28 Mei 2013

Anggota Kabinet Mungkin Perlu Ulang Angkat Sumpah - Pakar


Seseorang tidak boleh dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri tanpa terlebih dahulu dilantik menjadi ahli Dewan Rakyat atau Dewan Negara, mengikut seorang pakar undang-undang perlembagaan.

Profesor Emeritus Datuk Shad Saleem Faruqi menjelaskan, jika keadaan seperti itu berlaku, individu itu perlu mengulangi proses mengangkat sumpah sebagai menteri selepas menjadi ahli Senat atau Parlimen.

Shad Saleem mengulas kenyataan Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mempersoalkan kesahihan lima wakil dilantik yang telah dimasukkan ke dalam Kabinet baru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Lim, yang merupakan ahli parlimen Gelang Patah, mendakwa bahawa pelantikan lima tidak mengikut perlembagaan kerana mereka sepatutnya terlebih dahulu mengangkat sumpah sebagai Ahli Dewan Negara sebelum memegang peranan menteri dan timbalan menteri.

Lima individu tersebut ialah bekas presiden Transparency International Malaysia Datuk Paul Low, bekas Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Datuk Seri Abdul Wahid Omar (menteri); ketua Hindraf P. Waythamoorthy, Dr J. Loga Bala Mohan dan Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah (timbalan menteri).

Lim mendakwa, kerana tiada seorang pun daripada mereka telah dilantik ke Dewan Negara sebelum mereka mengangkat sumpah jawatan mereka di hadapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah pada 16 Mei, sumpah tersebut "batal dan tidak sah".

Walau bagaimanapun, Shad Saleem berkata beliau berpendapat bahawa mereka "mungkin telah mendapat persetujuan Raja."

"Mungkin isu kini ialah sama ada ia adalah persetujuan lisan atau sama ada surat pelantikan telah betul-betul dihantar," katanya.

Beliau berkata Senator perlu melalui dua proses sebelum mempunyai kuasa penuh untuk duduk dalam Dewan Negara: iaitu penerimaan pelantikan oleh Agung, dan mengangkat sumpah di hadapan presiden Senat.

"Jika mereka tidak dilantik (sebagai senator), ini bermakna mereka bukan menteri atau timbalan menteri kabinet. Mereka sama seperti anda dan saya. Proses ini (angkat sumpah) perlu dilakukan sekali lagi. Ia terkandung dalam perlembagaan, "katanya.

Shad Saleem juga berkata bahawa terdapat "hujah-hujah yang bertentangan" dengan keperluan asas perlembagaan pada masa lalu.

"Pada tahun 1997, Tan Sri Abu Hassan Omar ialah seorang menteri kabinet di peringkat persekutuan tetapi telah dibawa oleh Dr Mahathir Mohamed dan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor walaupun beliau bukan seorang ahli Dewan Undangan Negeri," katanya.

Selepas itu, satu pilihan raya kecil diadakan dan Abu Hasssan Omar memenangi kerusi negeri itu, katanya.

"Dengan itu, pelantikan yang tidak mengikut perlembagaan telah dinormalisasikan. Tetapi bagi saya, saya tidak fikir ia satu kaedah yang sesuai. " -astowani

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Apa pulak MUNGKIN kena angkat sumpah sekali lagi. Kalau angkat sumpah yg dah buat tu tidak sah sebab mereka bukan ahli dewan rakyat atau senator masa tu, sudah semestinya kena angkat sumpah secara betul lepas ni.

Apa punya BN, nampak sangat buat kerja nak cepat sampai tertinggal perkara-perkara sipi macam ni. Ada benda yg nak dikejar tu....

Tanpa Nama berkata...

kerja kerja angkat sumpah sumpah ni macam sesumpah sudah...bukti sudah kerja gila kuasa yang tiada kuasa. kalau rakyat sudah tak berkenan, berhenti aje biar hidup berkat.

ini tidak, siang malam kena sumpah dari rakyat takut takut nanti mati cepat, sakit jantung lah, stroke lah....macam macam. dosa aniaya rakyat ini teruk, baik dalam hidup lagi sudah di seksa !

Andre Irwan berkata...

Malaysia Boleh!
Malaysia Boleh!
Malaysia Boleh!
YANG HARAM JADI HALAL.
YANG HALAL JADI HARAM.
HIDUP MELAYU.
HIDUP MELAYU.
HIDUP MELAYU.
HALALKAH? HARAMKAH?
JANJI...
HIDUP MELAYU.
HEBATNYA MELAYU KITA.
Bila lagi nak tubuh TANAH PERKUBURAN MELAYU? Kan ada ramai yang ingin disimpan di sana.....