18 Okt 2013

Sketsa Renungan Untuk "Pembela" Kalimat ALLAH


Sketsa di atas GB kutib dari lamanweb sosial. Ia mudah difahami.

Jika orang bukan Islam dihalang dari menggunakan perkataan Allah, bererti, kita semacam mengiyakan ada tuhan lain selain Allah iaitu tuhan tokong dan sebagainya tempat manusia memohon seperti yang dicatatkan di dalam sketsa tersebut.

16 ulasan:

Awanama berkata...

Allah milik org Islam
Nak tanya God milik siapa

Andre Irwan berkata...

Dalam maknanya dan mantiknya. Hanya yang faham saja akan faham kecuali yang buat-buat faham.

Awanama berkata...

Sekarang nampak sudahkan kenapa TGHA menyatakan pendirian kalimah Allah boleh digunakan oleh orang bukan Islam tetapi tidak boleh disalahgunakan.

Kalau ada juga orang masih tak faham, saya tak tahu nak cakap macammana kerana sketsa diatas sudah beri contoh yang jelas.

Awanama berkata...

PUAK SEBELAH MANA YG BERSUNGGUH SGAT TU! KLU TENTANGAN DTG DARI UMNO, ALMAKLUM SAJA MANA ADA YG CERDIK...XCAYA CER TANYA? MAHKUTY.

Awanama berkata...

Bapa nabi nama hamba Allah.nabi belum di lahirkan

belang berkata...

Apa yg bengap sgt nak paham. Nak sebut nama Allah aw tak siapa yg marah. Masa Samy Vellu sebut "Ini Tuhan Allah punya kuasa", takde umat islam yg rasa tersinggung. Yg kristian dok sobuk ni bukan sebab nak guna kalimah Allah tu kat mulut tapi dlm bible. Kalimah ni nak digunakan untuk refer tuhan dalam bible. Maksudnya dalam bible kristian berbahasa melayu trinity disebut Allah dan tuhan anak. Ini yg jadi isu. Nik aziz kata boleh pakai asal tidak salah guna. Kat mana yg tak salah gunanya kalau dalam bible tu Allah ada anak? Cuba cerita dekat mana dalam bible yg kalimah Allah ni takkan disalahguna?

Awanama berkata...

Kalau saya katakan... alam ini termasuk langit dan bumi serta isi kandungannya termasuk manusia sama ada muslim dan non muslim ADALAH MILIK ALLAH..ada tak sesiapa berani mempertikaikan kenyataan saya ni...

Awanama berkata...

Dah habis sgt ke baca Al-Quran sehingga nak gi baca bible?

Awanama berkata...

Seme kat sini tulis yang betul, sebab takat tu je yang hampa faham nak kata salah pun tak boleh sebab tahap pikir hampa dah mcm tu, so kalau tak bleh trima pendapat org lein p la tanya org yang tinggi ilmunya dan beramal dgn ilmunya dan baik akhlaqnya kalau tak bleh trima juga astaga byk byk minta tuhan yg kita yakin bagi kita faham

Awanama berkata...

Maksud ko, kalu dia sebut kat mulut, dia refer Allah yg bkn dari bible ke..

Awanama berkata...

Kenapa sampai menyatakan Allah itu milik orang Islam sedang istilah memiliki itu hanya hak Allah. Jadi jika Allah milik orang Islam, siapa pula hamba?

Awanama berkata...

Simple mantique, org kapir sembah berhala, boleh ke org Islam redha, sokong dan kata boleh, tak ape ?
Nak guna among them, what can we say but to publish to all, in the country where Muslims are the majority and have a little power? And Muslims have nothing to say ?
It's not about politics, whoever want to politicize, up to them, but it for your own aqidah ! In Mahsyar, we answer for ourself, not the tok guru can answer for us !

Awanama berkata...

Sudahlah....jgn riuh2 pasal kalimah tu. Sebenarnya Allah dah bagi jawapan isu ni... ikut panduan yg saya bagi...

Ambik wuduk, buka Al-Quran ( yg tak faham arab buka quran bertafsir ). Buka suroh ke 23 Al-Mukminun baca ayat 84 hingga 90 menjelaskan golongan orang dalam ayat 91.)

Dalam hati golongan ini ada kalimah Allah... yg Allah sendiri bagi tau sebab Allah maha mengetahui hakikat sebenar mahluk ciptaannya.

Jadi...kemungkinan hujah ini yg dipakai oleh Tuan Guru.

Awanama berkata...

Rujuk kisah Perjanjian Hudaibiyyah. Ada kaitan dgn penggunaan kalimah Alah oleh musyrikin..

Awanama berkata...

isu ini pasti ada hikmahnya,ibarat
peristiwa 911 saya sendiri risau agama islam akan di musuhi pada mulanya ya tapi akhirnya berduyun
orang nasra berpegang pada tali Allah agama Islam yang sempurna,kenapa islam tentunya
kesempurnaan syariatnya meliputi seluruh kehidupan manusia,itulah sebabnya Islam the 1 only upgred
with perfection,didik lah generasi kita tanpa tercicir itulah kunci untuk menghilangkan was2 andai takut tergelincir dari landasan kita tetap monang yo...

Awanama berkata...

KALO TAK SILAP ,DLM SUME KITAB AL-QURAN,BIBLE ,TAURAT DAN INJIL MGGUNAKAN KALIMAH ALLAH..BUKANKAH SEMUA YG ADA DIJADIKAN ALLAH SBT . ORG2 UMNGOK NI BODOH SGT KE