12 Feb 2014

[EDISI KEJAM - BERGAMBAR 18SX] "Saya Cuba Lawan Ketika Payudara Diseterika"

Pembantu rumah warga Indonesia, Nirmala Bonat memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa dia cuba melawan apabila majikannya, Yim Pek Ha meletakkan seterika panas pada payudaranya, 10 tahun lepas.

Nirmala, 29, berkata demikian ketika disoal peguam Chan Vy Sing, yang mewakili Yim dan suaminya, Hii Ik Tiing dalam perbicaraan hari kedua kes saman yang difailkan terhadap mereka kerana mendera dan mencederakannya dengan seterika dan air panas.

Nirmala berkata dia juga sempat memegang tangan suri rumah itu dan tindakannya menyebabkan kedua-dua belah tangannya turut terkena pada seterika berkenaan, namun dia tidak cuba mengambil seterika itu daripada tangan Yim.

Jawapan ibu kepada dua orang anak lelaki itu dipertikai peguam Chan kerana di prosiding terdahulu di Mahkamah Sesyen di sini, Nirmala menyatakan dia hanya berdiri dan mengikut arahan serta tidak melawan ketika Yim meletakkan seterika pada payudaranya.

Nirmala juga tidak bersetuju apabila Chan menyatakan apa yang diceritakannya pada mahkamah hari ini adalah bercanggah dengan apa yang diceritakan lapan tahun lepas ketika prosiding di Mahkamah Sesyen.

Wanita itu juga tidak dapat mengingati sama ada dia ada memberitahu pihak polis mengenai kecederaan pada tangannya, selain tidak dapat mengingati sama ada luka itu dimaklumkan kepada dua orang doktor yang pernah menemubualnya.

Chan: "Saya cadangkan kamu menganggap luka pada tangan akibat terkena seterika adalah tidak penting dan disebabkan itu kamu tidak memaklumkan perkara ini dalam laporan polis yang dibuat pada 2004?"

Nirmala: "Saya tidak bersetuju."

Chan: "Saya cadangkan jawapan yang diberikan oleh kamu dalam pernyataan saksi di mahkamah hari ini bahawa kamu cuba menghalang Yim daripada meletakkan seterika panas dengan kedua-dua belah tangan hanyalah rekaan bagi menuntut ganti rugi dalam kes saman kamu?"

Nirmala: "Saya tidak bersetuju."

Wanita Indonesia itu juga tidak bersetuju dengan Chan apabila peguam itu berkata dia (Nirmala) pernah memberitahu majikan bahawa luka pada tangan itu berlaku akibat tidak disengajakan olehnya.

Pada 28 Jan 2010, Nirmala memfailkan saman terhadap Yim, 46, dan Hii, 48, selepas mendakwa didera dan dicederakan beberapa kali oleh Yim, antaranya dengan menggunakan seterika panas yang dilekapkan pada badannya pada Jan 2004.


Wanita itu, yang diambil bekerja sebagai pembantu rumah kepada pasangan terbabit yang tinggal di Villa Putera, Jalan Tun Dr Ismail di sini pada Sept 2003, mendakwa Hii pula telah gagal menghalang isterinya daripada mencederakannya serta gagal memberikannya rawatan perubatan yang sewajarnya.

Nirmala menuntut ganti rugi am bagi kesakitan dan penderitaan yang dialaminya serta ganti rugi khas lebih RM40,000 bagi kehilangan pendapatan, perbelanjaan perubatan dan perbelanjaan lain yang akan ditaksirkan oleh mahkamah.

Pada 1 Okt 2012, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang menjatuhi hukuman penjara 12 tahun terhadap Yim, yang didapati bersalah atas tiga pertuduhan mencederakan Nirmala.

Perbicaraan di hadapan Hakim Siti Khadijah S.Hassan Badjenid bersambung hari ini. - Bernama

'Saya tak dapat menyusu anak, cedera payudara'


Pembantu rumah warga Indonesia, Nirmala Bonat hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi di sini bahawa dia tidak dapat menyusukan anaknya akibat kecederaan pada payudara selepas didera majikannya, sepuluh tahun lepas.

Nirmala, 29, dalam pernyataan saksinya berkata dia tidak dapat menyusukan kedua-dua anak lelakinya, masing-masing berumur empat tahun dan setahun ketika mereka masih bayi akibat kecederaan yang dilakukan Yim Pek Ha selaku defendan pertama, pada kedua-dua belah payudaranya.

Nirmala berkata kejadian itu berlaku sekitar Mac atau April 2004 selepas dia diminta Pek Ha supaya membuka coli dan baju sebelum meletakkan seterika panas pada payudara di sebelah kiri dan kanannya apabila baju yang digosoknya menggunakan seterika kurang licin.

"Saya mengalami parut akibat daripada kecederaan itu dan disebabkan kejadian tersebut saya mengalami tekanan emosi serta takut untuk bekerja," katanya dalam perbicaraan hari pertama kes saman yang difailkan terhadap Yim dan suaminya, Hii Ik Tiing kerana mendera dan mencederakannya dengan seterika dan air panas.

Ibu dua anak dari Desa Tuapakas di Kota Kupang, Indonesia itu berkata selain dicederakan dengan seterika panas, defendan pertama juga menyimbah air panas pada paha kanannya dan memukulnya sehingga menyebabkan kecederaan pada dahi, bibir dan hidungnya.

Dalam pada itu, wanita Indonesia itu berkata dia diminta oleh defendan pertama untuk menandatangani diari yang telah ditulis olehnya (defendan pertama) mengandungi barang-barang yang dikatakan telah dirosakkan oleh pembantu rumah itu termasuk baju, cawan, pinggan dan mangkuk.

"Defendan pertama yang menulis kandungan dalam diari itu dan saya diminta menandatanganinya," katanya ketika menjawab soalan peguam M. Kavimani, yang mewakilinya.

Namun, Nirmala berkata barang-barang yang rosak itu tidak disengajakannya dan seingatnya ada baju yang rosak semasa dia menggosok baju berkenaan menggunakan seterika.

Sementara itu, Nirmala tidak bersetuju dengan cadangan peguam Chan Vy Sing, yang mewakili Pek Ha dan suaminya bahawa dakwaan dia didera oleh defendan sebenarnya tidak pernah berlaku kerana dia tidak pernah melarikan diri atau menghubungi agensi pekerjaan sekiranya didera, meskipun mempunyai peluang untuk berbuat demikian.

Nirmala juga tidak bersetuju dengan cadangan Chan bahawa kecederaan yang dialaminya adalah akibat perbuatannya sendiri dan bukan orang lain.

Pada 28 Januari 2010, Nirmala memfailkan saman terhadap YPek Ha, 46, dan Ik Tiing, 48, selepas didakwa didera dan dicederakan beberapa kali oleh Yim, antaranya dengan menggunakan seterika panas yang dilekapkan pada badannya pada Januari 2004.

Wanita itu, yang diambil bekerja sebagai pembantu rumah kepada pasangan terbabit yang tinggal di Villa Putera, Jalan Tun Dr Ismail di sini pada September 2003, mendakwa Hii pula telah gagal menghalang isterinya daripada mencederakannya serta gagal memberikan rawatan perubatan yang sewajarnya kepada dia.

Nirmala menuntut ganti rugi am bagi kesakitan dan penderitaan yang dialaminya serta ganti rugi khas lebih RM40,000 bagi kehilangan pendapatan, perbelanjaan perubatan dan perbelanjaan lain yang akan ditaksirkan oleh mahkamah.

Pada 1 Oktober 2012, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang menjatuhi hukuman penjara 12 tahun terhadap Yim, yang didapati bersalah atas tiga pertuduhan mencederakan Nirmala.

Pek Ha, yang kini berada di Penjara Kajang turut hadir pada prosiding hari ini, diiringi pegawai penjara dalam keadaan tangannya bergari.

Perbicaraan di hadapan Hakim Siti Khadijah S.Hassan Badjenid bersambung.
- Bernama


8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aduuuuhhhhh

bangsatnya majikan!!!!

Tanpa Nama berkata...

Kes ni dah 10 thn beb. Kpd kerajaan munafikun UMNO, lu tahu tak makin lu lengahkan makin kerajaan indonesia dan rakyat indonesia nak pertikaikan tahap keselamatan di m'sia.

Jangan kerana kes kecil begini kerajaan indon akn panggil balik semua kedutaannya di malaysia dan time tu satu dunia akn tahu ceritanya nanti. Fikirkanlah.

XUMNO berkata...

Kenapa tak di seterika pula badan dan tetek nyonya yang kejam tersebut sebagai hukuman timbalbalik supaya dia pula merasa bagaimana azab yang ditanggung oleh mangsa!! Peguam bela tak perlu cuba pusing2 cerita, pandang pada gambar2 penyiksaan tersebut dan tunjukkan pada bini dia sendiri cukuplah.

Tanpa Nama berkata...

1. Saya tak setuju jika Nyonya YimPekHa disubat ke penjara tanpa dicucuh dengan seterika panas pada kopeknya

2. Jika Nyonya YimPekHa menang kes ini, itu loyar Chan harus menerima balasan dicucuh seterika panas di kepala butohnya

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punya peguam chan...ada ke orang sengaja nak cederakan diri sendiri dgn letak sterika kat payudara sendiri...ini sistem kafir terus nak bela walau sudah terbukti si cina bangsat tu salah..anggota tubuh yg cacat mana boleh diganti..patutnya kes ini boleh disaman sehingga 1bilion biar padan dgn muka cina bangsat tu...

mat sterika berkata...

nie majikan.tak berguna.rupa manusia tapi akal binatang.bodoh.baghal.bangang.meh kita pakat sterika dia plak.dan laki.dia plak kita jentik telo sorang sekali.mau mamphos apek tu.

Tanpa Nama berkata...

ini kes dah 10 tahun mana boleh ingat semuanya bodoh itu peguam bela bukti dah jelas bangang jgan le buang masa hakim dan mahkamah klu brani buat berani lah tanggung risiko lain kali ada hati perut sikit itu nyonya sial patut kasi sula lagi baik biar sampai mampos bru adil hukum nya...

Tanpa Nama berkata...

When people are sitting at home and need to find something funny to watch, look through the
comedy movies inside streaming portion of Netflix to locate something
that fits the bill. If the download takes long,
you might have to maintain your computer on for a serious while.
All you should do is find a motion picture listing website this way and will also be capable to get the movies you desire
when you would like them.

Feel free to visit my blog post :: gran turismo 6 best cars