3 Feb 2014

[VIDEO] Video Lawak Teresa Kok Sindir Rosmah Sebabkan UMNO Meroyan

Video CNY Teresa Kok cetus kontroversi

Apa yang mengundang gelak ketawa dalam video ucapan Tahun Baru Cina oleh ahli parlimen Seputeh Teresa Kok mengundang satu lagi kontroversi antara kaum.

Kali ini, naib pengerusi DAP itu, yang sebelum ini secara salah dituduh mengkritik seruan azan, dituduh "biadap" dan "menghasut kebencian kaum".

Dalam video yang dimuatnaik di laman web beliau Isnin lalu, Kok memainkan watak sebagai hos dalam acara bual bicara dengan menemuramah panel pakar tentang apa yang diharapkan dalam Tahun Kuda.

Mereka yang melakonkan pakar itu ialah - Brother Wai, lelaki mudah tersentuh dan mengalirkan air mata; Puan Jit, wanita gemuk berambut besar yang suka barang kemas dan beg tangan, dan Cik Yan Yan, pakar dalam pelancongan dan Feng Shui.

Nasihat pakar-pakar tersebut antaranya melibatkan beberapa isu termasuk keselamatan, kekayaan, pendidikan dan ekonomi, menjadi topik dengan anekdot biasa kepada rakyat Malaysia .

Antara lain, merujuk kepada cincin berlian, beg tangan berjenama dan hartanah di New York dan juga beberapa bahan berita lain yang berkaitan pelancongan dan pendidikan vernakular.

Walaupun tidak secara langsung, penonton video 'Onederful Malaysia CNY 2014' Kok mungkin mengaitkan ini kepada kegemaran Rosmah membeli barangan mewah dan pembelian pangsapuri oleh Riza Shahriz Abdul Aziz di New York bernilai RM100 juta. -mk


Video 'Onederful': Teresa enggan mohon maaf


SHAH ALAM - Ahli Parlimen Seputeh, Teresa kok hari ini menegaskan beliau tidak akan memohon maaf sekali gus mempertahankan video sempena Tahun Baharu Cina yang dilakonkannya hanya sebagai lawak jenaka yang disasarkan kepada kaum Cina.

Menurutnya, video sempena sambutan Tahun Baharu Cina itu merujuk kepada isu semasa dan tidak berniat untuk memburukkan mana-mana pihak.

"Minta maaf? Siapa makan cili dia terasa pedas.

"Video itu dalam dialek Mandarin dan Kantonis, saya tujukan untuk golongan yang faham bahasa itu.

"Saya juga hanya lakukan untuk tujuan lawak jenaka sempena Tahun Baru Cina, jangan serius sangat, ia hanya (watak) khayalan," katanya kepada Sinar Harian Online.

Semalam, Pemuda Umno Wilayah Persekutuan mengecam tindakan Teresa ekoran penerbitan video berjudul 'Onederful Malaysia CNY 2014' yang disifatkan berunsur hasutan, mengancam perpaduan dan keharmonian negara ini.

Ketua Pemudanya, Mohd Razlan Muhammad Rafii berkata, pihaknya mengutuk tindakan Teresa itu yang dianggap biadab.

Mohd Razlan berkata, video berdurasi 11.39 minit itu mungkin dilihat sebagai jenaka oleh sesetengah pihak, bagaimanapun, ia tidak sepatutnya dilakukan oleh ahli Parlimen.

“Kami mengutuk video ini yang bersifat perkauman. Kami kecam video ini yang boleh menggugat keharmonian rakyat,” katanya.

Pandangan sama turut dikongsi oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

"Saya berharap sungguh agar tindakan diambil tentang perkara ini. Keselamatan di negara ini antara perkara yang cukup penting," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Tahun Baharu Cina anjuran Parti Liberal Demokratik (LDP) di sini hari ini.
- SH




ULASAN GB

GB tak nampak ada isu perkauman di situ - ia hanyalah royanan golongan orang "yang terasa pedas kerana termakan cili" sepertimana kata Teresa.

Yang dibangkitkan oleh video berkenaan hanyalah isu-isu semmasa yang telah diketahui oleh seluruh rakyat di negara ini.

Hukum kebenaran dan keadilan berjalan - lagi dihebohkan lagi tersebar luas video berkenaan dan masyarakat boleh membuat penlaiannya. Memang tak wujud isu perkauman sepertimana yang digembar-gemburkan oleh UMNO.

Laporlah seberapa banyaknya. Siasatlah. Akhirnya sama macam "kes azan" dulu. Akhirnya Khir Toyo yang terpaksa meminta maaf dan membayar Teresa sejumlah wang kerana memfitnahnya.

7 ulasan:

Awanama berkata...

'liked', bagus. video ini langsung tidak menyentuh perihal agama Islam dan bangsa melayu amnya. hanya menyentuh mengenai isu2 semasa.

Awanama berkata...

Video GONG HEE FATT CHOY yang terbaik !!!!!

Siapa yang Kentut , dia yang Bau Busok nya....

Ini video CNY tak de hal melainkan orang bahalol benggap saja nak buat isu.

Pergi kentut dalam jamban dan bau kentut sendiri sampai pening dulu , baru cakap najis lembu kondo busok !!!!

Andre Irwan berkata...

Satu penerbitan yang JITU, TEPAT dan PEDAS tanpa unsur perkauman dan agama.
Peribahasa baru yang disyorkan.
Dulu .... jimat sikit-sikit, lama-lama jadi BUKIT.
Sekarang .... jimat sikit-sikit, lama-lama jadi DIAMOND.
Bagi aku, Siapa yang makan cili, dia terasa pedasnya harus ditukar kepada Siapa yang makan tahi, dia terasa akan baunya.
Tahun Baru ni jangan pakai baju bersih sangat, terutama baju yang berwarna kuning. Lebih baik makan baju merah (kan warna ni kesukaan orang Cina).
Kaki ampu dan jilat pungkok dah mula bersuara ... mulut berbau busuk bukan kerana makan petai atau genuak tapi tahi kuda.

Awanama berkata...

they're so creative, very entertaining.

paling best bukan cakap merapu tapi cakap tentang suasana malaysia.

jaga2 nnti makcik felda dgn makcik kubang pasu kata cina pergi balik tongsan, cina derhaka. makcik2 brim sgt tinggi patriotiknya.

Awanama berkata...

So Bagussss......Tidak perkauman pun. Memang siapa yang makan cili dia terasa pedasnya. Nih memang Kak Senah naik meroyan menontonnya.....

Awanama berkata...

bodoh la kalau rosmah terasa .bukan dia sorang je yg ade rambut sarang tebuan dan pakai beg tangan dan suka barang kemas. ramai pompuan mcm tu...

cuma pompuan yg rambut kembang suka pakai beg tangan dan cincin berharga puluhan juta duit rakyat....mmm.. memanglah rosmah sorang.

ada 1 karaktor lupa dibuat iaitu seorg 'wanita' sedikit botak bergincu merah menyala sedang menjual kangkung. kenal ke? diam2 udah le

Awanama berkata...

Pelik la time CNY...tak ada pula harga barang naik...
time Raya ada je yang naik...??