno dan BN juga mula membuka blog kerana kepercayaan mereka akan mendapat sedikit “saham” sokongan daripada pengguna Internet yang sebelum ini hanya dimanfaatkan pemimpin pembangkang.

Namun keputusan PRU13 menunjukkan sebaliknya, BN hilang majoriti lebih besar apabila hanya berjaya memenangi 133 kerusi Dewan Rakyat berbanding 140 kerusi pada PRU12.

Lebih parah lagi, buat pertama kalinya BN kehilangan undi popular kepada Pakatan Rakyat (PR).

Mempunyai pasukan bloggers yang besar tidak memberi kelebihan kepada BN. Apa lagi ketika PRU13, blog sudah tidak lagi relevan berbanding Facebook, Twitter dan YouTube.

Dan blogger upahan tidak mempunyai semangat juang tinggi berbanding yang berjuang kerana kepercayaan mereka. Blogger upahan tidak akan bekerja jika upah tidak turun.

Mungkin sudah sampai masanya Umno berhenti membuat pembaziran membayar bloggers yang tidak banyak membantu mereka memenangi pilihan raya.

Lebih baik Umno berubah mengikut peredaran zaman.

Umno mula ditinggalkan hari ini kerana golongan tua sudah mula pupus dan golongan muda semakin maju pemikiran mereka.

Mana-mana parti sekalipun jika tidak mengikut peredaran zaman sudah pasti akan ditinggalkan kerana dianggap “bangang” oleh masyarakat.
– Amin Iskandar/TMI


ULASAN GB

GB dah ulas semalam, petikan:

Terungkap dan terbongkar satu rahsia besar: BAHAWA blogger-blogger macai UMNO ini dibayar. Kenyataan Najib di atas telah mengesahkannya.

Akhirnya Najib bengang lantas menuduh mmacai-macai itu BANGANG.

Sebenarnya, Najiblah dan sekalian pemimpin UMNO sama bangangnya, mengupah si bangang sebagai macai... demikianlah apabila hukum kebenaran dan keadilan berjalan...







16 ulasan:

Awanama berkata...

assalam gb,

umno dah nak pupus, kesian.
najib patut ada idea sendiri dan bukannya bergantung kpd sang kutty yg banyak membaham duit petronas kerana petronas xpernah diaudit.
cara yg terbaik untuk najib bagi pukulan maut kepada sang kutty ialah dengan memberi royalti minyak kpd kerajaan negeri kelantan.
dengan cara itu baru ramai org respek sama lu najib.

Awanama berkata...

As Salam
Sepatah Perkataan Bangang dari seorang Perdana Menteri lebih bermakna dari perkataan seribu orang blogger pakatan Rakyat...fikir fikirkan lah maknanya ye...

Awanama berkata...

Kita semua wajib yakin kpd janji Allah setiap perbuatan baik dibalas baik dan perbuatan jahat dibalas jahat...Allah juga menjanjikan setiap perbuatan jahat yg dilakukan akan dibalas sedikit dahulu azabnya di dunia sebelum azab yg lagi pedih di Akhirat...mungkin bahagian azab yg sedikit itu sudah mula dirasai oleh UMNO...Moga cpt2 lah insaf sementara pintu taubat masih terbuka...

Amuraria berkata...

kah kah kah boleh jadi semua blogger yakpur kamjat kolom bangang tu belajar dari papa mereka yang bernama papagomo kot ! kah kah kah ABU sampai mati !

Awanama berkata...

ada masyuk ada sokongan.

takde masyuk, sorry blogger umnu nk bela umnu.

tp susah utk membela kebathilan sebb rakyat bukan bodoh.

lawan hujah dan fakta dgn PR pasti byk yg umnu tewas, sebb kebenaran pasti menang.

akhirnya maka dibuatlah akta hasutan yg pasti akan berat sebelah.. pasti.

Awanama berkata...

Oh Bangang
Oh Bangang
Mengapa bloger umno bangang

Macamana bloger umno tak bangang
sebab dalam umno semua nya bangang


Bangang pun bangang lah
Di bayar upah pun untuk kebangangan yang ada

Mengaku tak dibayar upah satu hal
Mengaku pulak menulis demi agama bangsa dn kebenaran Sekarang jawab lah tuduhan Najib demi agama bangsa dan kebenaran

Awanama berkata...

Lahanat membela lahanat ; itu lah UMNO dan Blogger UMNO nya... kedua dua jenis lahanat mentedarah harta rakhyat siang malam buat kerja kerja dajjal.

Orang orang Melayu mana ada duit , rata rata miskin harap kan BR1M dari cukai orang orang Cina.

Bila bebudak bahalol ber temu , mereka hanya cakap cakap sampah. Itu lah yang berlaku di PAU14 yang lalu.

apa lagi yang bijak bebudak bahalol boleh bincangkan melainkan pasal betina seks hasut Cina dan kerja kerajaan gaji buta.

itu saja.

Awanama berkata...

2X5, 5X2.......

nursukma berkata...

Hmmmm .. BODOH BANGANG bloggers umno

Awanama berkata...

Marah orang bangang ni tak ke mana pun
Dah bersedia dari awal untuk terima semua ini Pusing cerita nanti selepas pertemuan dengan pemimpin umno keluar lah statement bahawa keberanian najib menegur keras bloger umno telah menyedarkan bloger untuk lebih perkasa memperjuangkan hak orang melayu

Up tetap Up !

Awanama berkata...

Bangang tetap bangang ..... hahaha diperbangangkan!

Awanama berkata...

Mari kita nyanyi ramai-ramai.

Si Luncai terjun dengan labu-labunya.
Biarkan! Biarkan!

Umno dengan bloger bangangnya.
Biarkan! Biarkan!

Blogger Umno bangang-bangang belaka.
Biarkan! Biarkan!

Didokong oleh bos-bos bangang juga
Bangang Super! Bangang Super!

Awanama berkata...

Kalau dah bangang berbayar kejap je marah nye Lepas ni up lah lagi


Pemimpin PR kena serang baik dari bloger umno atau dari pro PR mereka tetap mwnjawab sebaik yang boleh

Najib dan umno kena serang dari bloger pro PR di suruh bloger umno yang pertahankan mereka

Siapa yang pertahankan Najib dan umno bila yang menyerang mereka ialah bloger umno sendiri

Kisahnya yang terbangang sekali bukan bloger umno

Unknown berkata...

tidak tertahan perasaan "gembira" ibarat mendapat sesuatu yg diidamkan sekian lama..demikianlah sifat sombong dan jahil golongan yg "menyangka" sedang meniti jln kebenaran ..malangnya tiada seorangpun dari kalangan puak yg sombong lagi megah ini menyedari betapa mereka telah lama terjerumus kedlm sifat kufur nikmat.. tiada mereka melihat "bencana" yg besar sedang menanti pada kuasa yg telah diperolehi dan mungkin akan dididakap di masa akan datang...kelak pasti kamu akan mencela diri kamu sendiri seperti mana kamu mencela sipemerintah..adapun para kepimpinan yg khianat itu pastilah akan dituntut oleh para pengikutnya ...jika kamu terus menyemai dan membajai sifat kufur nikmat pada para pengikutmu yg malang ini..

Awanama berkata...

Blogger adalah tempat untuk meluahkan kebenaran bukan fitnah beb. Lu blogger UMNO sebab lu sebar benda pun atas dasar dibayar bukan atas dasar nak luahkan kebenaran sebab itulah kebanyakkan orang tak caya lu punya cakap beb.

KEWUJUDKAN BLOGGER PEMBANGKANG INI TAKKAN AKAN WUJUD PUNYA KALAU MEDIA ARUS PERDANA BERSIKAP ADIL DENGAN TIDAK MEMILIH BULU. TAPI MALANGNYA SEMUA MEDIA ARUS PERDANA BERSIKAP MEMILIH BULU SEBAB ITU WE ALL TERPAKSA BERGANTUNG DENGAN BLOGGER WALAUPUN KEBERANGKALIAN WUJUDNYA FITNAH ADALAH TINGGI UNTUK BALANCEKAN MAKLUMAT DARI PUAK KERAJAAN DENGAN PR. I TAK TAKSUB DENGAN SIAPA - SIAPA PUN TAPI MAKLUMAT MESTI DILIHAT - LIHAT DARI DUA PIHAK BUKAN SATU PIHAK SAHAJA. CUMA SEKARANG INI BANYAK INFO DARI UMNO ADALAH AUTA BELAKA BUT INI BUKAN BEMAKNA DARI PR SEMUANYA FAKTA BELAKA. IS UP TO YOUR ALL TO JUDGE DAN JANGAN JADI MANGSA MAINAN POLITIK DIAORANG TAK KIRA DARI PR ATAUPUN UMNO. REMEMBER POLITIK INI BANYAK TIPU MUSLIHAT.

Unknown berkata...

politik tidak kotor..tidak juga penuh tipu muslihat..ia adalah kuasa ..maka pandulah ia (politik) supaya menurut pada syariat semampu mungkin..apa pun kamu beruntung kerana tidak merosakkan akal fikirmu..dari golongan macam kamulah akan muncul generasi yg lebih baik...dan dari merekalah akang hadir generasi yg lebih mulia...generasi kita hampir "menjual" hak dan darjatnya semata2 mabuk pada kuasa...