19 Ogo 2013

Adun DAP Selangor Seru Bukan Islam Bantah Kezaliman Rejim Tentera Mesir

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kampung Tunku dari DAP, Lau Weng San antara yang lantang mengutuk pembunuhan beramai-ramai rakyat Mesir.

Sekalipun bukan beragama Islam, beliau menyuarakan kecaman itu ketika berucap pada Perhimpuan Munajat Perdana Untuk Mesir di Padang Merbok kelmarin, atas nama kemanusiaan.

Saya bukan Muslim tetapi sebagai umat manusia, kekejaman terhadap rakyat Mesir oleh tentera mereka sendiri itu harus dikutuk. Ini soal kemanusiaan.

“Peristiwa pembunuhan beramai-ramai juga pernah berlaku di China. Kita sebagai manusia yang ada naluri kemanusiaan sedih dengan peristiwa itu,”
katanya.

Weng San menyifatkan penggulingan Mursi tidak wajar kerana membelakangkan keputusan yang dibuat rakyat Mesir dan mendesak rejim tentera menghormati kemenangan Ikhwanul Muslimn pada pilihan raya negara itu.

Beliau turut mendesak masyarakat dunia tanpa mengira agama mengutuk kekejaman tentera Mesir.


Weng San antara 5,000 rakyat Malaysia yang hadir perhimpunan yang turut disertai masyarakat Cina dan India, selain warga asing dari pelbagai negara.

Perhimpunan itu juga disertai 25 NGO termasuk Tamil Foundation, Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao (MPMA-BKHST) dan Suara Rakyat Malaysia (Suaram).

Dewan perhimpunan dan pertubuhan Cina dari beberapa negeri, antaranya Dewan Perhimpuan Cina Kuala Lumpur dan Selangor (KLSCH), Negeri Sembilan (NSCAH), Bandar Cina Pulau Pinang (PGCTH), juga hadir.

Tiada ulasan: