3 Ogo 2010

Perak Akan Kembali Ke Pakatan Rakyat Semula

Bekas menteri besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin digantung daripada menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) selama sehari ekoran kekecohan yang timbul ketika perbahasan ke atas rang undang-udang perbekalan tambahan.

Kekecohan timbul apabila Nizar (PAS-Pasir Panjang) enggan duduk selepas tempoh 15 minit untuk beliau berbahas berakhir.

Datuk Ramly Zahari (BN-Manong) bangun meminta Nizar dikeluarkan dari DUN sambil mendakwa bekas menteri besar itu mahu mencetuskan kekecohan di DUN.

Speaker Datuk R. Ganesan yang Nizar enggan merujuknya sebagai Speaker DUN membenarkan Ramly membawa usul di bawah Peraturan Mesyuarat lalu mengarahkan Nizar keluar dewan.

“YB Datuk Seri Nizar, sila tinggalkan dewan,” kata beliau berulang kali hampir setengah jam.

Nizar yang bertegas enggan keluar DUN, ditemani rakan-rakannya dalam PR yang turut bangun dan berhujah secara serentak.

“YB Nizar, anda digantung dari Dewan selama sehari, sehinggan sidang berakhir hari ini,” kata Ganesan.

Ganesan kemudian mengarahkan bentara DUN membawa Nizar keluar tetapi Nizar enggan mematuhi perintah itu.

Selepas kekecohan yang berterusan beberapa minit, kesemua 27 wakil rakyat PR memulaukan sidang dan meninggalkan DUN serentak bersama Nizar. -TMI

Ulasan GB

Sungguh anih, setelah negeri Perak dirampas secara biadab oleh UMNO BN, hari ini Speaker yang tak bertanding di dalam pilihanraya dengan muka tak tahu malu boleh menggantung seorang wakil rakyat yang sah, yang telah dipilih oleh rakyat.

GB berpandangan bahawa rakyat Perak PASTI akan mengajar UMNO BN dengan teruk selepas ini. Bahawa sistem pilihanraya yang diamalkan oleh Malaysia meletakkan kuasa rakyat mengatasi segala-galanya, bukan Najib, bukan UMNO BN, malah bukan Sultan, bukan hakim mahkamah, bukan polis dan bukan SPR atau SPRM yang akan menentukan siapa perintah Perak. Tetapi, "of the people, by the people, for the people".

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

umno/bn seolah seekor harimau sakit apa saja yg lalu depanya akan diterkamnya.

Tanpa Nama berkata...

tumbangkan BN/UMNO PRU13 diperak dan putrajaya, PAS jaguh rakyat, UMNO jaguh slogan kosong

Matketor berkata...

Berkuburnya demokrasi di Perak mendedahkan betapa buruk dan busuknya hati pemimpin pemimpin UMNgOk..Slogan rakyat didahulukan hanyalah pembohongan terkutuk juak juak UBN..Episod menderhaka akan terus berkumandang di seluruh pelusuk negeri Perak atas ketidakprihatinan kerabat kerabat diraja perak akan suara rakyat..jangan kamu UBN dan juak juak berlagak sombong seperti negeri Perak kamu yang punya..menjadikan sidang DUN sejak kudeta seperti lawak bodoh..rakyat pasti akan melenyek lenyekkan mereka-mereka yang sombong, zalim, berhati busuk dan lidah bercabang..tambahan pula yang dah rentung macam cokodok hangit..

Tanpa Nama berkata...

UMNO mengutamakan pemimpin berbanding rakyat, warisan penjajah british

Tanpa Nama berkata...

hancur Unitet Malay Nation Organizesion hidup Parti Islam Semalaysia.

Tanpa Nama berkata...

tunjukkan akhlak manusia walaupun bertemu dengan binatang buas di rimba barulah layak bergelar manusia.... jika tidak 22 pun binatang bangang.....