13 Apr 2012

Pasca Gempa Bumi Aceh: 5 Disahkan Maut

Lima maut dalam gempa Aceh

BANDA ACEH: Lima orang terbunuh dan seorang kanak-kanak cedera parah apabila satu gempa besar melanda kawasan pantai utara Indonesia kelmarin.

Menurut jurucakap agensi pengurusan bencana Indonesia, Encik Sutopo Purwo Nugroho, sekurang-kurangnya dua orang meninggal dunia akibat serangan jantung, seorang meninggal dunia akibat terkejut dan seorang kanak-kanak cedera parah setelah terjatuh dari pokok.

'Korban jiwa dan kerosakan lain masih disiasat,' katanya kepada pihak media menerusi kiriman mesej khidmat pesanan ringkas (SMS).

Beberapa penduduk turut dilaporkan cedera ketika cuba melarikan diri ke kawasan tanah tinggi.

Gegaran gempa kelmarin mengimbas memori bencana tsunami pada 2004 yang menyorbankan sekitar 220,000 jiwa di negara Lautan Hindi.

Namun, tiada kerosakan teruk akibat gempa sekuat 8.6 pada Skala Richter dan gempa susulan berukuran 8.2, kelmarin.

Selain daripada dinding retak dan sebatang jambatan rosak, penduduk kawasan itu mengatakan seperti tiada apa-apa yang berlaku.

'Saya benar-benar rasakan doa saya terkabul,' kata Encik Usman Basyah, 45 tahun, yang kehilangan seorang anak lelaki dalam bencana tsunami 2004, yang membunuh 170,000 penduduk Aceh.

'Saya amat bersukur. Kami sudah cukup melalui trauma,' katanya yang berniaga kecil-kecilan.

Dua gempa besar dan gegaran-gegaran susulan menyebabkan amaran tsunami dikeluarkan sejauh Afrika.

Dengan kekuatan 8.6 pada Skala Richter, gempa pertama kelmarin merupakan yang ke-10 paling kuat bagi tempoh 100 tahun lalu dalam senarai 10 gempa paling kuat - gempa lain dalam senarai itu telah menyebabkan bencana tsunami berlaku. -- Reuters, AP.


Penduduk masih trauma

JAKARTA: Kegiatan harian penduduk Aceh yang dilanda panik kerana gempa bumi kuat kelmarin masih belum pulih.

Sebahagian besar pejabat kosong semalam. Begitu juga dengan sekolah dan pusat beli-belah. Belum ada yang dibuka. Malah, keadaan di Banda Aceh lengang dan sepi.

“Banda Aceh pagi ini (semalam) masih hening. Jalan raya amat sepi. Kawasan pusat bandar di Simpang Lima yang biasanya sesak, juga lengang,” kata penduduk, Iriansyah Putra.

Menurutnya, pihak berkuasa tidak mengumumkan penutupan sekolah dan juga pejabat.

“Tetapi pagi ini, tidak kelihatan sebarang kegiatan seperti hari-hari biasanya. Mungkin masih trauma,” katanya.

Iriansyah berkata, sebahagian besar penduduk yang mencari perlindungan di kawasan tinggi sudah kembali ke rumah masing-masing. Mereka berbuat demikian sejak tengah malam selepas dimaklumkan amaran tsunami ditarik balik. Pelajar Universiti Syah Kuala Banda Aceh itu berkata, cuaca di Aceh malam kelmarin sangat sejuk. Langit juga mendung tetapi tidak hujan.

Sementara itu, lima orang disahkan mati dan seorang kanak-kanak cedera parah berikutan gempa bumi itu.

Agensi Pengurusan Bencana Indonesia berkata semalam, sekurang-kurangnya dua orang mati akibat serangan sakit jantung, tiga lagi dipercayai kerana terkejut.

Seorang kanak-kanak cedera parah selepas terjatuh dari pokok ketika gempa, kata jurucakap agensi, Sutopo Purwo Nugroho, tanpa memberi butir lanjut.

Gempa berukuran 8.7 magnitud itu menyebabkan penduduk Aceh bertempiaran melarikan diri ke tempat tinggi. Gegaran itu dapat di rasakan di beberapa negara Asia Tenggara lain, termasuk Malaysia dan sejauh selatan India. Ia disusuli dengan beberapa gempa susulan. Bagaimanapun, tidak ada tsunami yang menyusuli gempa itu yang berlaku berhampiran kawasan gempa bumi 2004.
- Agensi




Tiada ulasan: