12 Dis 2013

R4BIA Semakin Tersebar Bukti Bahawa Penentang Kudeta Semakin Ramai


Kaherah. Sebuah akhbar UK, The Guardian menyebutkan bahawa semakin meluasnya simbol R4BIA menunjukkan tentang penolakan rakyat Mesir terhadap kudeta militer semakin meluas. Hal ini seperti dimuatkan dalam akhbar berkenaan pada edisi Selasa (10/12/2013) yang lalu.

Penguasa kudeta selalu melakukan usaha membenteras simbol ini. Namun semakin ia diperangi, ia menjadi semakin meluas. Hal ini membuktikan pembohongan tentera kudeta bahawa aksi kudeta mereka mendapatkan dukungan yang luas dari rakyat.

Terakhir, Khalid Bakara, seorang pelajar berumur 15 tahun telah ditangkap dan ditahan bersama tahanan dewasa selama 16 hari, tanpa ada pengadilan. Bakara ditahan hanya kerana membawa sebarang pembaris bergambarkan simbol R4BIA. Tindakan penguasa yang sewenang-wenang kepada pelajar ini hanyalah ugutan untuk menakuk-nakuti para pelajar agar mereka tidak lagi mendukung Presiden Mursi.

Sebelumnya pihak penguasa juga melarang bermain pemain sepakbola Ahmad Abdu Zhahir setelah menunjukkan simbol R4BIA selesai menjaringkan gol semasa pertandingan final Liga Champion Afrika. Malah Abdu Zhahir dijual oleh kelabnya.

Juara kungfu juga ditahan kerana aksi yang sama ketika menerima pingat emas didalam kejuaraan kungfu di Rusia. Yang tidak kurang menggemparkan adalah 21 mahasiswi gerakan “7 Pagi” yang dijatuhi hukuman penjara 11 tahun di kota Iskandariah.

Peguam Bakara, Amru Abdul Maqsud, menyatakan bahawa kasus anak guamnya bebas dari politik. Menurutnya, penangkapan Bakara bertujuan menekan pendukung Presiden Mursi agar tidak lagi melakukan demonstrasi menentang kudeta. Apalagi di daerah asal Bakara, Balthim, yang terjadi demonstrasi hampir setiap hari.

Abdul Maqsud menyebutkan, Bakara dituduh berhubungan kepada Jamaah Ikhwanul Muslimin yang dilarang, menjelek-jelekkan tentera, dan provokasi untuk melakukan kekerasan. Tapi di waktu yang sama, menahan anak di bawah umur bersama para tahanan dewasa adalah satu kejahatan yang diancam hukuman seperti tercatat di dalam undang-undang.

Tiada ulasan: