6 Jun 2013

PETRON Dah Nak Bankrap Sehingga BERNAMA Terpaksa Nafikan Saham Mirzan?


Mirzan Mahathir tidak miliki saham Petron Malaysia

Petron Malaysia Refining & Marketing Bhd (Petron Malaysia) hari ini memaklumkan kepada Bursa Malaysia yang Mirzan Mahathir tidak memiliki sebarang saham ataupun beliau mempunyai peranan dalam syarikat.

Petron Malaysia membuat kenyataan itu sebagai maklum balas kepada pertanyaan daripada seorang pemegang saham di mesyuarat agung tahunan berhubung pegangan saham Mirzan dalam Petron Malaysia dan syarikat induk, Petron Corporation, dan syarikat pegangan, San Miguel Corporation.

Syarikat itu mengesahkan yang Mirzan ialah ahli lembaga syarikat induknya, Petron Corporation Filipina.

Beliau telah dipilih sebagai pengarah Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dan memegang 1,000 saham,

Di bawah undang-undang kecil syarikat, seseorang itu harus menjadi pemegang saham untuk layak sebagai Pengarah.

Petron Corporation mempunyai 9.4 bilion saham yang disenaraikan di Bursa Saham Filipina.

Sebelum memegang jawatan pengarah dalam Petron Corporation, syarikat berkata yang Mirzan ialah pengarah San Miguel Corporation untuk tempoh singkat dari 1 September 2009 sehingga 15 April 2010.

Beliau masa ini menguasai 5,000 saham San Miguel. San Miguel Corporation mempunyai sejumlah 3.3 bilion saham yang disenaraikan di Bursa Saham Filipina.

"Kami berharap yang fakta ini akan mengakhiri segala spekulasi yang berkaitan Mirzan, yang sememangnya tidak adil untuk keluarga Dr Mahathir.

"Saham yang dipegang Mirzan dalam San Miguel Corporation dan Petron Corporation sememangnya saham yang melayakkan untuk jawatan pengarah," kata pengerusi dan ketua pegawai eksekutif, Ramon S Ang dalam satu kenyataan.

"San Miguel, Petron Corporation dan Petron Malaysia ialah syarikat penyenaraian awam, yang patuh kepada standard ketat tadbir urus," tambah Ang. - Bernama

BERNAMA PECAHKAN TEMBELANG ANAK MAHATHIR BEB... KAH KAH KAH !

Gua ni beb bukan lah PANDAI sangat berkenaan SAHAM dan PEMILIKAN nya... tapi rasa-rasa gua yang BODOH pasal SAHAM ni lah... langsung tak boleh di TERIMA DIAKAL kalau hanya memiliki 1000 SAHAM dari 9.4 Bilion SAHAM dan 5000 SAHAM dari 3.3 Bilion SAHAM untuk DILANTIK menjadi AHLI LEMBAGA PENGARAH...

sedangkan NILAI HARGA bagi SAHAM tersebut hanya dibawah RM5 sesaham beb... tak kan BODOH sangat Orang yang ada kat dalam Petron Corporation masa itu dengan MELANTIK pemegang SAHAM yang NILAI nya SATU PERATUS pun TAK SAMPAI beb... agak-agak lah kalau ya pun NAK MENIPU... kah kah kah !.

Dilantik sebagai PENGARAH Petron Corporation pada 13 Ogos 2010 dengan hanya MEMILIKI 1,000 SAHAM... kalau dikalikan RM5 sesaham dengan 1000 SAHAM baru bernilai RM5 Ribu... sedangkan pada masa itu SAHAM yang dipunyai oleh Petron Corporation di Bursa Saham Filipina adalah berjumlah 9.4 Bilion SAHAM... yang kalau berdasarkan HARGA sesaham RM5 ianya berjumkah RM47 Bilion beb... tapi yang jadi Ahli Lembaga Pengarah hanya memang NILAIAN RM5 Ribu sahaja... gua ingat lah kan yang LANTIK Mirzan Mahathir menjadi Pengarah sudah MABUK SAN MIGUEL FREE semasa Masyuarat sedang dijalankan... kah kah kah !.

Manakala bagi San Miguel Corporation pula Mirzan Mahathir hanya mempunyai 5000 SAHAM dari 3.3 Bilion SAHAM yang dipunyai oleh San Miguel Corporation... yang mana ianya lebih kurang BERNILAI hanya sebanyak RM25 Ribu sahaja DIMILIKI oleh Mirzan dari keseluruhan jumlah SAHAM San Migiel iaitu RM16.5 Bilion... lu sendiri NILAI lah beb ada BETUL ke atau TEMBERANG apa yang dilaporkan oleh Bernama tersebut... sebab itu gua cakap kalau ya pun NAK MENIPU biar lah AGAK-AGAK sikit beb... kalau dengan Penyokong Umno mungkin gak dia orang akan PERCAYA sebab jenis dia orang MATEMATIK GAGAL beb... kah kah kah !.

Kerana itu jugak dia orang PERCAYA bila Pemimpin Umno kata Parti DAP yang bertanding sekitar 50 Kerusi Parlimen dari 222 Kerusi Parlimen yang ada boleh memerintah... kah kah kah...apa jenis OTAK UDANG lah yang lu orang ISI PERUT UMNO dah MELANTAK beb... punyalah jauh 50 Kerusi Parlimen dari 222 Kerusi Parlimen tapi lu orang BOLEH PERCAYA dengan cakap Pemimpin Umno ya beb... yang LAWAK nya boleh dikatakan sebahagian BESAR berita yang dibawa oleh Pemimpin Umno tu seperti BERITA DARI ORANG MABUK SAN MIGUEL... lu sendiri FAHAM sudah lah bagaimana kalau ORANG MABUK membuat cerita beb... kah kah kah !.

Yang PELIK BIN AJAIB nya ialah ANGIN tak ada... RIBUT tak ada tiba-tiba PUTING BELIUNG MUNCUL dari Bernama... berita yang konon nya adalah TIDAK ADIL kepada KELUARGA MAHATHIR dengan TUDUHAN terhadap Mirzan Mahathir... kah kah kah... sebaliknya BERITA tersebut telah MENGESAHKAN yang memang BENAR bahawa Mirzan Mahathir pernah menjadi PENGARAH Petron Corporation dan PENGARAH San Miguel Corpration... jadi selama ini Berita yang telah keluar berkenaan Mirzan dan Syarikat Arak San Miguel tersebut adalah BETUL dan BUKAN FITNAH...

cuma PELIK kenapa cerita ini TIMBUL KEMBALI dimasa ianya sudah SEJUK... kah kah kah !
-demolanie

17 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TOLONG RAMAI2 BOIKOT SHELL KAT TEPI HIWAY LDP SG.RAMAL, KAT BANGI TU SKALI..SHELL TU ZAHID HAMIDI PUNYER!!!

Monkey Code berkata...

TAK KISAH APA YANG BERNAMA CAKAP ATAU CUBA COVERUP,....YANG PENTING RAKYAAT JANGAN BELI MINYAK DEKAT PETRON. BIAR MAMPUS DAN JAHANAM KUTTY LEGACY.

BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON,BOYCOTT PETRON

Tanpa Nama berkata...

kuasa rakyat majorriti boleh menjatuhkan syarikat yang bersubahat dlm mencuri kekayaan dan khazanah negara.ayuh kita boikot pula tv3 dan media prima serta pengiklan yang mengiklan di saluran ini pula,terutama di slot buletin utama iaitu alicafe tongkat ali dan pengiklan lain...boikot sehingga bangkrap dan muflis media prima,,tak guna membantu orang melayu islam yang suka menfitnah dan berat sebelah serta meletakan etika kewartawanan sebegitu rendah nilainya..

Tanpa Nama berkata...

ok...apa2 saja milik umno..kita boycott..

Jaya Tee berkata...

70% pengusaha syarikat minyak di Malaysia diusahakan oleh MELAYU. Melaluinya beribu-ribu anak melayu hidup di dunia ini menumpang kesenangan. Saya kenal ramai pengusaha Petron yg juga merupakan penyokong PR. Kenapalah kita memboikot satu perusahaan yg byk memberi kehidupan kpd org Melayu. Bukankah lebih baik kita memboikot perusahan lain yg lebih byk yg dimonopoli oelh bangsa asing. kenapa satu perusahaan ini yg sgt menyakitkn hati di kalangan org Melayu untuk diboikot.

Tedi {interpretZZ} berkata...

kalau dapat saham 100 unit pun jadila, tp xnakla saham arak...

Tanpa Nama berkata...

boikot ka tidak, depa dah plan siang-siang lagi - kejap lagi tu tukar baju hijau la pulak - bon 2bil bank dah bagi kat si baju hijau tu, panjang umur kita tengoklah nanti. Salah guna lagi, terkebil-kebil jelah kita-kita ni tengok mainan mereka....

Tanpa Nama berkata...

Aku tak penah isi minyak petron walaupun dekat dgn umah. Setakat nak melepas kt ctu bolehlah sbb toilet dia bersih.Mgkn tak ramai org pam minyak so toilet pun kurang digunakan. Petron tpt aku pun mcm lengang je nak banding station lain. Mgkn org dh tau saper py. Biar cepat2 bungkuih!

Tanpa Nama berkata...

Ayuh BOiKOT mana2 company yg ada
Hubungan kait dgn DUMNO

Tanpa Nama berkata...

to jaya tee...
kerana jual nama melayulah, mereka merompak wang negara sesuka hati,skrg mereka kata petron milik melayu dan pekerja juga ramai melayu (setahu aku,banglasia lagi ramai kerja kat patron),kalau boikot habislah ekonomi melayu,masih ingat skandal perwaja,MAS dan MISC,,atas nama menyelamat pekerja melayu kerajaan umnoworld bailout hutang2 yang dibawa lari.berbillion ringgit duit rakyat hilang sbegitu sajaha,kalolah wang itu disalurkan terus untuk pelbagai projek melayu miskin tentu hasilnya kita nampak sekarang.bila DAP bantah baiout,mereka kata DAP anti melayu,Anti islam..SEkarang mereka kata, petron dimiliki oleh melayu islam,menjual nama melayu untuk melindungi perut2 mereka,,mintak maaf kata,kadang2 melayu yang berniaga bukan pikir soal nasib bangsa sendiri semata2 tapi banyak pikir kekayaan sendiri,,tapi bila rakyat mula boikot,mulalah bising tolong melayu dan jgn tindas melayu dan tipu melayu pula.

Tanpa Nama berkata...

Utusan meloya, tv3, rtm, bernama & pemimpin umno lah acap kali memperbodohkan ramai org melayu dengan berita yang siarkan setiap hari.

Tanpa Nama berkata...

Memang Petron milik keluarga Mahathir. Kalau tidak, ExxonMobil tidak akan menjual keseluruhan aset hiliran mereka 100% kepada Petron. ExxonMobil adalah satu perniagaan yang dalam keuntungan yang besar, tiada sebab untuk menjual kepada pihak lain.

ExxonMobil dipaksa menjual aset mereka pada kadar yang rendah dari nilai patut, dan ini tidak lain mesti atas desakan dari kerajaan.

Bumiariff management and construction berkata...

Beb tu mirzan lah yang di katakan melayu jual melayu, petron gunakan nama dia saja untuk masuk mesia ni dia hanya dapat pangkat dah gila bayang semua harta mesia jual kat filipina ini lah melayu umno

Tanpa Nama berkata...

Jangan banga sangat dgn title "Bangsa Melayu" kerana title ini telah di komersialkan olih ahli umno yg tak sampai 50% dari jumlah bangsa Melayu. Berniagalah diatas dasar samarata, tentu tiada diskriminasi terhadap manusia....... hamba ALLAH

Zamri berkata...

BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT

SAYA DAH LAMA BOYCOTT PETRON. PADA HARI PERTAMA SAYA DAPAT TAHU PETRON MILIK SYARIKAT ARAK TERBESAR DI ASIA, SAYA TERUS BOYCOTT.

SEBAB SAYA TIDAK MAHU MEMBERI KEUNTUNGAN SECARA LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG KEPADA SYARIKAT ARAK. DAPAT PULAK TAHU MILIK ANAK MAHATHIR. BOYCOTT TERUS.

BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT BOYCOTT

Tanpa Nama berkata...

Mirzan Mahathir Kutty munkin tak ada saham dalam Petron tapi jangan lupa Petron tu syarikat arak Filipina punya, San Miguel. Mirzan ada banyak salam dalam San Miguel.Sebab itu Petron senang kembang diMalaysia kerana pengaruh Mahathir Kutty dan anak-anaknya.Mahathir sudah beri Petron membekalkan minyak kapal terbang kepada MAS,bukan lagi Petronas walau pun dia Penasihat Petronas.Setuju kita boikot Petron biar dia gulung tikar.

Tanpa Nama berkata...

Saya pun awal-awal lagi dah boikot terus Petron. Kenapa? Sebab beberapa syarikat tempatan Malaysia telah menawarkan harga lebih tinggi dari Petron dan San Miguel untuk membeli bisnes ExxonMobil Malaysia tetapi pasal Petron ada kroni maka syarikat tempatan seperti Lembaga Tabung Angkatan tentera, Boustead Holdings dll tetap tidak dapat membeli Exxon walaupun harga mereka nak beli lagi tinggi dari syarikat arak Philippine. Sebab Exxon telah diarahkan untuk jual kat San Miguel shj. Lepas tukar pd Petron, kontrak Petronas membekalkan minyak jet kpd MAS sekian lama terus ditamatkan dan diberi pd PETRON. Padahal MAS sampai skrg telah beberapa kali dibailout majoritinya oleh EPF. Yg lain-lain oleh Khazanah Nasional dan Kementerian Kewangan. Sebab bila MAS nak cari dana berbillion2 ringgit dari pasaran(antarabangsa) takda sambutan langsung sebab operasi bisnes MAS semakin merudum beberapa tahun kebelakangan ni. Berbalik pada PETRON, saya juga boikot kerana isu LAHAD DATU kerana di Philippine sana ramai orang dia sokong pencerobohan dan tuntutan Kiram ke atas negeri Sabah. Malahan semua bisnes dan produk Philippines saya, kaum keluarga dan sahabat handai boikot terus. Lagipun minyak Petron bukannya berkualiti mcm minyak Esso dan Mobil pun.