22 Dis 2012

Hina Habibie, Presiden Susilo Tolak Alasan Najib, Minta Jangan Ulangi Penghinaan Itu

SBY: Jangan ulangi penghinaan terhadap Habibie

Indonesia mengajak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak mengulang kembali insiden penghinaan terhadap mantan Presiden BJ Habibie yang dilakukan bekas Menteri Penerangan Malaysia, Tan Sri Zainuddin Maidin.

Permintaan itu disampaikan oleh Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono atau lebih dikenali dengan panggilan SBY kepada Najib dalam pertemuan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

“Saya sampaikan kepada Pak Najib (PM Malaysia Najib Razak) marilah kita cegah hal begini terus terjadi,” kata Presiden Indonesia itu kepada wartawan di Jakarta hari in seperti dilaporkan Repbulika Onlinei.

Menurut Susilo, Najib memberitahu bahwa tulisan tersebut tidak mewakili suara pemerintah ataupun Umno yang sedang berkuasa.

“Memang diberitahu kepada saya, …itu pandangan seseorang yang katanya disampaikan menyusul pertemuan Bapak Habibie dengan salah satu tokoh politik di Malaysia,” katanya.

Susilo memahami jika Malaysia saat ini sedang menghadapi pilihan raya umum sehingga banyak isu yang menjadi sensitif .

Namun beliau menilai tulisan mantan menteri Malaysia tentang Presiden Habibie itu tidak baik bagi hubungan persahabatan, kerja sama dan hubungan dagang.

“Sungguhpun demikian bagi saya pilihan raya umum atau tidak tentunya harus saling menjaga, apalagi kalau merendahkan ketua negara atau mantan ketuaa negara-negara lain,” katanya.

Hina Habibie: Presiden Indonesia tolak alasan Najib Razak

Dakwaan kontroversi bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin bahawa bekas Presiden Indonesia, BJ Habibie pengkhianat kepada negaranya, terus hangat minggu ini apabila Presiden Susilo Bambang Yudhoyono membangkitkan perkara itu semasa pertemuannya dengan Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Presiden Indonesia itu menyentuh perkara berkenaan semasa lawatannya ke Kuala Lumpur pada 18 dan 19 Disember, dengan memberitahu Najib bahawa beliau kesal kerana seorang pegawai Malaysia boleh dipetik berkata sedemikian terhadap bekas Presiden Indonesia dalam akhbar tempatan.

“Saya berharap, dan saya menyuarakan ini kepada Najib, bahawa kita boleh mencegah perkara-perkara seperti ini daripada terus berlaku,” kata Susilo dalam satu sidang akhbar di Lapangan Terbang Halim Perdanakusumah di Jakarta Timur, dipetik Malaysia Kini yang memetik The Jakarta Globe.

Perdana Menteri Malaysia dilaporkan memberitahu Susilo bahawa kenyataan Zainuddin adalah pendapatnya sendiri dan telah dibuat selepas bekas menteri itu bertemu dengan Habibie.

Najib memberitahu presiden Indonesia itu bahawa ia adalah musim pilihan raya di Malaysia dan banyak isu telah menjadi sensitif.

Susilo memberitahu sidang akhbar tersebut bahawa beliau tidak nampak sebarang sebab untuk menghina bekas presiden Indonesia itu.

“Bagi saya, sama ada akan ada pilihan raya atau tidak, semua orang saling harus melindungi satu sama lain dan tidak perlu memburukkan ketua negara atau bekas ketua negara lain,” katanya.

Zainuddin telah dipanggil Habibie pengkhianat kepada negara yang tunduk kepada tekanan Barat untuk mengeluarkan satu referendum yang membenarkan Timor Timur keluar daripada republik itu, demikian menurut petikan yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia.

Zainuddin memanggil Habibie dan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai “anjing imperialisme” -KD


8 ulasan:

ayba berkata...

Zainuddin anak mamak Maidin yang sudah tiada jawatan dalam kerajaan pun, tidak berani Najib tegur walaupun perbuatannya menjatuhkan maruah Malaysia. Benar-benar tiada wibawa.

BaDiN berkata...

PUAK PUAK SETAN YG DIKENALI sememannya kurang ajar & tiada adab pada org lain sedangkan Islam pun dihinanya.

Waris berkata...

Setuju... sedangkan nabi mamak mahathir boleh hina apalah sangat mantan presiden habibie untuk dihina oleh mamak maiden pulak.

Tanpa Nama berkata...

Kerana tulisan Zam, rosak nama Malaysia. Lain kali kena tapis sikit sebelum siar tulisan Zam. Mungkin dia ingat dia masih menteri dan boleh bercakap sesuka hati walaupun menyeberang sempadan negara. Jaga rumah tangga UMNO dulu yang dah nak runtuh.

Tanpa Nama berkata...

Zam salah langkah, konon nak jadi jaguh nak hina anwar dan samakan mcm habibie. Dekat2 pru13 semua nak tunjuk hero, untung2 nama naik jadi calon. Mampus laa kau zam sorang2, silap2 hari bulan pekerja indon kau yg tampar muka kau sebab mulut celupar.

Pepatah melayu " kerana mulut badan binasa" mesti kau tak tau sebab kau mamak, kan zam?

Tanpa Nama berkata...

Imej Msia mmg dah lama tercemar… indeks rasuah, pemerdagangan manusia, altantuya, money laundering, isu alam sekitar, pilihanraya x telus, media dikawal etc2. Tulisan mamak zam hanya menambah kerosakan yg sedia ada…

fidel castro berkata...

kenapa tiada tindakan yang dikenakan walaupun pandangan peribadi mr.mamak zam?pandangan beliau mungkin boleh mengakibatkan ketegangan hubungan antara 2 negara..kepada kerajaan indonesia diharap mengHARAM kan mamak ni dari memasuki negara indonesia.

Tanpa Nama berkata...

penat najib nk menjawab sbb perangai org bawahan yg bodoh..