21 Jul 2011

Tindakan Sahol Hamid, VC UiTM Sungguh Memalukan!

Anugerah Ibrahim Ali: VC UiTM berdolak dalik

Naib canselor UiTM Datuk Profesor Sahol Hamid Abu Bakar mengeluarkan pekeliling rasmi berhubung Anugerah Ibrahim Ali yang kontroversial pada 9 Jun lalu, meskipun ia belum diluluskan oleh senat universiti berkenaan.

Sesalinan surat dengan tajuk 'Anugerah Kepimpinan Ibrahim Ali Bersempena Konvokesyen UiTM' yang diperolehi oleh Malaysiakini menunjukkan ia diedarkan kepada semua kampus universiti itu, jabatan dan fakultinya di seluruh negara.


"Adalah dimaklumkan Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali telah menawarkan diri untuk menaja sejumlah RM5,000 setahun kepada pelajar untuk dianugerahkan atas komitmen dan sumbangan mereka dalam memertabatkan bangsa.

"Beliau mencadangkan supaya anugerah ini diberikan setiap kali konvokesyen kecuali jika tiada calon yang layak.

Turut dilampirkan bersama dengan pekeliling itu adalah garis panduan Anugerah Ibrahim Ali dan borang pencalonnya.


Sahol Hamid juga meminta maklumat berhubung perkara itu disebarkan kepada para pelajar dan borang pencalonan yang telah diisi dengan lengkap dihantar kepada Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (Impak) sebelum 1 Julai.

Mengulas perkembangan itu, Sahol Hamid ketika dihubungi Malaysiakini berkata surat pekeliling itu hanya bertujuan mendapatkan reaksi para pensyarah.

Katanya, ia juga bertujuan melihat sama ada terdapat pencalonan untuk anugerah berkenaan.

Kenyataan naib canselor UiTM itu bercanggah dengan apa yang ditulisnya pada laman sosial Facebook semalam yang berkata pihak universiti belum membuat sebarang keputusan berhubung cadangan Anugerah Ibrahim Ali itu.

Katanya, anugerah itu perlu dibawa kepada Senat dan Lembaga UiTM sebelum ia boleh diluluskan.


Menurutnya lagi, senat UiTM adalah badan yang kuat dan berkecuali dan mereka yang bakal menentukan sebelum sesuatu anugerah boleh diberikan.

"Senat ada 60 professor, dekan dan rektor kampus. Masing-masing bertindak secara individu. Tidak boleh lobi. (Ia) satu badan yang kuat dan independen di UiTM,” tulisnya di Facebook.

Sahol Hamid kemudian mempersalahkan Impak yang didakwa terlepas pandang dan membuat hebahan mengenainya di laman web mereka.

“UiTM prihatin tentang keadaan semasa dan tidak akan terima Anugerah tersebut tanpa kelulusan Senat dan Lembaga Pengarah. Dengan penjelasan ini, saya berharap isu ini tidak akan dibesarkan lagi,” katanya. -mk

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Siapakah yg mencadangkan dia ni sebagai NC? Sebahlul Ibrahim Abu shah

Tanpa Nama berkata...

Pelajar UiTM sepatutnya protes pewujudan anugerah tersebut. Menjatuhkan reputasi dan maruah jika dikaitkan dengan panglima katak tersebut.

opisboi berkata...

kat malaysia ini kalau ceredik bolih ker jadi VC..jadi WC bolih..rambut pon sempoi macam sami belu..apa nak kata satu kapal.

mahyuddin berkata...

UiTM sepatutnya menonak 'anugerah ibrahim ali' ini atas dasar perkauman dan unsur-unsur memutarbelikkan isu melayu yang dibangkitkan oleh Ibrahim Ali sebagai president perkasa.

Berdasarkan agenda perkasa, UiTM harus menolak 'anugerah' ini.

Jangan jadikan isu perkauman dalam UiTM.

Tanpa Nama berkata...

Kembalikan kegemilangan ITM (aku tak suka nama UiTM) seperti era Arshad Ayub, Awang Had Salleh dan Pak Nik Rashid.

Tanpa Nama berkata...

Ada ke orang nak terima anugerah tu...anugerah di terima pakai ke orang orang malaysia...

Tanpa Nama berkata...

Sy student uitm shah alam.. Haha anugerak katak ni telah mnjadi 1 bahan jenaka student2.. Haha

yes berkata...

Terlepas pandang tuan tuan, itulah sebab Malaysia ada Anugrah Katak, Anugrah Penyapu. Memalukan