19 Ogo 2010

Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat Kes Beng Hock - Majlis Peguam

Majlis Peguam Malaysia tuntut Suruhanjaya Siasatan Diraja

Majlis Peguam Malaysia menuntut penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kes kematian Teoh Beng Hock ekoran kegagalan Peguam Negara mendedahkan wujudnya bukti baru berbentuk nota yang boleh mengganggu keputusan inkues.

Presidennya, Regunath Kesavan berkata, tindakan Peguam Negara yang menyekat bukti khususnya dalam kes-kes berprofil tinggi seperti ini adalah sesuatu yang membimbangkan.

Menurutnya, melalui suruhanjaya itu kesemua kekurangan dalam sistem kehakiman jenayah negara ini dapat disiasat.

“Suruhanjaya itu juga dapat memperkenalkan protokol-protokol yang dapat menjamin sistem kehakiman jenayah negara ini dipatuhi,” katanya dalam kenyataan kepada Sinar Harian, baru-baru ini.

Regunath mendakwa kegagalan Peguam Negara mendedahkan penemuan nota yang ditulis Teoh sebelum dia ditemui mati pada 16 Julai tahun lalu menunjukkan kelemahan serius dalam penghakiman dan memperlekehkan prosiding inkues.

Menurutnya, menjadi tugas mahkamah untuk menentukan kesahihan atau keterkaitan setiap bukti malah Peguam Negara mempunyai hak untuk mendedahkan semua maklumat bagi membantu mahkamah mengetahui bagaimana Teoh mati.

“Peguam Negara gagal untuk mengemukakan nota tersebut dalam waktu yang terdekat, sebaliknya hanya berbuat demikian selepas 10 bulan sehingga boleh mengganggu hasil inkues.

“Ini akan menimbulkan keraguan tentang kredibiliti dan keadilan pendakwaan dan kelemahan penghakiman ekoran kurangnya ketelusan,” katanya.

Beliau menekankan bahawa tindakan institusi kerajaan merahsiakan dokumen itu membuktikan bahawa kredibiliti sistem kehakiman jenayah Malaysia masih boleh diragui selepas inkues mengambil masa lebih setahun. -SH

Ulasan GB

Apakah Perdana Menteri bernama Najib akan mendengar desakan ini?

Najib kini memekakkan telinganya terhadap apa jua isu yang melanda negara. Beliau cuba "play safe" untuk mengelak dari mengeluarkan kenyataan yang boleh menikam dirinya semula.

Najib tidk hairan dengan nasib masyarakat marhain. Beliau tidak pernah mengenal erti susah. Beliau tidak tahu erti sengsara. Beliau bukan PM untuk rakyat, tetapi PM untuk UMNOputra.

Beliau adalah pemimpin yang lemah - boleh dipermainkan oleh Peguam Negara dan Ketua Polis Negara.

Jika Peguam Negara kata inkues, maka inkueslah kata Najib, sebab Najib bebal undang-undang, terpaksa bergantung kepada Peguam Negara.

Dan di situlah bermulanya perkosaan terhadap institusi kehakiman negara oleh Peguam Negara bernama Gani Patail.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teringat kita kes liwat pertama dulu dimana musang hasan telah mengubah tareh kejadian sebanyak tiga kali,seolah2 seperti kanak2 main ketup boleh cup2.

Tanpa Nama berkata...

tak perlu suruhanjaya, nak adil dimalaysia kena tumbangkan pemerintahan UMNO yang tak adil dulu