26 Jul 2014

[VIDEO] Air Algerie Ditemui Sudah Hancur Berkecai


Pihak berkuasa berkata pada hari Khamis mereka menjumpai bangkai pesawat Air Algerie selepas terhempas di utara Mali, sewaktu perjalanan dari Burkina Faso ke Algeria. Ia telah hancur berkecai dan tiada jiwa yang selamat.

Pesawat tersebut membawa 116 penumpang dan anak kapal yang mana hampir separuh daripada mereka adalah warga Perancis, lapor Reuters.

Laporan itu menyebut, pegawai penerbangan serantau berkata mereka terputus hubungan dengan pesawat AH5017 penerbangan kira-kira jam 0155 GMT pada Khamis, kurang sejam selepas berlepas, ekoran permintaan juruterbang untuk menukar laluan kerana cuaca buruk.

Agensi itu juga melaporkan, dua jet pejuang Perancis Mirage dan helikopter Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengambil masa yang lama menjejaki bangkai pesawat McDonnell Douglas MD-83 itu jauh di utara Mali, kawasan yang bertaburan pejuang militan Islam dan pemisah Tuareg.

Stesen televisyen Mali melaporkan bangkai pesawat itu ditemui antara bandar Gossi dan sempadan Burkina Faso.

Tentera Perancis telah menuju ke kawasan pedalaman di Mali semalam untuk mengawal kawasan dimana pesawat Air Algerie terhempas.

Presiden Perancis Francois Hollande berkata tiada mangsa yang terselamat dalam nahas pesawat MD-83 tersebut, yang hilang dari radar kurang daripada satu jam selepas berlepas awal Khamis dari modal Burkina Faso itu, Ouagadougou, untuk menuju ke Algiers.

Pesawat jet ini - yang dimiliki oleh syarikat Sepanyol Swiftair dan disewa oleh syarikat penerbangan perdana Algeria - mempunyai 110 penumpang dan enam anak kapal di atas pesawat.

Bercakap selepas mesyuarat mengenai tragedi tersebut, Hollande juga mengumumkan bahawa salah satu daripada dua kotak hitam pesawat telah ditemui dalam bangkai, di rantau Gossi yang berhampiran sempadan dengan Burkina Faso. Ia dibawa ke bandar Mali utara Gao.












IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI




Tiada ulasan: