31 Okt 2010

Seorang Pelajar IPT Dicekup Bersama Pemandu Lori Di Hotel

Nafsu Terbantut

PETALING JAYA – Demi nafsu, seorang pemandu lori sanggup menempuh perjalanan yang jauh dari Gerik Perak, semata-mata mahu memadu asrama bersama kekasih tercinta yang juga seorang pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di Shah Alam.

Walau bagaimanapun, hasrat itu terbantut apabila bilik hotel mereka diserbu sepasukan pegawai Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dalam operasi bersepadu bersama Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di PJS 8, semalam.

Terdahulu penguat kuasa terpaksa menunggu hampir 20 minit sebelum pasangan terbabit membuka pintu.

Hasil pemeriksaan mendapati kedua-dua pasangan terbabit tidak mempunyai ikatan yang sah dan dikenakan tindakan kerana disyaki berkhalwat.

Ketika disoal siasat gadis berkenaan memberi alasan mahu berehat selepas sehari suntuk berjalan sebelum dihantar pulang oleh kekasihnya.

Ketua Unit Tindakan Khas Jais Mohd Haffizi Mohd Roslan berkata, kedua-dua pasangan ditahan untuk siasatan lanjut.

Menurutnya pasangan itu akan menjalani tempoh jaminan dan ibu bapa mereka akan dipanggil untuk melengkapkan siasatan.

“Mereka akan dikenakan tindakan di bawah seksyen 29 (1) Enakmen jenayah syariah Selangor 9/95 kerana berdua-duaan tanpa ikatan sah.

Dalam serbuan lain di lokasi yang sama tiga lelaki dan enam wanita Islam berusia awal 20-an ditahan ketika bersukaria di sebuah kelab malam.

“Ketiga-tiga lelaki dikenakan kerana didapati minum minuman keras manakala wanita dikenakan tindakan kerana berpakaian tidak senonoh dan menjolok mata.

Katanya, kedua-dua wanita terbabit ditahan untuk diambil butiran diri dan akan dipanggil semula untuk sesi kaunseling yang dikendalikan oleh pihak Jais.

Tindakan diambil di bawah Seksyen 18 dan Sekysen 10 yang jika sabit kesalahan boleh didenda RM 3000, penjara dua tahun atau kedua-duanya sekali.

Tiada ulasan: