12 Ogo 2012

Noriana Bersyukur Pilih Islam

Kuala Dungun - “Saya bersyukur kerana menjadi orang Islam, Alhamdulillah, sejak masuk Islam, rezeki pun bertambah.

Demikian luahan Noriana Abdullah, 47, seorang saudara baru yang juga ibu kepada enam anak yang memeluk Islam selepas melihat kehidupan abangnya, Yan Sin Abdullah, 51, berubah selepas menganut Islam.

Noriana atau nama asalnya Meria Bujang ketika berkongsi pengalaman hidupnya berkata, perkenalannya dengan suaminya sekarang, Mohd Nawi Daud, 49, seorang anggota polis, 29 tahun lalu, telah membuka jalan untuknya menjadikan agama suci itu sebagai pegangan hidupnya.

Katanya, selepas beberapa bulan berkenalan dengan Mohd Nawi, dia lebih dekat dengan Islam sebelum membuat keputusan mendirikan rumah tangga dengan lelaki yang berasal dari Machang, Kelantan itu.

Noriana kemudiannya memeluk Islam pada 13 September 1984 sebelum mendirikan rumah tangga dengan Mohd Nawi yang ketika itu bertugas sebagai anggota polis di Balai Polis Pusat, Miri.

“Selepas memeluk Islam, saya perlahan-lahan mempelajari ibadah seperti solat dan mengaji al-Quran di pejabat agama.

“Dari situ saya lebih dekat dengan ALLAH SWT, kini kehidupan saya jauh lebih baik dan saya bersyukur kerana menjadi orang Islam,” katanya ketika ditemui selepas menerima sumbangan daripada Ulek Beach Resort pada program meraikan saudara baru anjuran Pejabat Agama Daerah di kafe cakna, dekat sini, malam kelmarin.

Menyentuh hubungannya dengan ahli keluarga lain selepas memeluk Islam, Noriana berkata, hubungan silaturahim dengan dua kakak serta keluarga mendiang ibunya, itu tetap rapat biarpun mereka berlainan anutan agama.

Katanya, jika ada rezeki lebih, dia akan pulang menjenguk dua kakaknya, Mary, 53 dan Tiew Geok, 58 yang kini menetap di Miri, Sarawak.

“Saya kini sedang berusaha untuk menarik dua lagi kakak saya agar sama-sama memeluk Islam selepas abang sulung saya Yan Sin lebih dahulu memilih agama suci ini sebagai pegangan hidupnya,”

Hasil perkongsian hidup dengan suaminya, Mohd Nawi, dia dikurniakan enam cahaya mata masing-masing Nurfatihah, 28, Nur Fatma, 27, Mohd Alifdzar, 24, Mohd Fikri, 20, Mohd Redhuan, 18 dan Mohd Aqil Fahmi, 10. -SH

Tiada ulasan: